TIENDE HOOPDSTUK.
D e V 1 o ot ,
DOOE
SCHOUT-BIJ-NACHT SAITO,
Onder-minister van Marine.
Alvorens den tegenwoordigen toestand van de Japansche Marine
te beschrijven, is het misschien der moeite waard, er aan te
herinneren hoe de oorlogsschepen naar Westersch model in Japan
ingevoerd zjjn geworden.
In 1635 verbood het Tokoegawa-Bestuur het bouwen van sehepen
groot genoeg om den oceaan over te steken, en geen schip mocht
meer dan edn mast hebben. In 1838 echter bouwde de clan Mito,
nadat het van een Holländer eenige noodzakelyke inlichtingen
opgevangen had — de Holländers waren de eenige vreemde handelaars
aan wie het geoorloofd was in Nagasaki te komen tot na het
sluiten van het handelstractaat met de Yereenigde Staten van
Amerika — het eerste schip volgens vreemd model, dat ooit in
Japan gemaakt werd. Hoewel dit schip afgemaakt en Hatsjiman-
maroe genaamd werd, mocht het nooit gebruikt worden.
Na het bezoek van de Amerikaansche oorlogsschepen in 1853,
stond het Tokoegawa-Bestuur het bouwen van groote sehepen toe en
bestelde het tegelijkertijd uit Holland, door middel van zpne handels-
agenten, een stoom-korvet, een zeil-korvet, met hulpstoombooten en
stoombooten van verschillende grootte; maar deze sehepen kwamen
door de troebelen, die er toen in Europa waren, niet in Japan aan.
In 1854 werd er te Oeraga een twee-master, de Howomaroe (lang
132 voet, breed 30 voet) gebouwd naar een Engelsch model; en om-
streeks denzelfden tjjd werden er nog twee andere gebouwd, de eene in
Tokio, de andere in Satsoema, beide naar Europeesche modellen.
Ten tjjde van den Krim-oorlog leed een Russische sloep schipbreuk
op de kust van Japan, en Japansche werklui kregen toe-
stemming om het schip te hersteilen; hierdoor hadden de Japanners
gelegenheid om practisch te werken en eenige kennis van scheepsbouw
op te doen.
In 1855 bood Zjjne Majesteit de Koning van Holland den
Tokoegawa-Sjogoen een stoom-korvet aan, dat de Kanko Kan
genoemd werd. In dien tjjd werd de Japansche vlag „Hinomaroe”
(de zon of een roode bal op een wit veld) ingevoerd en is ze
daarna altjjd als de nationale vlag gebruikt.
Yervolgens werd de zeevaartschool in Nagasaki gesticht door het
Bestuur van den Tokoegawa-Sjogoen en door Hollandsche Zee-
officieren aldaar onderwjjs gegeven. De leerlingen om tot deze
school toegelaten te worden, werden benoemd door het Tokoegawa-
Bestuur en ook wel door verschillende clans gekozen. Een tweede
opleidingsschool voor de zeevaart werd opgericht te Tokio (Jedo),
met de Kankomaroe als opleidingsschip en met zoowel Hollandsche
als Engelsche officieren als onderwijzers. Er werden in Nagasaki
eenige nieuwe sehepen gebouwd, en twee in het buitenland gekocht,
waarvan het eene, de Kanrinmaroe (1860) later een tocht maakte
naar San Francisco, bemand door Japansche officieren en manschappen
onder Kapitein Katsoe (wjj'len öraaf Katsoe).
In 1857 schonk Hare Majesteit Koningin Victoria een stoomjacht
aan den Tokoegawa-Sjogoen; het kreeg den naam van Hanrio Kan.
Op deze wijze werd langzamerhand de vloot gevormd en geor-
ganiseerd en de lflst der sehepen in 1857, even voor de Restauratie,
was als volgt:
GOUVERNEMENTS-OORLOGSSCHEPEN.
NAAM. Type.
Vuurmonden.
Indicatie
paardenkracht.
Lengte. Breedte. Dispte. Tonnemaat.
Kanko........................
Kanrin. . . : .............
H anriu.....................
Tsjojo........................
Foedji........................
Kaiten........................
Kaijo..........................
Kaganokami (vroeger)
Stone-Wall................
Raderboot.
Schroefst.-s.
» J?
n
Raderboot.
Schroefst.-s.
n
w
(met ijzer be-
kleed.)
6
124
12
12
112
6
4
150
100
60
100
350
450
40
280
500
29
27
23$
27
31
38
40
30
32$
5
4
3$
4
K6
$
5
5$
4
2$
5f
2$
2$
1.000
710
530
700