
BF. S C H R W I N G E
m beerden. Hy is met eefl göude plaäi
pvertrokken, en in een byfondere Ka-
pel opgcÜoten, en werd niet, dan by
zulke plcgtelyke gevallen, vertoond
: Zy geven voor« dat de plaats, daar
nu die Rots en voetis, wel eer een fwaar
gebergte geweeft zy» het welk zoo als
SQmmona Codom ’er zyn voet maar opfet-
tede, aanftonds offen en zoo vlak , als
men het nu fict, geworden, gelyk ook
het afdrukiel van zyn voet ’ei- zederc in
gebleven is.
Men wi|, dat defe Sommona- Codom
fyan welkere dood zy hunne tyd-reke-
ning beginnen) een van hunne eerfte Ko-
ningen, of de Zoon van hunnen eerßen
Koning geweeft, en dat hy na z^ndood,
§n na zeer veel omwencelingen en ver-
anderingen van zyne gedaance, in een
£od veranderd zy. Zy zeggen dat defe
voetftap van hem zeer gevallig, door
ccnyan hunne Talapoins (die er moge-
lyk ookjwel de maker van was) ontdefcf
2y , hoeWel anderen met veel grond mei-,
nen, dat hy niet boven de 100 jaaren
oud , en dat het maar een na * geaapte
voet is van Ädams-voet op Ceylon, die
men voor veel Eeuwen daar plagt tc ee-
' ren, en waarfchynelyk.-alleen een vöndl
der Portugeefenis-
Nu voegen de Siammers, om ’t wori-
der nog grooter te maken, hier by, dat
die voet op Adams- berg zyn linker vact,
fcn dat defe, dien hy op hun Pra-bät zette
, Zyn regtetyoet geweeft is, zonder
x dat het hen eenigllns ongerymd voor-
komc, dat ’er de heele Golf van Bengale
, en *t geheel Koningryk van Marta-
van tuflehea beiden komt.
Daar zyn !er, die meinen , dat zy
Jets van den voetftap van Hercules, van
■welken Herodoot in zyn IV. Boek , en
LX X XH . Hoofdftuk fpreekt, en ook
anderen, die oordeelen, dat eenige van
hunne Priefters, mogelyk wel het verdige
verhaal van defe en gene Roomsge-
finden l Wcgfens de nagelaterie en inge
ckuktevoftftappen Van Chriftus op den
Qlyt-berg gehoord, en mede iet dierge-
Jyks; verformen htbben , waar Van wy
niet zekets bepalen* hoewel dat laatfte
zeer waarfchynelyk is; dog voegen hier
alleen maar by, dat zy delen Sommona-
Cadom, en deien zynen voetftap, hair, en
tand (die zy nog zeggen te hebben, en
welke laatfte al mede waarfchynelyk een
afdrukiel en ha-aaping van defen Ceylon-
ien vermaarden Aapen- tand is) een groo-
te ja Goddelyke eere beWyfen , gelyk
zy dat buiten dien aan een groot getal
van andere Afgoden doen, welker beel-
den zy vari een monftreiife groote , en
3ieer tterk verguld, in; groot getal, in i
hunne Pagoden en Tempels plaatlcn,
waar aan zy groote fchatten hangen, eh
die door hunne ongemecne grootpe, en
menigte een ongelöofelyke fommegouds
doen weg fmelten.
Deie Beeiden of Afgoden (die men
even eens mede op Ceylon beefc, en aan-
bid) befoeken zy op zekere vaftgeftelde
tyden , eerende die dan met gefangen,
offerhanden , morgen en avond Gebe-
den , onder een dainp van Wierook,
Toorfen, Flambauwen , en Keerfen;
vaftftellende , dat die mindere' Gadeii
alleen op hun doen en-laten letten, en
dat zy alleen in ftaat zyn, om hen goed
of quaad te doen, alfoo dat Opper we-
fen hg met hen niet bemoeid, en alle de
zorge uaar af aan die mindere Göden aafr>
bevolen heeft.
