Banken.
De bankzaken begonnen met de afkondiging van de Wet op de
Nationale Banken in 1872. Sedert werden op verscheidene plaatsen
banken opgericht, totdat er in 1879 153 banken waren. Niettegen-
staande de schorsing van het recht om nieuwe nationale banken
op te richten, werden er verscheidene, bflzondere banken aan toe-
gevoegd. In 1890 waren er 353 banken met een gestört kapitaal
van 82.121.278 jen, maar gedurende de allerlaatste jaren is er eene
aanmerkelyke toename geweest; en in 1899 waren er 2105 banken
met een gestört kapitaal van 268.024.897 jen.
AANTAL BANKEN EN BEDRAG VAN HET
KAPITAAL ENZ.
(Zooais het was einde December der respectieve jaren).
JAAR. Aan tal
hoofdkantoren.
Gestört
kapitaal. Reserven. Netto Winst.
Jen. Jen. Jen.
1890 353 82.121.278 24.017.814 13.768.616
1891 388 82.997.920 26.356.773 14.613.537
1892 405 85.681.777 26.040.111 14.184.387
1893 763 94.512.848 27.104.047 13.968.684
1894 86-3 101.409.881 30.231.153 17.453.7%
1895 1.019 127.807.715 34.623.518 26.282.162
1896 1.321 167.271.488 55.353.268 46.422.600
1897 1.594 211.047.470 36.116.252 44.622.320
1898 1.875 257.447.002 40.795.138 ■ 38.277.336
1899 2.105 288.024.897 51.151.558 44.988.747
A a n m e r k in g . De tabel omvat de Bank van Japan, het Crédit
Foncier, de Jokohamascbe Specie-Bank, de Nationale B anken, Landbouw-
en Industrie Banken, de Aandeelenkapitaal-Banken, Particulière Banken
■en Spaarbanken.
Spoorwegen.
De eerste spoorlfln werd aangelegd tusschen Tokio en Jokohama —
negen en twintig KM. — in 1872. Sinds dien tfld zfln de Staats-
spoorwegen jaarlflks uitgebreid in eene verschillende mate van toename.
De eerste particulière lfln werd gebouwd in 1883 en besloeg
honderd en een KM. Daarna was de spoorwegbouw wat langzaam,
maar in den laatsten tfld is hfl, met den nationalen vooruitgang,
zeer snel vooruitgegaan. In 1890 hadden wfl 886 KM. Staatslflnen
en 1442 KM. particulière lflnen - totaal 2328 KM. Sinds den oor-
log met China heeft eene aanmerkelflke ontwikkeling plaats gehad,
en in 1901 waren er 1704 KM. Staatslflnen en 4772 KM. particulière
lflnen, een totaal van 6476 KM.
SPOORWEGEN: LENGTE DER LIJNEN EN BEDRAG DER EXPLOITATIEKOSTEN ENZ.
pH
HO
w
£P
i o
oÇU Cßw ci
s3
Du l-HH cd
<CUtl
Cu «m
<o
*0) Vfl
W)-§, P rfl
©
•rM ÇO î£> CD LO Q 03 S I S I
. oq oo o s í <0
ß cd th cq s i
h« p 0 5; HCD o0 5o CqO qG I
s i co s i -«aî l à
Oj USIî Ö O ¿ o H^ iMis ffl vH P; tH q iß 00 (N
CD CD CQ ÇÔ n ji l>
Qoq 0C0i C O iC>O CoD 0cq5 p
o p ó o o j lo d
P H O P O
. pP 0H5D Ol> CoOs 05
ß CO T-Î 05 v ji CÛ
05 CD ®q 00 00
i q cq s i cq cq
■vH S Í S Í CQ CQ
kOD iSfIl S0I0 hP * GÇ tCoD CoeD q ^ s i q O H O
si kD 00 05 CO si CQ
vH Ci5 S t Ü5 O S I D
i o si p ©I cd p
■«$5 kD 00 ©Í CQ CQ kD
CO P - 0 CO no
O 01 vH C5 H
, ^ ^ P t H H
ö Ó CO ©1 P vH
n® wCO Oq t 0 1j 0o5 vpH-
«5Í kD ID 1> 00
05 P 1 01 'HU 05 05 CO
05 P - rü 05 CO O 01
TH rH IO IO O CO
00 s i -H op I> Hjî ©
■h id CD CD H ^
to q q q 0i o q
vv iî vCOi H00 0s 1i C0D1 0051 WT-Í
pfi -H CD 00 CD ID
C J T-t 05 CO 05 CO
53 CD ID 05 I> l>
05 0 -H CD CO
IDSOO VH CO CO 0
05 05 01 01 0 ID 0
l> CD 00 kD © © CD
0 00 01 0 00 05 05
tH rH s i s i s i s i s i
1 1
c
is
vH vH 00 05 O
.^CO© l^COO l>I P
ß© sHi 0CO0 HH3H s i 0O
S I 05 ^ "*¡3j 05
s i t -ï s i cq cq
iS>I c0o5 v-Hÿ oq 05 I> 00 th sq i>
cd 05 «34 cq ©1 -rH
s i r f -ri ö s i 05 oo
ID ID Q S 1 H rH
O 05 oq th 00 krf <*^í «eí ^ I> 00 00
■8
zw
o
w
£«oo
Qh
tCO /2 H< <5 Hcn
a 15s
CO O 05 CO 05
. S t 05 -rt CO
0• O-U SCO! ®CO '©»I '0»5 H OU< H O H
$ s
s i s i s i ■ I SI
•H CO 05 O P CO T-I
* * 0 Vji CO |> O 05
CD p C5 CD -rH o
vH ID CD CO CD vH CD
ID CO CO 05 O ^
05 ru o cq id T-i co
s i CO ^ CD CD I> 00
■»¿H vH s i ID 05
. oOo ¿O kD ID th Sg. rdii ^o coo ^c© o ^5 S I th kD cq 00
^ Hji kD kD
CO 01 O ©I 0 ID 05
CO kD 05 Hjt o op v-H
S I p l> O CO S I
CO I> CO 05 Ö ■«#
o i> s i ^ vh s i cd
O S I I> rH 05 I>
00 00 05 t -h CQ kD CD
05 a,
'S) A
CMJ <(
rtj ▼H -»-H CD IP" <
r-H kD kD kD kO <
I© kD kD kD kD I
CO -H -H CO CC 05 05
05 CO CD S I 05 kD
kD 0 0 CO CO 05 O
P5
<3
<3
O rH 01 co
05 05 05 05 05
00 00 00 00 00
kD cd r-" cq 05 o -h
05 05 05 05 05 O O
00 00 00 00 00 05 05
Aanmerking. De cijfers voor de jaren 1900 en 1901 zijn bij benadering.
De lengte der lijnen is opgegeven in Engelsche mijlen van 1609 M. en gedeelten daarvan.