Minister van Verkeerswezen in overeenstemming met deze Akte
gegeven, zal onderhevig z(jn aan eene boete van minstens 20 jen
maar hoogstens 500 jen.
Artikel XV. De bepalingen van het Wetboek van Strafrecht in
zake het bedrijven van verschillende overtredingen door denzelfden
persoon zullen niet toepasselflk zjjn op eenen overtreder dezer Akte.
Artikel XVI. Aan een ieder, die de toelage verkrpgt door middel
van bedrog zal gelast worden het geheele bedrag, hetwelk hjj
onrechtmatig verkregen heeft, terug te geven, en aan een ieder,
die de bepalingen van Artikel IX schendt, zal gelast worden de
reeds ontvangen som terug te geven.
Artikel XVII. De Minister van Verkeerswezen is gerechtigd tot
het schorsen van de verleening der toelage aan iederen schee ps
eigenaar, die deze Akte schendt, alsook in het geval van overtre-
ding der Akte door zjjnen vertegenwoordiger, of door den commandant
van zijn schip onder omstandigheden als vermeld zijn in Artikel XII.
Artikel XVIII. De strafbepalingen in de voorgaande artikelen ge-
noemd zullen toegepast worden door eene handelsvennootsehap
tegen een beheerend lid of directeur, die aansprakelijk is voor de
daden in de onderscheidene artikelen vermeld.
Artikel. XIX. Deze Akte zal van kracht zijn voor den tijd van
achttien jaren, van den l 3ten Oetober 1896 af.
Sinds den tijd, waarop de Wet ter Aanmoediging van de Zee-
vaart in werking is getreden, zijn het aantal stoomschepen, welke
de toelage ontvangen hebben, hunne bruto tonnemaat, het aantal
afgelegde mijlen en het bedrag der hun overeenkomstig de ge-
noemde wet toegekende toelage, als volgt:
BOEKJAAR. Aantal
Schepen.
Brnto
Tonnemaat.
Aantal
Zeemijlen
van de Reis.
Bedrag
der Toelage.
(Jen).
30»« (1897) 11 48.596 251.740 708.384
31,te (1898) 24 115.102 771.647 2.508.802
32>te (1899) 29 130.461 1.164.708 3.957.315
SS51" (1900) 18 74.530 543.906 1.188.761
34«te (1901) 15 57.199 471.321 906.203
De namen der stoomschepen, welke in September van het
3 5»te jaar Meidji (1902) een geldig certificaat bezaten en aan welke
overeenkomstig de genoemde wet de toelage moet verstrekt worden,
hunne bruto tonnemaat, hunne routes en de namen hunner
eigenaren, zfln als volgt:
Bruto
Namen der Schepen. Tonnnenmaat.
Routes. Eigenaren.
Kinsjioe-Maroe. . . . 3.853 _ De Nippon Joesen
Rjodjoen-Maroe . . . 4.805 Hong Kong, Kaisja (Japansche
Tosa-Maroe............... 5.823 Seattle Lijn, Mail Stoomvaart-
Idzoemi-Maroe . . . . 3.229 Bombay Lijn. Maatschappij.)
Chineesche Akoenoura-Maroe . .
1.717
Kust,
W akamatsoe-Maroe.
2.774
Straits Settlements
en
Daija-Maroe...............
2.795
Australis.
De Mitsoebisji
Gosji-Kaisja
(Mitsoebisji Maat-
schappij.)
Atagosan-Maroe. . . 2.043
Asosan-Maroe . . . . 1.701 1 De Mitsoei Boesan
Tsoeroegisan-Maroe. 4.128 Dito. i Kaisja (Mitsoei
Foedjisan-Maroe. . . 2.043 1 Maatschappij).
Hikosan-Maroe. . . . 3.712
Keloeng-Maroe . . . . 1.669 Dito. De Osaka Sjosen
Kaisja (Osaka Koop-
vaardij Maatschappij.)
Tusschen de jaren 1899 en 1905 waren de jaarlijksche aan de
drie voornaamste stoomvaartmaatschappijen te betalen subsidies bjj
benadering als volgt:
Nippon Joesen Kaisja . . 4.696.324 Jen.
Tojo Kisen Kaisja. . . . 1.0(3.880 „
Osaka Sjosen Kaisja . . . 994.943 „
Staatssubsidies voor Zee-Ondernemingen.
(Overgenomen van het Budget van 1901.)
Hokkaido K u s tv a a rt.......................... ..... . . . . 170.061 Jen.
Ogasawara Scheepvaart................................ 17.200 „
Kleinere Eilanden nabij Ogasawara........... 900 „
Osjimaen andere Eilanden op de hoogte van Kagosjima 18.000 „
Oki Vaart 6.000 „
Sakisjima (Ijoe-Kjoe)..................................... 10.000 „
Andere Eilanden van L jo e -K jo e ................ 6.000 „
Ponds ter Aanmoediging der Zeevaart...... 797.766 „
Ponds ter Uitbreiding der Zeevaart........... 5.544.775 „
Ponds ter Bevordering van Scheepsbouw. . . . 277.250 „
Opleiding van Zeelui 10.000 „
Reddingsfonds............................................... 20.000 „
Totaal