
 
        
         
		onderwijzer;  Uij  leerde  meet-  en  sterrekunde  en  zette  zijne  Studien  
 tot  den  laalsten  dag  zijns  levens  voort. 
 Verbiest  was  juist  de  man,  die aan de Chinesche  sluwheid behaagde.  
 In  zijn  uiterlijk  was  hij  zeer ernstig,  droeg ter dooding van het vleesch  
 een  hairen  hemd  op  het  bloote  ligehaam,  at  zeer  weinig,  en  was dag  
 en  nacht  ter  dienst  des  keizerlijken  jongelings  bereid.  Eens  moest  
 hij  verscheidene  kanonnen  gieten,  hetgeen  hij  grondig  verslond.  De  
 Chinezen  zijn  gewoon  aan  de  veldstukken  namen  te  geven,  en  pa-  
 ren  vele  bijgeloovige  gebruiken  met  de  inwijding.  Verbiest  wilde  
 liun  in  dit  opzigt  niels  toegeven,  maar  haalde  krusifiks  en  kaarsen  
 voor  den  dag,  wierp  zieh  ter  aarde  en maakte zijne buigingeu,  terwijl  
 hij aan de vuurmonden namen  van  heiligen  gaf  en  de  Chinezen  in  den  
 waan  bragt,  dat  bij  hunne  gewone  plegtigheden  verrigt  had.  Hij  be-  
 roemde  zieh  op  dezen gelukkigen inval,  en men kan den man uit dezen  
 enkelen  trek  leeren  kennen.  Met  zijne  verheffing  hield  de vervolging  
 der  Christenen  op;  zelfs  Schall  werd  in  het  schimmenrijk  in  zijne  
 vroegere  eereposten  hersteld  en  den  zendelingen  de  loegang  tot  het  
 Rijk  vergund. 
 Verbiest  was  een  geruimen  tijd  des  keizers  schaduw,  zijn  onderwijzer, 
   zijn  raadgever,  zijn  gezelschap,  in  wiens  omgang  de monarch  
 zieh  waarlijk  gelukkig  gevoelde.  Zijn  onderwijs  slaagde  Zoo  gelukkig,  
 dat de keizer zelf een werk over  de wiskunde kon schrijven, waaruit hij  
 zijne  kinderen  onderrigtte.  De  roem  van  den  zendeling,  em  de  leids-  
 man  van  den  wijsten  vorst  te  zijn,  was  natuurlijk  zeer  groot,  en  hij  
 werd  zelfs  door  trotsche  en  zichzelven  genoegzame  mandarijnen  als  
 een  orakel  geraadpleegd.  Daarbij  vergat  hij  evenwel nooit  zijn beroep;  
 en  terwijl  hij  in  de  ruime mandarijnenkleeding daarheen  stapte,  droeg  
 bij  een  keten  om  zijn  lijf,  omdat  hij  deze  als  het  wäre  ordeteeken  
 eens  strijders  van  Christus  heschouwde.  Zijn  kanongieten  had  zijn  
 roem  nog  vergroot,  want  hierdoor  werd  immers bewerkt,  dat Rang hi  
 de  Soldaten  van  Wu  san  kuei  sloeg  en  uit  noordelijk  China  verdreef.  
