getroffen, en terwyl ik onverwyld de Portefeuille van Financiön
aanvaardde, werkte ik dag en nacht in de vurige hoop dat ik my
het groote in my gestelde vertrouwen waardig zou betoonen. By
het aanvaarden myner taak zag ik onmiddellyk in, dat het eerste
wat er te doen viel, was een plan van flnancieele politiek vast te
stellen, hetwelk paste by den veranderden Staat des lands en by
den eigenaardigen stand van zaken in binnen- en buitenland. Zulk
een plan werd dan ook opgemaakt en niet lang daarna den Minister-
raad aangeboden. Ik ontveinsde my niet dat myne taak zwaar-
wichtig was. Want het was duidelijk dat, in het uitzicht van de
grootte der oorlogskosten, alsook van de ontzaglijke kostbaarheid
der onvermijdelyke ondernemingen na den oorlog, zulk een plan
met de grootste zorg moest opgemaakt worden; anders zou door
eene verkeerde politiek in een of ander punt, niet alleen het geheele
resultaat van onzen met overwinning bekroonden oorlog te niet
kunnen gedaan worden, maar de kiemen van toekomstige rampen
aan het land nagelaten worden gedurende eeuwen naderhand. Zoo-
danig waren zonder twyfel de denkbeeiden die het gemoed des
Keizers vervulden en hem de zaak zoo ter harte deden nemen,
en ik was overtuigd dat ik handelde in overeenstemming met deze
gevoelens van onzen verheven meester door mijne beste krachten
in te spannen om myn plicht te doen op dit belangryke tydstip in
de geschiedenis der natie. De hoofdpunten in de flnancieele politiek
die op myn nederig voorstel thans gevolgd wordt, waren de nationale
inkomsten voor zooverre als noodzakelijk te vermeerderen
en zooveel mogelyk zuinigheid in uitgaven te betrachten. Ten
opzichte der bronnen van inkomsten om aan de vermeerderde uitgaven
wegens de ondernemingen na-den oorlog het hoofd tebieden,
werd besloten te steunen op verhooging van belasting voor de
uitgaven van gewonen aard, en te rekenen op de Chineesehe
schadevergoeding en op eene staatsleening voor de uitgaven van
buitengewonen aard. Tevens werden maatregelen genomen met
doel om de hulpbronnen des lands te ontwikkelen, opdat de toe-
neming van ’s lands rykdom gelijken tred zou kunnen houden met
de vermeerderde uitgaven. Want het was van den beginne af dui-
delyk, dat de wäre flnancieele maatregelen na den oorlog moesten
bestaan niet enkel in eene nieuwe regeling van de nationale financien,
maar ook in maatregelen om de economische ontwikkeling
des lands te bevorderen; alleen zoodoende zouden de nu door de
Regeering genomen maatregelen blyken geen ty delyke noodhulp
te zyn, maar iets van blyvend nut voor de natie. Deze twee
trekken van Staatkunde — de nieuwe regeling der financien en
de ontwikkeling der hulpbronnen — werden daarom gelykelyk in
het nieuwe door de Regeering aangenomen plan op den voorgrond
gesteld. De voornaamste punten van het aan den Ministerraad
aangeboden programma waren als volgt:
Deel I.: Een plan om het hoofd te bieden aan de vermeerderde
uitgaven der Regeering, te beginnen met 1896—1897.
1. Het hoofd bieden aan de vermeerde uitgaven van gewonen
aard, wegens ondernemingen na den oorlog, door vermeerdering
van inkomsten uit de sakd-belasting (drank-belasting), bedryfsbe-
lasting, registratie en tabaksmonopolie.
2. De uitgaven voor het militair en de uitbreiding der vloot en
voor de oprichting der yzergietery voldoen uit het Fonds der
Chineesehe Schadevergoeding.
3. De inkomsten benoodigd om de uitgaven te bestryden voor
het aanbrengen van verbeteringen in de Staatsspoorwegen en het
uitbreiden van den telefoondienst, door publieke leeningen uit te
schryven.
Deel II.: Een plan aangaande de buitengewone oorlogskosten,
de Chineesehe Schadevergoeding en de jaarlyksche raming voor het
bestuur van Formosa.
1. De speciale comptabiliteit van het buitengewone oorlogsfonds
afsluiten op den laatsten dag van Maart 1896 en het achterstallige
werk overdragen aan de Algemeene Rekening der Regeering ter
behandeling.
2. Yermits de Chineesehe Schadevergoeding in gedeeltelyke ter-
mynen over een aantal jaren ontvangen zou worden, werd het
doelmatiger geacht ze te besteden voor uitgaven die uit hun aard
over een aantal jaren loopen. Er werd daarom voorgesteld, ge-
noemd fonds te besteden aan de aflossing der oorlogskosten, aan
de uitbreiding van land- en zeemacht en aan de oprichting der
yzergietery, alsook aan het buitengewoon reservefonds en aan sub-
sidies aan de plaatselyke industrieele banken die men voornemens
was te stichten.
3. De jaarlyksche rekening van Formosa afseheiden van de algemeene
rekening der Regeering, en eene speciale comptabiliteit voor
Formosa instellen met doel om een plan van zelfstandig financieel
beheer voor dat eiland aan te nemen.
Deel III.: Een plan van uitbreiding in zake van publieke orga-
nisatie voor verkeer en muntcirculatie.
1. De verbetering en uitbreiding van spoorwegen en telefoondienst
tot stand brengen door het uitschryven van eene staatsleening.
2. De zaken der Japansche Bank en der Jokohamasche Specie-
Bank uitbreiden en eene centrale industrieele bank en plaatselyke
industrieele banken instellen.