
 
        
         
		stuk  ijs  niel  het  water,  en  eVeneens  als  dit  smelt  en  vloeibaar wordt,  
 keert  ook  de  geest  na  den  dood  weder  tot  de  groote  massa,  als  de  
 oorspronkelijke  stof.  Desniettegenstaande  verordende  hij  zeer  gestren-  
 gelijk,  dat  er  offers  moesten  gebragt  worden  aan  de  zielen  der  afge-  
 storvenen,  en  stelde  dit  als  een  der  heiligste  pligten  voor,  die men aan  
 zijne  ouders  verschuldigd  is.  Hij  had  zonder twijfel  een  duister  ver-  
 moeden van de  onderwereld  en  van de daarin  ronddolende  schimmen,  
 doch  verklaarde  zieh  nooit  daaromtrent,  maar  gebood  ontzag voor  al  
 het onzigtbare.  Hij  was  inderdaad  een  wereldwijze,  die  den  mensch  
 aan  het  aardsche  kluisterde,  en  de  bevrediging  aller  wenschen  in  dit  
 leven zochl. tiroot en lofwaardig  is zijn streven,  daar hij  de eerste  onder  
 zijne  natie  was,  die  als  volksleeraar  optrad,  en  men  kan  hem  uit dien  
 hoofde  het  bekrompene  zijner  gevoelens  wel  vergeven.  Hij  beminde  
 den  vrede,  prees  allijd  welwillendheid  aan,  en  vermaande  de  vorsten  
 om  een eind te maken aan  hunne onderlinge  twisten; ja hij beloofde zelfs  
 aan  dengeen,  die  het  bloed  zijner  onderdanen  sparen  zou,  den  troon  
 eens alleenheerschers.  Zijne praktische  rigting was dikwijls  het  gevolg  
 van  valsche  beginselen,  die  hem  door  gedurige  herhaling  dierbaar geworden  
 waren,  en  zijne  magtspreuken  hebben  zieh  op  alle  volgende  
 tijden  voortgeplant. 
 Wanneer  men  de  voortreffelijkheid  van  eenig wijsgeer naar  het  welslagen  
 zijner  pogingen  beoordeelt,  dan is er geen wijze uit wat eeuw  of  
 land  ook  met  Kong  fu  tse  gelijk  te stellen.  Hij  vond  gehoor  bij  de  
 vorsten;  want  zijne leer  onderwierp  de  onderdanen  geheel  aan  hunne  
 willekeur,  en  moesten  zij  zulk  eenen  meester  niet  eeren?  Moesten  zij  
 zijne  leerlingen  niet  bevorderen,  daar  zij de zekersle werktuigen waren  
 om  hunne magt  te bevestigen? En moest  het  volk een stelsel niet bestu-  
 deren,  dat  den  vlijtigen  den  weg  kon banen  tot  eer  en waärdigheden ?  
 Daarvandaan  werden  de geschriften van den wijsgeer ,  benevens die van  
 zijn  leerling  Meng  tse,  de  eenigen  die  in  alle  scholen  van  het  groote  
 rijk  sedert  bijkans  tweeduizend  jaren  gelezen  zijn,  die  het  kind  van  
 buiten  leert  en  de  doctor  met  grijze  hairen  verklaart.  Duizend  mil-  
 lioenen  hebben  zonder  ophouden  hunne  vlijt  aangewend  om  de  wijs-  
 heid  van  dezen  eenigen  leeraar  te  kennen,  en  geen  oorlog noch  ver-  
 woesting  hebben  de  nimmer  uitgedoofde  zucht  kunnen  uitroeijen,  om  
 Kong  fu  tse  te  lezen.  De  uitvindingen  van  het  westen,  de  hoogere  
 beschaving  van  den  geest,  eene  rijke vcrzameling  van geschriften over  
 de  voortreffelijksle welensehappen  hebben'ter naauwernood  ielsaanlrekketijks  
 gehad  voor  den Chirtees,  die  de  denkbeeiden  van  zijnen  Wijze  
 kende; en iedere vriendelijke pogin'g, om iels beters tegeven in plaats van  
 het  verouderde, werd honend afgewezen;  want de koning der wijsgeeren  
 heeft  immers  alles geleerd,  alles- gezegd, alles onldekt  en alles  medege-  
 deeld.  Kong fu tse voltooide het gebouw, en de vorm, dien zijn volk door  
 zijne pogingen  aannam, is  onder  alle  omwentelingen  bewaard gebleven. 
