
do nitaoodigmg van den Deenschen Koning Christiern, om do verlaten vitten
op Skano to horneinen, in 1150; hethuldigen van AdolfvanEgmondalsHertog,
den 7 Februari 1465; het mislukt verraad om Zntphen te „moordbrennen” in
1467 (Arnh. Oudheden I I , 63); de verovering van het kasteel te Bahr, in 1472;
het verdrag te Nijmegen met den Bourgondischeu Hertog, den 30 Juni 1473;
de komst van Hertog Karel de Stoute, den 4 Augustus 1473; de omwen-
teling van 1477; de tocht tegen het aan Bourgondie onderworpen Arnhem,
in 1478; de erkenning van Heinrich von Schwartzburg, Bisschop van Munster,
als pandheer, in September 1478; de tocht der Zutphenaren naar Gelderom
die stad te bezetten, in den zomer van 1479; de tocht naar Wageningen,
in 1480; de tocht om Elburg te verrasseD, in den winter van 1481; de
onderwerping aan Aartshertog Maximiliaan, in Ju li 1481; de vergunning
om eene schipbrug over den IJsse l te leggen, gegeven door Maximiliaan,
den 11 Ju li 1485; de tocht der Zutphenaren naar ter Borgh, in 1490;
de huldiging van Hertog Karel van Egrnond, den 8 April 1492;
de krygstochten ten voordeele van dien Hertog naar Wageningen, Buren,
Beest, Bahr, Nijkerk en elders, in 1492 en 1493; het verdrag tusschen
den magistraat en de burgerij, den 11 Maart 1493; de instelling van het
collegie „der achttien , in 1494; de krijgstochten der Zutphenaren naar
Doetinchem en de Hotter, in 1499 ; de heillooze tocht n aar Huissen, onder
leiding van Jacob Schimmelpenninck, in 1502; de opeisching van Zutphen
door de Bourgondiers, den 8 Ju li 1505; de landdag van 11 Ju li 1505 ;
de vernieuwde opeisching door Eilips van Bourgondie, den 14 Juli 1505;
de vreugdevolle komst van Hertog Karel, den 4 Januari 1506; h e t her-
haald beleg van den Wildenborg, in 1507 en 1508; de bruiloft van
Hertog Karel, den 10 Januari 1519; het in brand steken van de burg
door de Deventerschen, in 1521; de uitbreiding van de macht der burgerij,
in December 1526; de krygstocht der Zutphenaren naar Bredevoort,
in 1527; de zweetziekte, in 1529; het binnenrijden van ’s Hertogs ruiters
in het Stadbuis, in 1537; het beslechten van den twist tusschen de stad
en den Hertog, den 20 Nov. 1537; de komst en de huldiging van Willem
van Gulik als toekomstig Landsvorst, den 18 en 19 Eebr. 1538; de vor-
dering der burgerij om den „erfraad” af te schaffen, den 26, 28 en 29
Augustus 1538 ; de schepenskeuze, in 1539; het huldigen van Rend van
Chalons, Prins van Orange, als ’s Keizers Stadhouder, in 1543; het gevan-
gennemen van eenige Wederdoopers, den 14 Eebruari 1549; de huldiging
van Prins (later Koning) Eilips, den 13 October 1549; het verbranden
van eenige „moordbranders” op de Brunsbergen, in 1550; het stuiten der
Iandsknechten aan den Toldijk, door Johan van Mekeren, den 2 Nov.