Dele Tempels en Goden befoekt de
Koning op zekere tyden met een groo.tß
meuigte yan ro.ei-Vaartuigen, om daar
op^de plcgtelyklle wyfe aanzyne-Goden
te ofterenT
Zy hebben ook drie maanden in *t jaarj
in Welke zy pp verlcheide tyden vattert,
geiyk zy mede hunne vftftgeftclde Fee-
lten hebben.
Zy biddt n en öfteren ook voor de
Z i e l e n der verftorVenen, even gelyk de
Chineelen, cn gelooven vaft dat ’er niet
een Hemel, maar verfcheiden zyn,
tot belooningc der vroomen, gelyk zy
ook een plaats tot ftraffe der quaden ftel-
len.
De Tempelen, waar ln hunne Gods-
dienft verricht werd, zyn’t ganfchRyk
door oneindig, en zeer koftelyk vercierd
met alles, wat de zelve, en hunne Beeiden,
luifter en heerlykheit toebrengeü
kan.
To t het waarnemenvah hunnen Godsdienft
hebben zy een groot getal Priefters,
zoo gemeene, als opper-Prieftere,
die door hun rooden onder- en boven-
rok, en hun kleed met een geel kruis
’er over henen , en zomtyds ook wel
door een geheel geel kleed, ondertbhei-
den, en zeer kennelyk zyn j dog hunne
grootfte Priefters dragen nog een rooden
lap ovef hunregter ieflouder.
Zy leven heel ftreng, voor al in hunne
Vaften, wanneer zy maar eens daags
eetch, noit ’t hoofd dekken, niemand
groeten, en dus 120 regels naeukeurig
onderhouden, gelyk zy ook met geen
Vrouwen cenigen omgang hebben, en
zelfs opk niet zitten mögen , daar een
Vrouw gefeten heeft , hoedanig zy ook
geen geld, Reuk-werken,- nog ipeeltui-
gen, mögen behandelen.
Dczaaken, hunnen Godsdienft betreffende,
zyn ook in een byfondere taal*
de H. of de Balifche genaamd , be-
fchreven, en alleen den Priefters bekend;
dog
£ v à n S I
. >f4 °g zy vemtten niets wefenflyks’, en
bewyfen van liun onnoolelileit i
uygelopvCj en duifendcrlei dwaasheden,
ontrenc wellte zy egter dit dom Volk
zeer licht Weten geruft te.ftellea, alfoo
“ " erSens S Wgenfpreken mag.
. Iw t alle .de Indianen, hebben zy dit
ook gemeent dat zy flerk voor de Too-
veryzyn, geloovende, dat ook de geeiten
der ovcrledenen hier en daar wafen,
on hçn verlebyncn, om hen defe cn gehe
verborgene z.aken bekend te maken,
her? ? ^ nicusg 'erig zyn, om
t e toekomende te weten, alfoo zyn ’er
jV“ 3en on<ier hcn- <«= voorgeven,
om d^doorzdtere middelen te können
3 ? ’ “ » c vermögen te hebbeni om
i geeften, als zy maar willen , te
doen yerfchynen.
Bmten dlen gebruikc0 2 y nog eeniee
J ,ere om ig t e r r c r f orgeli?*
zaaken in t gerichtete raaken, wanneer
a '-ereiicl'çc bewyfen ontbreken ,
r “ ä hen op de Wyfe yan een eed ge-
bruikt Werd.
Dit doen Zy bÿ een Tempel, en in ’t
pywefen van hunne Geellelyken, die na
hen doorgebeden eerft tegen alle toove-
. >7 e n o e fw e e r in g c n j t a f tw a w ^ - y t r d a a r -
tegeu.-bevryd-fTfen ontkleed , en met
kuiver lmnen beklecd te hebben, hen
van ’i; hoofd tot de voeten met H. water
Waflchen, al mede om alle quaad, dat
hen van bultcn zdu können aandoen, tc
■wgereni en daar na moeten zyj dielwe-
veq Zullen, de proeve uitftaan, het zy I
met onder water te duiken, ’t zy met
dehanden m den heecen Olie tedoopen,
f tyy inet bioots voets over *t vuur te
^an , ° r ’t zy om den befworen klomp
Ryft door te fliklceii.
r .Detduiken onder water gefchied tuf-
fchen beide de partyen, längstweeftok-
ken , die met het einde indegrondftaan,
en die van hen ’t langfte onder water
blyven kan, zegepraäld by den Rech-
ter.
