![](./pubData/source/images/pages/page303.jpg)
Hakodate Zeevaartschool, Hakodate, Hokkaido.
Osjima „ Osjima, Jamagoetsjiken.
Joege „ Otsjigori, Ehimeken.
Awasjima „ Mitojogori, Kagawaken.
Toba „ Toba, Mijeken.
Saga „ Sagagori, Saga.
Hirosjima „ Tojoda, Hirosjimaken.
Aan bovengenoemde inrichtingen kunnen zeevaart- en werktuig-
kundige cursussen gevolgd worden. De inrichtingen staan open
voor jongens die hun vierjarigen leercursus op de lagere scholen
met meer uitgebreid onderwys hebben volbracht en voor diegenen,
die na afgelegd examen gerekend worden van geljjke bekwaamheid
te z\jn. De leertfld is ongeveer zes en een half jaar; de vakken
welke onderwezen worden zfln de volgende:
Z e e v a a r t k u n d i g e Afdeel ing: Zedeleer; Lezen; Opstellen
maken; Meetkunde; Natuurkunde; Scheikunde; Teekenen; Gym-
nastiek; Beginselen der Heelkunde; Vreemde Talen; Algemeene
Beginselen van het Zeemanschap; Zeevaartkunde; Zee-weerkunde
en Scheepsbouw; Beginselen der Koopvaardpzaken.
W e r k t u i g k u n d i g e Afdeel ing: Mechanica; Toegepaste Mecha-
nica; Algemeene Beginselen der Electriciteit; Algemeene Beginselen
der Seheepsbouwkunde; Beginselen der Koopvaardijzaken.
De gegradueerden van bovengenoemde inrichtingen zfln verplicht
het examen voor officier af te leggen. Indien zij slagen, worden
zij dek-offlcier of ingenieur; aan de gegradueerden van de Academie
voor Zeevaart worden echter oöiciersdiploma’s uitgereikt zonder
examen.
DBIE-EN-T WINTIGSTE HOOFDSTUK.
Spoorwegen
DOOB
K. INOEZOEKA.
(Directeur van het Japamche Spoorweg-Bureau).
De eerste spoorweg welke voor hef verkeer geopend werd in
Japan was die tusschen Sjimbasji en Jokohama, in 1872.
In 1869 had de Regeering tot het bouwen van spoorwegen be-
sloten en eene toen ontworpen lijn was de spoorweg tusschen
Tokio en Kobe, welke door Kioto en Osaka zou loopen als hoofdlijn
met eene zijlpn, die zou afgaan van een punt in de buurt van het
meer Biwa, en verbonden zjjn met Tsoeroega.
De bouw van de lijn werd dadelijk ondernomen, aldus het aan-
zijn schenkende aan den Tokio-Jokohama-spoorweg aan deze zjjde
van den Berg Hakone, en kort daarna aan dien van de Kobe-
Osaka-lijn aan gene zjjde.
Dank zjjn wij verschuldigd aan de scherpziende staatslieden van
dien tjjd, omdat zjj voor de bevordering van industrieele onder-
nemingen de noQdige en vastberaden stappen hebben gedaan,
waarvan wij nu ten volle de vruehten plukken, niettegenstaande
zij met vele moeilijkheden te kampen hadden. In December 1872
werd een aanvang met het werk gemaakt op de ljjn tusschen
Kioto en Osaka.
Met deze te beginnen, heeft de spoorweg-onderneming gestadige