 Als  men  de  Chinezen  vergelijkt  met  die  Grieken, welke  straks  na  
 zijnen  dood  in  het Westen  zoo  groot  opzien wekten, dan is bet onder-  
 scheid  zoo  belangrijk,  dat men  schier niets  gelijksoortigs  viuden kan.  
 Socrates  gaf  zijne  lessen  niet  om  vorsten  te  vleijen  of  verderfelijke  
 twisten  te  doen  ophouden,  maar  om  deugd  te  verbreiden.  Plato was  
 een  diepzinnig  denker  en  vond  zijn  geluk  in  de  poezij der begrippen.  
 Kong  fu  tse  beoogde  niets  anders,  dan  een  goed  inkomen  te  hebben,  
 en  zijne  bespiegelingen en beschouwingen  moesten  geheel voor dit oog-  
 merk  passen;  hij  was  praktisch  nuttig  voor  zichzeiven,  zijne  leerlingen  
 en  den  Staat,  en  uit  dien  hoofde  is  zijn  roem veel  duurzamer.  
 De  regeerders  des  lands maakten  het groote aantal dergenen uit, die nut  
 trokken  van  zijn  onderwijs.  De  Chinesche  leeraar  lacht  om  Diogenes,  
 want  het  was  hem  veel  meer  waard,  eenen  goeden  ministerspost  te  
 bekleeden,  dan  der  menschen  dwaasheden  bespottend  in  eene  ton  te  
 leven.  Pythagoras  was  de  tegenvoeter  van  dezen  man;  want  in  den-  
 zelfden  graad  als  hij  streefde  om  van  de  wereld  afgezonderd  te leven,  
 werkte  en  leefde  de  Chinesche  wijze  in  en  voor  het  tegenwoordige,  
 en  beschouwde  bei  genot  der  wereld  als  het  hoogste geluk.  Hij  kon  
 uit  dien  hoofde  nooit  met de Sto'icijnen  instemmen,  want  dezen  legden  
 zieh  op  zelfverloochening  toe,  terwijl  hij  de  begeerte  slechls  te  meer  
 aanvuurde,  door  het  uitzigt  op  staatkundige  grootheid  te  openen.  Mis-  
 schien  zou  hij  zieh  het  best  bij  de  Epicuristen  scharen,  maar  dezen  
 waren  toch  geene staatkundigen  bij  uitsluiting,  terwijl de  wijsgeer  van  
 het  Oosten  juist  in  het  staafsleven  het  eenige  heil  voor  de  mensch-  
 heid  zocht,  hoewel  zijne  navolgers  het  zingenot  huldigen,  en  de ge-  
 noegens  der aarde  zonder  schroom in  de  ruimste  mate  genieten.  Aristoteles, 
   de  veelweter,  munt  als  wijsgeer  verre  boven  Kong  fu  tse uit;  
 doch de laatste  wist  zelfs  den  geringen  omvang  zijner  kenms tot betere  
 oogmerken  aan  te  wenden.  De  inhoud  zijner  geschriften  is  tameiijk  
 eenvoudig,  slechts  de  inkleeding  en  de  spreekwijze  zijn  moeijelijk  te  
 vatten;  het  meeste  verstaat  men  van  zelfs zonder  zakelijke  verklaring,  
 en  de  denkbeelden  zijn  zoo  weinig  in  getal,  dat  men  het  geheel  in