worden uit hen die het Staatsexamen, bevoegdheid gevende om te
onderwyzen, hebben afgelegd; het aantal van dezen bedraagt
jaarlijks ongeveer 500. Dit aantal zou, bij behoorlyke verdeeling,
vermoedelyk voldoende wezen om de leemten in de ryen der onder-
wijzers aan de middelbare scholen aan te vullen; met de verdeeling
is het echter zöö gesteld, dat degenen die een examen hebben
afgelegd in zulke vakken als Engelsch of natuurwetenschappen
uiterst dun gezaaid zyn, terwyl er velen zyn die een getuigschrift
verworven hebben voor zulke vakken als schoonschrijven, enz.
Al de gebreken der middelbare scholen komen direct of indirect
voort uit het gebrek aan goede docenten. De autoriteiten zyn zieh
van dezen dringenden nood welbewust en trachten het teverhelpen.
Als een middel om dit doel te bereiken hebben zij opleidingsscholen
in verband met de Keizerlijke Universiteit te Tokio opgericht. Eene
school van Japansche en Ohineesche taal en letteren is gesticht
geworden in verband met de Faculteit van Letteren aan de Universiteit,
en eene van Natuurwetenschappen in verband met de Faculteit
van Wiskunde en Natuurwetenschappen. Behalve deze zyn er nog de
volgende: De Eerste Hoogere School (school van natuur- en schei-
kunde), de Tweede Hoogere School (school van wiskunde), deDerde
Hoogere School (school van Engelsche taal- en letteren), en de
School van eene Yreemde Taal (school van Engelsche taal en letteren)».
De leerlingen in deze opleidingsscholen worden geworven uit de
gegradueerden van middelbare scholen en gewone kweekscholen.
Sommigen zijn geneigd in twyfel te trekken of zulke opleidingsscholen
geschikt zfln om goede docenten te leveren, ten minste voor zooverre
er sprake is van bekwaamheid in zekere studievakken. Daar de
cursus in alle slechts twee jaren duurt, kan men moeilijk verwachten
dat de leerlingen geschikt zullen blijken als docenten,
aangezien sommige vakken, naar erkend wordt, in de middelbare
scholen en de gewone kweekscholen siecht onderwezen worden.
De vreemde taal die men in den cursus der middelbare scholen
kiezen kan, is Engelsch, Fransch ofDuitsch. De tyd voor het Engelsch
bestemd is zeven uren in de week gedurende de eerste vier jaren,
en zes uren in de week gedurende het vyfde jaar. In geen enkele
school wordt Fransch onderwezen, en slechts in een of twee
Duitsch; in verreweg de meeste is Engelsch de vreemde taal die
onderwezen wordt. Men moet bekennen, dat, alhoewel veel tyd
aan de studie van het Engelsch besteed wordt, het resultaat niet
evenredig schynt te wezen aan de moeite daaraan ten koste gelegd.
Gewone gegradueerden zouden denkelyk moeite hebben verstaanbare
brieven over zaken te schry ven of met gemak de dagbladen te lezen;
terwyl men zelden iemand ontmoet die in Staat is Engelsch te spreken.
Het aantal jongens die tot de middelbare scholen zjjn toegelaten
in April laatstleden, wordt opgegeven als over de 26.000 en het
totaal cyfer der leerlingen is iets over de 102.000. Binnen weinige
jaren zal het aantal gegradueerden naar de laagste raming klimmen
tot 10.000 jaarlijks. Te oordeelen naar de verhouding waarin het
totaaleyfer der gegradueerden van de middelbare scholen (in April
laatstleden 9003) Staat tot het aantal candidaten voor admissie tot
de hoogere scholen (in Juli laatstleden 4459), zal het aantal candidaten
voor admissie tot de hoogere scholen klimmen tot byna
5000, terwijl de hoogere scholen slechts ongeveer 1600 jaarlijks
kunnen bergen. Het gevolg is dat niet weinige ongelukkige jonge-
lieden, die in het vergelykend examen niet geslaagd zijn, teleur-
gesteld en ontmoedigd, er toe komen een liederlyk leven te gaan
leiden en voor altoos de kans verliezen om nuttige leden der
maatschappy te worden. Het niet voldoen by een examen is niet
noodzakelyk een bewys van gebrek aan talent, en zoo verliezen
somtyds hoogere scholen, en by gevolg Universiteiten, vele jonge-
lieden die zouden kunnen blijken veelbelovende mannen te zjjn,
en het verlies voor het land kan ernstig genoeg wezen om hierop
de aandacht te vestigen.
Hieruit kan men zien, dat zy die de vermeerdering der hoogere
scholen bepleiten, reden hebben om hunne redeneering kracht bij
te zetten.
Yan de geslaagde candidaten voor admissie tot de hoogere
scholen waren er 8 Kwazokoe’s (adellyken), 543 Sjizokoe s (afstam-
melingen der ridders uit de feodale tijden of Samoerai’s) en 1047
Heimins. De percentages zyn: Kwazokoe’s 0.5; Sjizokoe’s 34,0;
Heimins 65,5. ,
Met uitsluiting van het eiland Taiwan (Formosa) is de bevolkmg
van Japan, volgens den laatsten census, 43.758.415 (met uitsluiting
van vondelingen en ongeregistreerde veroordeelden), van welke de
Kwazokoe’s teilen 4451; de Sjizokoe’s 2.105.698; en de Heimins
41.548.166; zoodat de percentages zijn alsvolgt: Kwazokoe’s 0,01;
Sjizokoe’s 4,81; Heimins 95,18.
Laten wy de Kwazokoe’s ter zyde, dan moesten van ieder
honderd geslaagde candidaten, op zyn hoogst slechts 5 Sjizokoe’s
wezen. Yan 451 gegradueerden der Keizerlyke Universiteit Tokio
in Juli laatstleden, waren 219 Sjizokoe’s en 228 Heimins, aldus
dezelfde ') verschollen aanwyzende van de verhoudingen der gegradueerden
tot het totaaleyfer der twee standen van het volk. De
i) De redeneering niet begrijpelijk. Ye r t .