de wet te straffen en te voorkomen door politie-maatregelen krachten»
de wet. Deze beperkingen moeten echter bepaald worden by de
wet en liggen buiten den kring van verordeningen.
30. Het recht van petitie wordt den volke toegestaan uit de
allergenadigste en allerwelwillendste overweging des Keizers, dat
er voor zyne onderdanen een toegang geopend zy, waardoor z\)
hunne wenschen zullen kunnen kenbaar maken. Maar de petitio-
neerenden moeten behoorlyke vormen van eerbied inachtnemen.
Zy moeten het recht hun door de Constitutie verleend niet mis-
bruiken en gebrek aan eerbied jegens den Keizer toonen of zieh
vermeten lasteriyk de geheimen van andere lieden bloot te leggen.
Zulk een gedrag wordt ten stelligste door de regelen der zedelyk-
heid veroordeeld. Het is daarom noodig geschikte beperkingen dien-
aangaande te voorzien by wet of verordening, of door regelen van
de Huizen van den Landdag.
Het recht van petitie had eerst alleen betrekking op vertoogen
gericht aan den Souverein, maar is gaandeweg uitgebreid tot vertoogen
ingediend door het Parlement en takken van Bestuur. Er
wordt geen wettelyke beperking gemaakt, of eene petitie eenezaak
betreft van individueel dan wel van publiek belang.
31. Al de voorzieningen in voorliggend hoofdstuk geven consti-
tutioneele waarborgen voor de rechten van den onderdaan. Het is
een hoofdbeginsel van elke constitutie dat de plicht van gehoor-
zaamheid aan de wet zieh niet bepaalt tot den onderdaan alleen,
maar dat de Staatsmachten die autoriteit over hem hebben, in de
uitoefening van hun gezag, evenzeer onder de beperkingen der
wet zullen komen. Zulks is het wezenlyke kenmerk van voorliggend
hoofdstuk. Maar de Constitutie heeft niet verzuimd exceptioneele
voorzieningen te maken om te gemoet te komen aan de vereischten
van exceptioneele gebeurlykheden. Want men moet bedenken dat
het einddoel van den Staat is zyn bestaan te handhaven: in tyden
van gevaar zal de Staat, zonder aarzelen, een deel van de wet en
de rechten der onderdanen hebben op te offeren, ten einde zyn
einddoel te bereiken, indien hy oordeelt dat zulk eene gedragslyn
het eenig mogelyke middel is, waardoor hy zichzelf en zyn volk
kan redden en zyn bestaan verzekeren. Dit is niet slechts een
recht van den Souverein, maar ook zyn hoogste plicht. Bezat de
Staat niet deze macht by noodzaak, zoo zou hy machteloos wezen
om zyne functies ten tyde van crisis te vervullen.
32. De krygsmacht moet militaire wetten en bevelen in acht
nemen, terwyl ze onder de vanen is. G-ehoorzaamheid is haar
eerste plicht. Uit dien hoofde zullen de voorzieningen van voorliggend
hoofdstuk betrekkeiyk rechten, voor zooverre ze in conflict
komen met militaire wetten en bevelen, niet toepasselyk zyn op
personen in den krygs- en zeedienst. By voorbeeld, hun die in
actieven dienst zyn, is het verboden het militaire of marine-stelsel
of politieke aangelegenheden te bediscussieeren, zieh aan te sluiten
by vereenigingen voor openbare discussies, geschritten, publicaties
en petities over politieke aangelegenheden.
III. De Rijks-Landdag.
In deze sectie zyn de hoofdtrekken der Constitutie en de, rechten
van den Ryks-Landdag vermeld. Deze neemt deel aan de wetgeving
maar heeft geen aandeel in de souvereine macht; hy heeft de
macht om over wetten te beraadslagen, maar niet om ze te
bekrachtigen. Het recht van toestemming van den Ryks-Landdag
is uit te oefenen binnen de grenzen, welke de voorzieningen der
Constitutie toelaten en is in geenen deele onbeperkt.
Dat de Landdag deel heeft in de wetgeving is de reden, waarom
hy, in eene constitutioneele regeering, een wezenlyk deel is van
het politieke raderwerk. Niet alleen neemt de Landdag deel aan de
wetgeving, maar indirect draagt hy ook de verantwoordelykheid
om een wakend oog te houden over de Administratie. Volgens
onze Constitutie en in de wet der Huizen worden de volgende
rechten erkend: T en e e r s t e , het recht om petities te ontvangen;
te n t we ed e, het recht om zieh tot den Keizer te wenden en
vertoogen in te dienen; te n d e r de, het recht om aan de Regeering
vragen te stellen en ophelderingen te vragen; en te n vierde, het
recht om het beheer der financien te controleeren.
33. Het Huis der Pairs zal eene vergadering van de hoogere
standen der maatschappy zyn, terwyl voor het Huis der Volks -
vertegenwoordigers lieden uit de burgery zullen gekozen worden.
Deze twee Huizen te zamen zullen den Ryks-Landdag vormen, die
de publieke opinie des lands vertegenwoordigt. Beide Huizen zullen
daarom geiyke bevoegdheden hebben, behalve in zekere exceptioneele
gevallen, en geen van beide zal alleen op zieh zelf bevoegd
zyn aan zaken van wetgeving deel te nemen. Hierby wordt verlangd
dat de deliberaties grondig en nauwlettend zullen wezen en dat
de publieke opinie onpartydig zal vertegenwoordigd worden.
34- De leden van het Huis der Pairs, hetzy erfeiyk, gekozen of
benoemd, hebben de hoogere standen der maatschappy te ver-
tegenwoordigen. Indien het Huis der Pairs zyne taak vervult, zal
het in hooge mate dienen om het evenwicht tusschen de politieke
machten te bewaren, den onbehooriyken invloed van staatkundige