
 
        
         
		de  akeligste  woestijnen  zijne  natuurlijke  grenzen  vormen.  Zulk  een  
 uitgestrekt  land werd door den  Schepper  der  wereld  zonder  twijfel  tot  
 een  zeer  verheven  doel  bestemd.  Hier  konden  millioenen  menschen  
 zieh  voeden,  het leven  in al zijne volheid  genieten,  en  zieh al de  voor-  
 deelen van het onderling verkeer  ten  nutte  maken.  Deze  bestemming  
 hebhen  de  Chinezen  ook  vervuld. 
 Men  wane  echter  niet,  dat zij  eene  andere  menschensoort  uitmaken,  
 waarmede  wij  niets  gemeens  hebben.  Ook  zij  verheugen  zieh  in den  
 levenden  adem  van  den  Almagtige,  en  in  hunne  borst  woelt  het-  
 zelfde  bederf  der hartstogten,  waarin  de  kiem  van  de  meeste  onheilen  
 in  de  wereld  ligt.  Däär  is  hetzelfde  streven,  hetzelfde  werken,  het-  
 zelfde  doel,  slechts  onder  verschillende namen,  de hoofdoorzaak en be-  
 weeggrond van alle gebeurtenissen in de  geschiedenis;  ja  deze  trekken  
 vertoonen zieh  dikwijls zoo geheel  op  den  voorgrond,  dat vele opmerk-  
 zame  waarnemers  verklaard  hebben,  dat  de  Chinezen  het  meest  van  
 alle  Aziaten  tot  de  westersche  volken  naderen.  Het  verschil,  welks  
 oorsprong  in  het  vroegste  ontstaan  der  natie  gezöcht  moet  worden,  
 is  evenwel  van  veel  meer beteekenis.  Tot de verklaring hiervan, in zoo  
 ver  dit  voor  ons  doel  vereischt  wordt,  willen  wij  aanstonds  overgaan. 
 Alleen  het  ongeloof  kan  den  westelijken  oorsprong  des  volks  
 loochenen.  Zijne  voorvaderen  konden  intusschen  niet  zonder  groote  
 moeiten  en bezwaren dit  land  bereiken.  Hunne  eersle  vestiging  was  in  
 een  gedeelte des  rijks,  waar de koude weersgesteldheid en het overstroo-  
 roen der rivieren ontzettende inspanningen en voorzorgen tot zelfbehoud  
 noodzakelijk  maakten.  De  strijd  met  de  wildernissen begon;  de uitge-  
 strekte wouden weken voor de bijl der onvermoeide Chinezen; de moeras-  
 sen  verdwenen,  want  zij  hadden  met  reuzenarbeid  kanalen  gegraven;  
 het  wild  gedierte  verwijderde  zieh,  en  de  ondernemende  werkman  
 bemerkte  spoedig,  dat  hij  tot  den  landbouw,  de  mildste  en  zekerste  
 bron  der  levensbehoeflen,  geroepen  was.  Dit  was  de  eerste  en  vaste  
 grondslag,  waarop  de  geheele  maatschappij  gevestigd  werd.  Wie  zieh  
 aan  deze  werkzaamheid  niet  onderwerpen  wilde,  werd  naar  de nabu-  
 rige woestenijen  verbannen,  om  zieh  daar  naar  verkiezing met de jagt  
 bezig te houden,  of  talrijke  kudden  te  weiden;  doch  hij  mögt  nooit  
 als  een  nomade  naar  zijn  vaderland  terugkeeren.  Hieruit  ont-  
 sproten  twee  verschillende  volksstammen,  die duizenden jaren  vijandig  
 legenover  elkander  stonden;  er vormden  zieh wilde Tartaarsche horden  
 nevens  de  vredelievende  Chinesche  landbouwers.  Ofschoon  van  denzelt'den  
 oorsprong,  volgden,  en volgen  nog  beide,  eene  geheel  tegenovergestelde  
 levenswijze. 
 Orde en völhardingzijnde eerste voorwaarden,  zonder welke geenland-  
 bouwend volk eenigzins duurzaam bestaan kan,  en waaruit noodzakelijk  
 e e n e   gestrenge regering en  beteugelende wetten voortvloeijen.  In andere  
 landen  maakte men  de  boeren  tot lijfeigenen,  onderdrukte  in  hen  alle  
 edele  gevoelens  en  vernederde  hen  tot  slaven,  zoodat zij  weinig  voor-  
 regten hadden  boven  de ossen,  waarmede  zij  ploegden.  Men  bragt ook  
 wel  eens  eene  verdeeling  in kästen in  zwang,  waardoor aan  alle  verbe-  
 tering  een  einde  werd  gemaakt.  In  China  bediende  men  zieh  van  
 burgerlijke  instellingen,  om  den  vrijen  levenden  mensch  in  eene  ma-  
 chine te  veränderen.  Geen  onderofficier  is  in  Staat  om  het  ligehaam v  
 en  den  geest  van  een  rekruut  door  scheiden  en  stokslagen  zoo  ge-  
 dwee  te  maken,  als het  den  wetgevers  van  het  hemelsche  Rijk  gelukt  
 is,  om  den  onsterfelijken,  vrijen,  edelen  geest  van  den  mensch  in  
 zekere  vormen  te  gieten  en  daarin  te  blijven  klemmen.  Het  geluk-  
 kige  gevolg  dezer  poging,r  de  rust  en  onderwerping,  waarmede  
 dit  juk  door  alle  tijden  heen  gedragen  is,  kan  men  als  den  onmis-  
 kenbaren  Stempel' van  het  karakter  dezer  millioenen  menschen  be-  
 schouwen.  -Terwijl  hun  dit ¡van  de  eene! zij de  stevigheid  gaf om  alle  
 vreemde  indrukken  als op  bene  rols te  doen  afstuiten,  en  onveranderd  
 bij  de  voorvaderlijke  gebruiken  leerde  volharden,  veroorzaakle  het  
 van  den  anderen  kant  eene  stompheid  van  zin,  eene  volslagene  on-  
 verschilligheid  voor  alle  verbetering,  en  gaf  aanleiding  ^ot  een  leer-  
 stelsel  van  leugens,  zooals  de  wereld  nog  nooit  gezien  heeft.  De  
 wetten  en  gewodnten  moesten  in  stand  gehouden  worden,  en  
 daar  dit  niet  met  waarheid  kon  geschieden,  vond  de  list  uitvlugten  
 en  valschheid  uit,*  die  dan  ook,  in  vollen  omvang  te  werk gesteld  en  
 gebezigd,  eindelijk  bestanddeelen  van  het  geheele;  Chinesche  karakter  
 werden. 
 Terwijl de zedelijke  gesteldheid des volks zulk eene, verkeerde  rigting  
 nam, ging de ploeg bedaard  zijnen gang,  en wat  de  grootste  veroveraars  
 van  het  westen  inet  het  zwaard deden, volbragt  dit enkele  werktuig op  
 veel  duurzamer  en  weldadiger wijze.  De  eene  landstreek  na  de andere  
 werd  aan  zijne  heerschappij  onderworpen.  In  den  tijd  der  Assyrische  
 monarchie  waren  reeds  geheele  provincien  in  bloeijende  velden  her-  
 schapen.  Toen Rome  op den  hoogsten  top  van  zijne  magt  stond  en  de  
 bekende  wereld  voor den  schepter  zijner  alleenheerschers  boog,  telde