In 1873 werd, om den last van ongelÿke porten weg te nemen,
een gewijzigd tarief aangenomen, hetwelk niet gebaseerd was op
den afgelegden afstand, behalve in het geval van stukken, aan
spéciale port onderhevig. In hetzelfde jaar werd het overbrengen
van brieven door particulière ondernemingen afgeschaft, en werd
de post het uitsluitend monopolie van den Staat. Er werden
briefkaarten, alsook enveloppen en omslagen met postzegels
bedrukt uitgegeven, om de middelen van verkeer te vergemak-
keltjken, en werd, kortom, de postdienst op bevredigende wjjze
georganiseerd.
Eene conventie betreffende het wisselen van telegrammen werd
in 1874 met de Yereenigde Staten gesloten en in het volgende
jaar in werking gebracht.
De Regeering, verlangend om het poststelsel buiten het Rjjk
uit te breiden, stelde in 1875 een mailbootdienst tusschen Japan,
Sjanghai en de naburige Chineesche havenplaatsen in. In 1876
werden Japansche postkantoren gevestigd in China en Korea.
In 1877 sloot de Regeering zieh aan bÿ de Algemeene Post-
vereeniging en terwijl deze connectie voordeelig was voor internationale
betrekkingen, gaf zij Japan groote gemakken voor het
postverkeer met vreemde landen.
In 1878 teekenden de Japansche gedelegeerden naar het Algemeene
Post-congres te Parijs de Conventie der Algemeene Postvereeniging,
op dat congres opgemaakt en in April van het volgende jaar in
werking gebracht.
Eene overeenkomst betreffende de wisseling der paketpost werd
in 1879 met de Post-administratie van Hongkong gesloten en in
het volgende jaar van kracht verklaard.
In 1882 werden alle deelen des Rjjks door post-routes verbonden,
en de postkantoren vermeerderden tot een tot nog toe ongekend
aantal. Hoewel verscheidene malen veranderd, werden de post-
verordeningen hoe langer hoe ongeschikter, om aan de veranderde
omstandigheden te gemoet te komen, en werden zÿ hetzelfde jaar
door eene nieuwe postwet vervangen, waarbÿ spéciale porten
afgeschaft en een uniformtarief ingevoerd werden.
In 1883 wÿzigde de Post-administratie, ten einde haar uitgebreiden
werkkring te vereenvoudigen, de contrôle der plaatselÿke diensten.
Het geheele land werd verdeeld in Postdistricten, en in elk daarvan
eene afdeeling der Centrale Administratie gevestigd, belast met
de contrôle der plaatselÿke diensten, vroeger aan de Gouverneurs
der Departementen toevertrouwd.
In 1885 werden briefkaarten met betaald antwoord ingevoerd.
In hetzelfde jaar teekenden de gedelegeerden naar het Postcongres
te Lissabon de aanvullende conventie op dat Congres gesloten,
welke in April van het volgende jaar van kracht werd.
In 1886 werden, met het doel het oppertoezicht op den dienst
verder te verbeteren, de in de postdistricten gevestigde hulpkantoren
der Administratie veranderd in Departementale Postdirecties, waar-
aan de administratie voor een groot deel de administratieve ver-
plichtingen van de posten in hare buurt overgeeft.
De samensmelting van post en telegrafie was bevorderlpk voor
de uitbreiding van het stelsel en raadzaam om economische redenen,
waarom de post- en telegraafkantoren langzamerhand vereenigd
werden.
In 1889 werden de administratieve verplichtingen toevertrouwd
aan post- en telegraafkantoren van de eerste klasse; te gelyker tyd
werden de Departements-Postdirecties afgeschaft. In hetzelfde jaar
werd de postwet herzien, met het doel om de periodieke uitgaven
behoorende bij de stukken in de derde categorie opgenomen, tot
op de helft terug te brengen; om de maximumgrens van het
gewicht van boeken, ontwerpen, plannen en monsters van koop-
waar, vallende onder de vierde categorie, te verhoogen; om zaden
van landbouwproducten in de vierde categorie te rangschikken; en
om de porten voor stukken, behoorende tot de laatste categorie,
te vertagen.
In 1890 werd eene overeenkomst gesloten met Canada tot onder-
linge wisseling der paketpost, welke overeenkomst in den loop
van hetzelfde jaar van kracht werd.
De Japansche gedelegeerden naar het Algemeene Congres voor
Postwezen te Weenen teekenden de Akten door dat Congres gesloten,
welke in Juli van het volgende jaar in werking traden.
De binnenlandsche postpaketdienst, gedurende verscheidene jaren
het voorwerp van speciaal onderzoek, werd ingevoerd in 1892. Deze
nieuwigheid, zoo voordeelig voor handel en nyverheid, bezorgde
groote faciliteiten voor het vervoer van artikelen van kleine affne-
ting. De porten voor paketten waren nog niet gelyk, maar hingen
af van het gewicht en den afstand. Paketten buiten de stad afge-
leverd eischten extra-port — eene regeling, die spoedig afgeschaft
werd.
De voorschriften van den militairen postdienst werden tydens de
expeditie van het leger in Korea in Juni, 1894, ingevoerd. Deze
voorschriften hadden betrekking op de behandeling der correspon-
dentie door de militaire macht naar Japan gezonden ¡¡| de zeelieden
en personen aan den dienst in leger of vloot verbonden wanneer
dezen in tyd van oorlog en buitengewone gebeurtenissen naar vreemde
landen gezonden werden. Deze correspondentie was vrij van port.