
 
        
         
		dus  groote versterkingen noodig, om den veldtogt met roem te eindigen;  
 het  Chinesche leger, den oorlog moede,  kocht de Soldaten van den rebel  
 om,  zoodat  zij  bij  scharen  overliepen  en  de  geheime  bewegingen van  
 hunnen  vorst  aan  den  vijand  verrieden.  De  vorst  was  genoodzaakt  
 naar  zijne  residentie,  eene  vesting  op  een  berg,  terug  te  trekken,  en  
 däar  den  vijand  bedaard  in  eene  ontoegankelijke positie af te wachten.  
 Vermits hij  belangrijken voorraad had en  een wakker  garnizoen,  hoopte  
 hij  zieh  jaren  lang te  handhaven, en den vijand eindelijk  te vermoeijen.  
 Maar  het  verraad  had  ook  deze  stad  bereikt;  de  Soldaten  liepen  bij  
 hoopen  weg,  en  de  vesting  werd  weldra  den  Chinezen  in  handen ge-  
 speeld.  De  held  vlugtte  naar  eene  grot, waarvoor men  een  groot  vuur  
 aanslak  en  hem  aldus  noodzaakte  zieh  den  vijand  op  leven  en  
 dood  over  te  geven.  Hij  werd  dadelijk  in  triomf  naar  Pe  king  
 gezonden,  waar  hij  zeer  waarschijnlijk  het  loon  voor  zijn  afval  
 ontving. 
 In  het  tegenwoordige  Ha  mil  of  Ha  mi,  dat een leen was der Ming,  
 hadden  insgelijks  zeer  veel  twisten  plaats,  en  indien  Tsehing  hoa een  
 oorlogzuehtigen  geest  had  gehad,  dan  zou  hij  diep  in  de  woestijnen  
 doorgedrongen zijn, om de magt der Chinezen nog meer te vestigen; maar  
 gelukkig  wilde  de  monarch  liever  in  het  paleis  zweigen,  dan  zieh  aan  
 de  groote  gevaren  en  het ongunstige  klimaat  dier  streken  blootstellen.  
 De Tartaren konden  dus onder elkander  strijden  zooveel  zij wilden,  en  
 zieh  naderhand bedaard  houden,  zoodra  zij  het  twisten  moede  waren. 
 De  verslapte  geest  des volks liet deze regering zonder groote gebeur-  
 tenissen voorbijgaan.  De prins zelf was een vriend van rust en vermaak.  
 Om  de  geleerden  bezig te houden en hen  van staatszaken af te trekken,  
 liet  hij  hen  vele  boeken  verzamelen,  en  uit  al  ‘de  oude  geschriften  
 bloemlezingen  maken,  die  men  tot  op  dit  oogenblik  bewaard  heeft.  
 Tsehing  hoa  bereikte  geen  hoogen  ouderdom;  hij  stierf  na  eene  rege-  
 ring  van  22  jaren,  van  verdriet  over het verlies zijner echtgenoot,  die  
 hij  volstrekt  niet  overleven  wilde. 
 De  gedaante  der  dingen  in Europa  was gedurende dit lijdperk buiten-  
 gewoon.  Het  scheen,  alsof  het  geheele  Westen  in  barensnood was,  
 zoodat  de  plaatsgrijpende  voorbereidingen  eene  groote  uitkomst  aan-  
 duidden;  de  geest,  die  zoo  lang  gekluisterd  was  geweest,  scheen  
 eindelijk  de  ketenen  der  duisiernis  te  willen  verbreken. De Opperheer  
 der  wereld  gaf  hierloe  ook  de  middelen  aan  de  hand,  waaronder  de  
 uitvinding  der  boekdrukkunst  den  eersten rang bekleedt. Hoe men  zulk 
 een  hulpmiddel  tot  veredeling  van  den  menschelijken  geest  zoo  lang  
 onopgemerkt  heeft  kunnen  laten,  is  onverklaarbaar.  De  oudste volken  
 gebruikten  immers  zegels  en  kwamen  toch  nooit  op  de  gedachte,  dat  
 men  in  plaats  van  eene  enkele  letter  ook  wel  tien  of meer  letters  op  
 dezelfde wijze zou kunnen afdrukken. Zelfs de vernuftige Grieken konden  
 zulk  eene  eenvoudige  handelwijs  niet  aanwenden  tot  vermenigvuldi-  
 ging  hunner  geschriften. Maar zoodra het  den Alwijzen  God  behaagde,  
 zie!  daar  werd  de  wereld  door  zulk  een  eenvoudige  zaak  voor  altijd  
 van  het  indringen  der  barbaarschheid  bevrijd. 
 Maar  het  scheen,  dat  het  Oosten  door  de  magt  der barbaren  moest  
 worden  verlreden,  en  het  licht  naar het  verwijderde Westen doordrin-  
 gen.  De  Mohammedaansche  magt,  die  het  Bizantijnsche  rijk  aan  zieh  
 onderwierp,  en  Konstantinopel,  het  laatste  toevlugtsoord  der  Christenheid  
 ,  innam,  werd  op  het  Spaansche  schiereiland  steeds  meer  en  
 meer besnoeid, mi eindelijk ook uit Granada verdreven. Zoo wonderbaar  
 is  de  besturende  hand  Gods.  Indien  menschelijke  wijsheid het geboden  
 had  ,  dan  zou  de  redding  van  den  diep  gezonken  menschelijken  geest  
 van  Italie  uitgegaan  zijn,  want  daar  bloeiden  kunsten  en  wetenschap-  
 pen,  maar  de  Gebieder  des  heelals  gebood,  dat  in  het  ruwe  Duitsch-  
 land  die  weldaad  voor  het  menschelijk  geslacht  ontspruiten  moest.  
 China  bleef  als  altijd  onbewegelijk,  verstijfd  in  oude  vormen  en  ge-  
 woonten,  zonder  het  geringste  teeken  der  bewegende  kracht  van  het  
 leven  des  geestes. 
 HONG  TSCHI ,   IN  BE   WALHALLA  GENAAMD  HIAO  TSONG. 
 (1488-1500). 
 Deze  nieuwe  monarch  wilde  zijne  regering  een  grooten  naam  doen  
 verwerven,  en  veroordeelde  daarom  de  priesters,  die  de  censor  aan-  
 geklaagd  en  de  schuld  der  aardbeving  op  den  hals  had  geladen.  
 Nieltemin  was  de  jongeling  aan  het  monniken-bijgeloof  verslaafd,  
 zoodat de leden van den raad hem dikwijls scherpe vermaningen moesten  
 geven,  om  den  hemel aan  te  roepen,  en  niet  zoo veel eer tebewijzen  
 aan  de  afgoden.  Hong  tschi  stoorde  zieh  daar  intusschen  zeer  weinig  
 aan, want het onderwijs van Kong fu tse schonk zijn1 onsterfelijkengeest  
 volstrekt  geen  bevrediging,  en  daarom moest hij  zieh met dwazen bezig  
 houden,  die  althans  een  volgend  leven  aannamen.  In  plaats  van  zieh