J. — DE WET TER AANMOEDIGING VAN
DEN SCHEEPSBOUW.
(Uitgevaardigd Maart, 1896).
Artikel I. Japansche onderdanen, of handelsvennootschappen,
welker leden of aandeelhouders uitsluitend Japansche onderdanen
z(jn, die zieh ophouden met het bouwen van schepen op scheeps-
timmerwerven in het bezit der eigenschappen door den Staats-
minister van Yerkeerswezen te bepalen, zullen in verband met
aldus gebouwde schepen het recht hebben op eene toelage ter
aanmoediging van scheepsbouw, overeenkomstig de bepalingen
dezer wet.
Artikel II. Schepen, volgens deze wet recht hebbende op eene
toelage, moeten van ijzer of staal met een bruto tonnemaat van
niet minder dan 700 ton z\jn en gebouwd onder ambtelijk opzicht,
overeenkomstig de Regiementen van den Scheepsbouw te bepalen
door den Staatsminister van Yerkeerswezen.
Artikel III. De toelage der aanmoediging van scheepsbouw zal
gegeven worden naar den maatstaf van 12 jen per ton bruto voor
schepen van minstens 700 en hoogstens 1000 ton bruto en 20 jen
per ton bruto voor schepen van 1000 ton bruto of meer.
Waar de machines ook vervaardigd worden, zij krjjgen eene
extra toelage van 5 jen per indicator paardenkracht.
De bovengenoemde extra-toelage zal ook verleend worden, indien
de machinerieen in andere werkplaatsen vervaardigd zijn binnen
Japansch grondgebied, mits eerst de toestemming van den Minister
van Yerkeerswezen verkregen zij.
Artikel IV. Bjj den bouw van de romp en de machines der
schepen waarvoor de toelage verleend moet worden, behoort geen
in het buitenland gemaakt materiaal gebruikt te worden, behalve
in overeenstemming met de voorschriften door den Minister van
Yerkeerswezen vast te stellen.
Artikel v« Een ieder, die door bedrog eene toelage voor aanmoediging
van den scheepsbouw verworven heeft, zal onderhevig
zjjn aan gevangenisstraf met dwangarbeid voor minstens eön en
hoogstens vjjf jaar, met eene boete van minstens 200 jen en
hoogstens 1000 jen. Voorts zal hij verplicht zijn tot teruggave van
het bedrag der op bedrieglijke wijze verkregen toelage.
Met een ieder, die terwjjl hij voornemens is de in de voorgaande
clausule vermelde overtreding te begaan, de daad nog niet volvoerd
heeft, zal gehandeld worden overeenkomstig de bepalingen van het
Wetboek van Strafrecht, welke betrekking hebben op nog niet
gepleegde overtredingen der wet.
Artikel VI. De bepalingen van het Wetboek van Strafrecht
betreffende het plegen van verschillende overtredingen door den-
zelfden persoon zullen niet van toepassing zijn op de schending
van de voorschriften dezer wet.
Artikel VH. De strafbepalingen der twee voorafgaande artikelen
zullen, waar het handelsvennootschappen geldt, van toepassing zijn
op het beheerend lid of den directeur, die aansprakeljjk zjjn voor
de verschillende handelin gen.
Artikel YIH. Deze wet zal van kracht zijn gedurende een tijdvak
van vijftien jaren, te rekenen van den eersten October van het
29 st* jaar Meidji (1896).
Aantallen, bruto tonnemaat en indicatore paardenkracht der schepen
voor welke de toelage ieder boekjaar verleend wordt, volgens de
termen der Wet ter Aanmoediging van den Scheepsbouw sinds de
in werking treding dezer Wet, zijn als volgt:
boekjaar. PLAATS VAN BOUW.
Aan tal
schepen.
Bruto
Tonnemaat.
Indicatore
Paar-
denkraeht.
Toelage.
30te (1897) Kawasaki Werf. 1 727 877
Jen.
13.109
Mitsoe Bisji Werf. 2 7.691 4.193 174.785
3i»,e (1898) Kawasaki Werl. 1 1.694 1.042 39.090
82»« (1899) Mitsoe Bisji Werf. 2 8.026 5.452 187.780
Kawasaki Werf. 2 3.822 4.084 96.860
33»** (1900) Mitsoe Bisji Werf. 1 2.243 2.242 56.070
Kawasaki Werf. 3 2.950 3.105 68.645
■ Mitsoe Bisji Werf. 4 16.043 13.702 383.674
34»*» (1901) Osaka IJzerwerken. 2 3.643 3.411 89.935
Tokio Isjikawadjima Werf. 1 1.600 1.368 38.840
35»*» (1902) Mitsoe Bisji Werf, 2 5.569 4.645 134.605
Kawasaki Werf. 7 9.193 9.108 217.704
Totaal . . . 1 Mitsoe Bisji Werf. 11 39.572 30.234 936.914
Osaka IJzerwerken. 2 3.644 3.411 89.935
' Tokio Isjikawadjima Werf. ..t. 1.600 1.368 38.840
Totaal . . . 21 54.039 44.121 1.283.393