
 
        
         
		gematigd ,  dan  dat  men  zieh  am de  keizers zou  hebben  willen bekommenen. 
   Deze  leefden  dan  ook  zeer  op  hun  gemak  en  lieten  alles  zijn  
 gang  gaan. 
 De  laatste  van  deze  lijn  was  Li  kue,  die gewoonlijk allcen  Kie wordt  
 genoemd;  gelijk eertijds  Kong fu tse modellen van deugden had ten toon  
 gesteld,  zoo wilde  hij  ook de  daden van een monster beschrijven.  Hicrtoc  
 diende  Kie,  een man met onbeteugelde hartstogten en zonder  opvoeding,  
 die  zelfs de denkwijze  van  Jao en  Schun  niet  kende.  Hij  zou zieh  echter  
 bedaard  gedragen  hebben,  wäre  niet  een  zeer  schoon meisje,  de ver-  
 loeijelijke Mei  hi,  hem als gezellin toegevoegd.  Terwijl een afstammeling  
 van Heu tsi zieh onledig hield met de barbaren in den landbouw te onder-  
 wijzen  en  Tsching  lang,  die  later den  troon  besteeg,  zieh de  algemeene  
 liefde  verwierf  en  zelfs  de  jagt  niet wilde  gedoogen,  omdat de velden  
 daardoor  vernield  werden,  gaf  Kie  zieh  aan  wellust  en  dronkenschap  
 over.  Hij  had  een  aantal  der  schoonste  ligtekooijen  in  het  achterste  
 gedeelte  van  zijn  paleis  verzameld,  waar de  tijd  met  ontucht  en zwel-  
 gerij,  te  midden  van  zangers  en  tooneelspelers  werd  gesleten.  Er  
 werden  zelfs  jongelingen  en  meisjes  verzameld,  om  de  keizerin  door  
 hunnen  omgang  te  vervrolijken.  Om  het  nog  erger  te  maken,  ver-  
 vaardigde  Kie  een  vijver  van  brandewijn,  en  wanneer  de genoodigden  
 zieh  eerst rijkelijk  dronken  hadden  gedronken,  en naderhand verdron-  
 ken,  dan  had  Mei  hi  hartelijk  genoegen.  Op  de  oevers  had  men  eene  
 magt  van  levensmiddelen  als  heuvels  opgestapeld,  waarvan  de  gasten  
 zooveel moesten eten, dat zij  naauwelijks in Staat waren om te loopen. De  
 vertrekken welke de keizerin bewoonde, waren  ingelegd met juweelen, en  
 de prächtigste stoffen ter naauwernood  goed  genoeg voor hare voetzolen.  
 De  belaslingen  werden  uit  dien  hoofde  aanzienlijk  verhoogd,  de rijken  
 als misdadigers behandeld, en het land in de diepste armoede gedompeld. 
 De staatslieden die  den  onmensch vermaanden,  betaalden  hunne  ver-  
 metelheid met den  dood.  In dien tijd leefde de wijze minister, I  jin,  die.  
 deze gruwelen niet  langer  kon aanzien,  en  zieh  daarom met andere uit-  
 stekende mannen bijde partij  van Tsching tangvoegde. Deze was juistde  
 gevangenis ontkomen,  werwaarts zijn  vrijmoedig  gedrag  ten opzigte der  
 begrafenis van  een op Js keizers  last onthoofden  getrouwen  dienaar hem  
 gebragt had.  I jin liet zieh belezen om het hof nog eens te bezoeken,  en te  
 zien of Kie niet van zins was zijn gedrag te veränderen. Doch deze waande  
 zieh al  te zeker van zijne magt,  en  gaf den  getrouwen vriend zijn ontslag.  
 Binnen  drie jaren hadden zieh de meestbeteekenende mannen,om Tsching 
 lang  vereenigd,  die  evenzoo  spaarzaam  en  verschoonend  jegens  zijne  
 onderdanen  was,  als  Kie  hen  onderdrukt  en  uitgemergeld  had.  De  
 hoofdstad  was  vol  gespuis,  en de hofstoet  bestond  uit niet  minder  dan  
 ,30,000 jonge vrouwen.  Daarom viel  het  niet moeijelijk  Tsching tang te  
 overreden dat hij  de wapenen legen den losbandigen opvatte; want ieder-  
 een  was  den opstand  toegedaan.  De  wijze  vorst  wilde  eehter  niet  eer  
 beginnen,  voordat  hij  den Allerhoogste plegtig had aangeroepen, om  den  
 naam  niet te hebben van een rebel.  In  een enkelen  slag werd het lot van  
 Kie beslist;  hij  bood  geen  tegenstand.  Alles  prijs gevend,  begaf hij zieh  
 met zijne vrouwen en bijwijven op een vaartuigen bereikte eeneafgelegene  
 plaats, waar hij stierf. Met hem  eindigde  (1763)  het  stamhuis van Hia.') 
 HET  STAMHUIS  VAN  SCHANG. 
 (1766—1123  voor Christus. 
 Onder alle vorsten, die den Chineschen troon bestegen, was Tschinglang  
 de godsdienstigste, Want  hij  ondernam  geene  enkele daad, zonder vooraf  
 in  het  openbaar  een  gebed  te  doen.  Daarom  was  de  hemel  hem ook  
 genegen, want dp zekeren  dag vertoonden  zieh  twee zonnen en de aarde  
 beeide, om aan te kündigen dat een ander  vorst  zieh  meester zou maken  
 van  het  rijk en dat  de  regering  van  Kie  in hare  grondslagen  geschokt  
 was.  Tsching tang maakte zieh deze wenken len  nutte,  en  toen  hij voor  
 het eerst zijne rede hield tot  de verzamelde Grooten, scherpte hij hun in,  
 dat hij  zijne magt onmiddellijk van  het  opperste  wezen  ontvangen  had,  
 dat  hem,  den  onwaardigsten,' den  schepter waardig gekeurd  had.  Wij  
 hebben reeds vermeld,  dat  Kie  benevens  zijne  vrouwen de vlugt  nam;  
 andere  Schrijvers  beweren  daarentegen  dat  Tsching  tang  hem uit het  
 land  gebannen  heeft. 
 Deze  nieuwe keizer  onderhield zieh  zeer  veel  met den minister I jin,  
 die hem ook vele  wijze  lessen  gaf,  welke  hij  onbepaald  opvolgde.  Hij  
 deed jaarlijks  onderzoek  naär  de  misdrijven  en  Verdiensten der man- 
 *)  De  eenige echte  bronnen  voor  deze  geschiedenis  zijn  de gesprekken,  die  
 men  in  den  Schu kingaantreft;  enkele  gezangen  in het boek der Oden hebben  
 daarop  insgelijks betrekkirtg.  De  I sse  belielst  veel  buitengewoons,  dat  men  
 elders  vruchteloos  zoekt;  het  Kang  kien  is  zeer  gebrekkig.