Dé'HahdëOiirgênenJiaie ^en
93
heeten Olie doopen, werden eerll: met
linnen omwoeld, en ’er dan ingedooptj
komen ’er die dän onbefeerd üit, zoo is
deti eed goed.
Die door’tvuürjjaan, moeten dat vyf-
maal aan een inet langfame treden doen,
ionder hunne voeten, zal den ced goed
zyn, eenigfins te befeeren.
Maar een van de fwaarfte eeden onder
hen, is den beiworen klomp Ryft ¿ui-
Yerdoof tcfwelgen, het welk, Zoo dat i
behoorlyk gefchied, Zoo werd die gene, !
die fig dus by ced gezuiverd heeft, van den |
Rechter vry gekend, cö de fchuldige,
volgens s lands wetten, naar mate van
«emisdaad, fwaar o£ licht geftraft, en
in eeh geld-boete, b f tot de gevankenis,
i ' * * v ' “ “ PF-ohihemmg-, of wel tot 1
g ed o em rC ^ V“n S f * dood
w i n l fteäen'? wdlen gediend fzty’ ndl, t ednc dGaot dz™yj m<tq uhaedhe
I hatende, de deugd behooren te betragten;
maar zy oordeelen ook, dat meii
daar toe met wel , dan na verfcheide
¿.iels-verhuilingcn ln volmaakter licha-
men; geraaken kan.
Hun oordeel over deZondeilemt iuili
niet met dat van ändere Volkeren over
> mai‘r zy moeten fich, volgens dd
leflin van hunne Talapoinä, voornämerit-
lyk aan defe 8 geboden bindeii.
i- In Qod hiet de alterdiebite nede-
righeit aan te biddeii.
dr*°*» Ä¡emandsherflenen
bedwelmen, ofdronken maken iah,
re drinken.
M ^ eCjte S S i l > iemand door
woorden o f daaden te misleiden. ' 4- Geen menfeh; ofdler, te dooden
f . Niet te fteelcn.
<S. Geen vuillgheit ter wcreW te bei
, dryveri.
cn-Feeft. dageh
te ondernouden’
8. Op de zelven niet te werken.
2 heni.’t ''gen hiinne
Geellelyken, het berooven van hunne
Pagooden, en ’t fchenden van Bunne Afgoden
Beeiden op de fivaarIle flräffeii
verboden.
.Ecr wy nu pgter geheel en al vän den
Heidenfchen Godsdienft der Siammerä
atlcheiden, moeten wy nog cenige zaaken
hier byvoegen, die tot den Zelven,
en voor al tot het nader en grondig kennen
van hunnen Sommona- Codom, waar
vanwypag.pt fprecken; behooren.
De ervaren Heer Abraham Rogmus Vcrto
zegt, dat de Heidenen der kull Choro- bericht.
1 ft» .ojatreat.JBaleaGaKa -woofiendc vanSom-i
van oofdeel zyn , dat hun God Braml JW f I
(zoo men m hunne Heilige Boekeh ge-
chreven vind) maarpas na. Sommona-Co-
dom geboren zy.
Endaar Zynweef änderen,dlehim voor
een en den zelven raa. Sommona-Codom
houden. Een gefehil, daar niet Ivel ult
te komen is, om dat hun ganfehe Gods-
dienll uit duillere Fabelen en Verdigtfeä
len te zamengelapt, Zoo dat ’er tiymbc-
gin nog emde aan te vinden is.
De Siammers weten ohs egeer verdef
van defen Sommona-Codom te zeggen, dät
zyn Moeder genaamd was Maha Maria i
dat Zoo veel als de groote Mctria zeggert
Anderen nogtans, die grondige kenn«
* vari