
 
        
         
		ambrozijn.  l)e prieslcrs, die  in  ingewijden,  dat bctcckcnt ongehuwden,  
 en  in  omlerhoorigeu  verdeeld  worden,  sprekcn  veel over de vuurgoden,  
 en  op  zekere  tijden  loopen  hunne vereerders  blootsvoets  op  gloeijende  
 kolen,  om  hunne  tooverkracht  over  alle  elementen  aan  den  dag  te  
 leggen.  Bij  zulke gelegenheden  ziet men  dikwijls  menschen  schier ver-  
 brand  ter  aarde  liggen,  die  nog  onder  de  hevigsle pijnen  de groothcid  
 van  den  vuurgod  erkennen. 
 Hoe  gelukkig  is  het AVesleu,  dat  dààr  noch de natuurgodsdiensl van  
 Kong  fu  tse,  noch  het  mysticismus  van  Lao  tse  erkend  wordt.  Mon  
 kan  zieh  dàn  eerst  een  denkbeeld  vormen van  de weldaden  des Christendoms  
 en  zijner  heilige  waarheden,  wanneer men de bcklagenswaar-  
 dige  naaktheid van  het heidendom gezien heeft.  Ruwheid, verwildering,  
 gewetenloosheid  en  allerlei  gruwelen  vindt  men  ook  daar  niettegen-  
 staande zijue  grootste volmaaktheid, terwijl  de adem  des Reuwigen  zijne  
 ware  aanbidders  vervult  en de liefde van Christus tot alle goede werken  
 dringt. 
 Even  als-  in  het  menschelijk  leven  zijn  er  ook  in  de  geschiedenis  
 van  alle  Volkeren  der  aarde  tijdperken,  waarin  de  ontwikkeling  van  '  
 het  geheel  voor  de  toekomst  met  rassche  schreden  voorwaarts  snelt,  
 eh  de  gebeurtenissen  van  eeuwen  binnen  weinige jaren worden zamen-  
 gedrongen.  Ook  in  een staatkundig opzigt had Kong fu  tse zijns gelijken  
 in  het  verwijderde  westen, ' te  weten  in  Lycurgus  en  Solon,  de  eersle  
 vöör,  de  laatste  gelijktijdig  met  den  wetgever  der  Chinczen  levend.  
 Alles  ging  bij  bet  volk,  door  de  genoemde  mannen  tot  behoorlijke  
 siaten  gevormd,  met  spoed  voorwaarts,  alieen  mist  men  bij  de  hooge  
 vlugt  van  den  menschelijken  geest  dien  grondslag  van  volharding,  
 welke  ouder  de  landgenooten  van  den  Chineschen  wijze  gemakkelijk  
 kon  gelegd  worden.  Oorlog en  schoone  kunslen waren innig Verbünden  
 met  het  leven  en  denken  der  Grieken,  die  zieh  thans  schielijk  onl-  
 wikkelden ;  lerwijl  de  Chinezen  alieen  het  nuttige  en  ononlbeerlijke  
 hoogachtlen  en  zieh  als  aan  de  aarde  vastgeworteld  dachten.  ^   In  
 andere  landen  grepen  schier  gelijktijdig  groote  gebeurtenissen  plaals.  
 AVie  denkt  niet  aan Babylons  val,  aan  de vernietiging der koningrijken  
 van  Juda  en  Israël,  de  gedeeltelijke  herslelling  van  het  eerste  onder  
 den  krachligen  Cyrus,  de  toenemende  magt  van  het Perzische rijk  en  
 den  val  van  het  Lydische?  Wie  herinnert  zieh  niet de  afschaffing der  
 koninklijke  waardigbeid  te  Rome?  En  wanneer  men  den  blik  terug-  
 werpt  op  die  tijden,  en  daarbij  de  groote  gevolgen  gadeslaat, die zieh 
 spoedig  daarna  vcrtoonderi,  dan  moet  men  juist  deze  als  een  der  
 groolsle  epoquen  van  de  oude  geschiedenis  beschouwen. 
 Ilet  burgerlijk  leven  in  China  werd  geenszins verbeterd,  toen King  
 wang  (884)  den  troon  beklom.  Zijn  eigen  broeder  trok  legen  hem  
 te  velde,  doch  werd  leruggeslagen,  en alzoo de vrede  in  het  regerende  
 huis  bewaard.  De  koning  wenschte  schatten  te  vergaderen;  daarom  
 lict  bij eene  nieuwe munt slaan,  die zeer  veel  tegenkanling vond,  omdat  
 zij  slechter  was  dan  de oude.  De  vorsten  des Iands streefden, als naar  
 gewoonle,  slechts  om  hunne  naburen  te  berooven;  doch  de  hertog  
 van  Wu,  die  het  bewaken  der  geroofde  schatten  aan zijne lijfwacht  
 toevertrouwde,  betaalde  deze  vernedering van de getrouwen, die slechts  
 zijn  eigen  persoon  wilden  beschermen,  met  zijn  leven.  Men  hield  
 verscheidene  rijksdagen,  waarop  de  magtige  leenmannen  zieh  den  
 koningslitel  wilden  toeeigenen,  en daarover in grooten  twist geraakten,  
 die  alieen  door  bloedvergieten  kon  bestecht  worden.  Ongelukkiger-  
 wijze  stierf  ook  de  troonopvolger,  en  King  wang,  die  zijn  oudsten  
 zoon  de  voorkeur  gaf,  was  voornemens  om  hem,  die  den  tweeden  
 aan  de  kroon  wilde  helpen,  te  dooden.  Doch  onder  het  beramen van  
 dit  plan  kwam  de  koning  te  overlijden,  en  nu ontstond er een vrees-  
 selijke  oorlog  over  de  troonsopvolging,  die  na  vele  veldslagen  met  
 den  sluipmoord  van  den  regtmatigen prins eindigde.  King (deze naam,  
 hoewel  gelijkluidend  met  den  voorgaanden,  wordt  in  het  Chineesch  
 anders  geschreven)  zag  zieh  eindelijk  in  bezit  van de hoofdstad, wer-  
 waarts  de  weg  met  bloed  besproeid  was,  spoedig  had  hij  op  nieuw  
 tegen  een  opstandeling  te  strijden,  en  moest  de  vlugt  nemen.  Te  
 midden  van  deze  oproerige  tijden  reisde  Kong  fu  tse met zijne aan-  
 hangers  rond.  Eens  tot het  uiterste  gedreven,  toen  zijne bewonderaars  
 bijkäns  van  honger  stierven,  was  hij  vrolijk  van  gemoed  en vermaakte  ‘  
 allen  met  de muzijk,  waarin  hij  een  meester  was.  De  groote  eerbe-  
 wijzen,  die  hij  van  eenen  kant  ontving,  wekten  den  nijd  op,  en  zoo  
 groot  was  de  vijandschap,  dat  twee  magtigen  onder  de  grooten  hem  
 eens  met  Soldaten  tusschen  de  rotsen  ingesloten  hielden.  Zijne stand-  
 vastigheid  wekte  bewondering,  en  zijne  vrienden  werden  met  liefde  
 en  achting  voor  hunnen  leeraar  vervuld.  Zoo  kon  hij  ook  weder  met  
 roem  een  ambt bekleeden, dat  hem  gelegenheid bood zieh voornamelijk  
 aan  zijne lievelingstaak,  het gestreng in acht nemen der ceremonien,  toe  
 te  wijden.  Toen  de  grijpvogel,  niettegenstaande  de  ongunstige  tijden,  
 eens  verscheen,  weende  de wijze 5  want tot zulk  een  roem  beschouwde