 In  het  vervolg  maakte  hij  ook  uitmuntend  gebruik  van  mortieren  en  
 zware  slukken,  die  zeer  veel  bijdroegen  tot  verovering  van versterkle  
 plaatsen.  De  Chinezen  hielden  zieh  reeds  voor  verloren,  toen  zij  
 hoorden  dal  de  keizer  in  betrekking  stond  met zulke kundige mannen,  
 die  het  vuur  nit  duizend  monden van metaal lieten springen .'Nietlemin  
 omringde  Rang  hi  den  priester  met  spionnen,  alleen  uit wantrouwen,  
 en zond zelfs  een’  Tarlaarschen jongeling naar het huis  der zendelingen 
 om  alles  na  te  sporen.  Toen  deze  met  stokslagen  bedreigd  was  en  
 tocli  niets  kwaads  van  de  Europeanen  wilde  zeggen,  slemde de keizer  
 eindelijk  toe,  dat  zij  onbestraffelijk  in  hun’  wandel  waren.  Verbiest  
 was  met  zoo  vele  werkzaajnheden  overladen ,  dat hij nooit ledigen tijd  
 vond  om  zieh  met  beuzelingen  op  te  houden.  Den  keizer  dwong  hij  
 tot  de  belijdenis,  dat  er  een  God  was,  en  dat  alle  heidensche  gods-  
 diensten  Iogenachlig  waren.  Onder  de  prinsen bekeerde hij  er enkelen,  
 het  hof  boezemde  hij  eerbied  voor  het  pausdom  in.  Hij  arbeidde  
 zonder  ophouden,  vaslte  en  kastijde  zieh,,  en  werd  dientengevolge  
 weldra  ziek.  INa  een  laug  nuttig  leven  bezweek  zijn  ligehaam,  en  de  
 bleeke dood genaakte ook hem.  Toen  schreef hij  nog aan zijn’  gebieder,  
 dat  hij  naar  China  gegaan  was,  enkel  en  alleen  om  der  godsdienst  
 wil,  om.  den  grootsten  monarch  der  aarde  tot  hären  beschermer  te  
 maken.  Des  keizers  schoonvader  kwam  zelf  bij  de  doodkist,  om  daar  
 eene  lofrede  op  Rang  bi  uit  te  spreken,  en  mandarijnen  gingen  naar  
 de  baar  om  het  lijk  de  bij  de  Chinezen  gebruikelijke  afgodische  eer  
 te  bewijzen.  De  lijkslaatsie  was  prächtig,  bij  den  o'ptogt  zag  men  
 afwisselend het kruis,  de beeldlenis  der  heilige  Maagd,  die van Michael  
 en  het  keizerlijk  opsehrift,  dat  den  lof  zijns  Ieeraars  vermeldde.  Bij  
 het  graf  verrigtten  ofiicieren  de gewone bijgeloovige  plegtigheden  voor  
 de  afgescheiden  geesten.  Een  kostbaar  praalgraf werd  voor  rekening  
 des  keizers  opgerigt,  die  zeer  getroffen  was  door  dit  sterfgeval  en  
 gedurig vragen deed  omtrent  den  toestand  der afgescheidenen  in  de vol-  
 gende wereld.  De voorouders  van  Verbiest werden  tot eereposten in het  
 schimmenrijk  verheven,  en  hijzelf  verkreeg  een’  naam  in  de  Chinesche  
 geschiedenis.  Dit  was  een  der  beiden  van  het pausdom,  in menig  
 opzigt groot,  in andere opzigten zeer klein,  bekwaam  en  werkzaam, en  
 alles  verdurend  om  menschen  voor  den  paus,  aanbidders  voor  Maria  
 te  winnen;  om  dit  doel  te  bereiken,  wenschte  hij  vaak  den  inartel-  
 dood  te  ondergaan. 
 Tot  hiertoe  hadden  nog  zeer  weinig Fransche Jezuieten hunnen weg  
 naar China gevonden. De minister Louvois,  die  den roem zijns  konings  
 verbreiden  en  daarbij  den  invloed  van-  Frankrijk  vergroolen  wilde,  
 besloot  zeven  voortreffelijke  wiskundigen  van  deze  orde  naar  China te  
 zenden.  Dezen  begaven  zieh  eerst naar Siam, waar de koning hun eene  
 groote  som  toekende,  en  kwamen  eindelijk  in  eene  Chinesche jonk te  
 Ning  po  aan.  Daar  moesten  zij  zieh  wel  is  waar  verscholen  houden,  
 maar  zoodra  de  keizer  van  hunne  aankomst  gehoord  had,  ontbood  hij