1567; de moeieiijkheden bij den doortocht van Spaansche troepen, den
2 en 3 Ju li 1568 ; het innemen der stad bij verrassing door de Staat-
schen onder den Graaf van den Bergh, den 10 Ju n i 1572; de inneming
van Zutphen door de Spanjaarden, gevolgd door een vreeselijken moord,
den 16 November 1572; het weder instellen van een magistraat, den 15
Ju n i 1573; het heerschen der pest, in 1575 en 1576 ; de verlossiDg door
het uittrekken van het Spaansch garnizoen, in April 1577; de komst van
commissarissen uit naam van Graaf Jan van Nassau, den 11 Juni 1579-
de inneming van Doetinchem met hulp der Zutphensche bnrgers, den
12 Ju n i 1579; de omwenteling, waardoor Zutphen geheel voor den Staat
werd gewonnen, den 23 Ju n i 1579; het uitdryven van het vaandel van
hopman Herman de Rode, den 11 Februari 1588; de verovering door
de Spanjaarden onder Jo h an Baptista de Taxis, den 23 September 1583;
’sKonings pardon, in Februari 1585; de herstelling van den magistraat,
de 14 Augustus 1585; het vruchteloos beleg door Leicester, in September
en October 1586; het verraad van Rowland Yorke, door de Staatsche schans
tegenover Zntphen aan Taxis over te geven, den 29 Januari 1587; de herove-
ring dier schans door als boeren en boerinnen verkleedde N ederlanders, den
24 Mei 1591; de overgave der stad door de Spanjaarden onder George van
Liauckama, aan Prins Maurits, den 30 Mei 1591; het wegvoeren van
Zutphensch vee door de Spanjaarden, in 1597; het herstel van de in
1572 vernielde brug, in 1604; het oprichten der „Berkel-Compagnie,” in 1640;
het door gewapenden vernielen eener IJsselkrib tegenover Brunsbergen,
die de scheepvaart op de IJssel met geheel verval bedreigde, in 1656;
de overgave der stad aan de Eranschen, den 25 Ju n i 1672; de aftocht
der Eranschen, den 30 April 1674; het aannemen van een nieuw regee-
ringsreglement, den 11 Maart 1704; de verschillen tusschen de gemeens-
lieden en den raad, in November 1717; de feestviering wegens de verheffing
van Prins Willem IV, den 19 Mei 1747; de onderhandelingen tusschen de
gemeenslieden en den magistraat, den 24 en 25 October 1747; de deelneming
van Prins Willem IV aan den landdag te Zutphen, den 9 October 1749; de
overstroomingen in Dec. 1753 en J an . 1754; het laatste leengericht
onder de blooten hemel, den 3 Juli 1765; de ontvangst van Prins
Willem V, den 18 Augustus 1766; het afbranden van het wachthuis
buiten de Larepoort, waarbij zeventien man het leven verloren, den 29 April
1773; het verbeteren van don IJssel, in 1775; de nieuwe „Berkel-Compagnie,”
die in 1766 opgericht, in 1787 haar octrooi teruggaf; de burgor-
geschillen, aangevangen den 15 Maart 1783; de moeieiijkheden over het be-
noemen van Mr. Engelbert Gerhard Johan Crookceus tot gemeensman, in 1785
en 1786; de strijd tusschen burgers en militairen, op 24—26 Ju n i 1787; het vernielen
van het grafgesteente der Capellen’s onder Gorssel, den 7 Aug. 1788 ;
de plechtige intocht van den Erfstadhouder Willem V, in Sept. 1788 ;
het toetreden van Zutphen tot de omwenteling, den 4 Eebruari 1795; de
overgave van Zutphen aan de Pruisen, den 24 November 1813; de
komst van Koning Willem, den 19 Ju n i 1818; het leggen van den
eersten steen aan den spoorwegbrug door Koning Willem III, den 22
October 1861; het openen van den spoorweg Zutphen—Arnhem, den 1
Eebruari 1865; het openen van den spoorweg Zutphen—Deventer, den 5
Augustus 1865; het openen van den spoorweg Zutphen—Hengelo, den
30 October 1865; het openen van den spoorweg Amersfoort—Zutphen,
den 1 Mei 1876.
Z tu i r d i jk , d. in de Grou. gem. Leens, in 1811 met 211, in 1840 met
315, in 1870 met 416 inw., die van het kerspel (waaronder het geh. de
Eewer) medegerekend. In laatstvermeld jaa r telde de dorpskom alleen