dienst passende gebouwen worden opgericht, havens moesten
worden uitgebaggerd en verbeterd in het belang van den buiten-
en binnenlandschen handel en een kadaster voor de geheele eilanden-
groep werd volstrekt noodzakelyk als grondslag voor de nationali-
satie van het land en den aanslag der belangrjjkste belasting. Een
Bank- en een geldstelsel moesten evenzoo voor de nieuwe kolonio
worden verschaft. Dat zulk een uitgebreid programma in zyn geheel
binnen den of twee decennia zou kunnen worden ten uitvoer gelegd
is natuurlyk niet te verwachten; maar veel is er reeds gedaan en
voorziening is gemaakt voor de uitvoering van zulke onderdeelen
als onvervuld blyven.
Inderdaad heeft de Pormosaansche Regeering sedert de eilanden
onder de Souvereiniteit van Japan kwamen, eene som van niet
minder dan £ 3.072.000 ten koste gelegd aan spoorwegen, telegra-
fen, havenverbeteringen en andere ondernemingen van een voor
het publiek rechtstreeks weldadig karakter. De berekening der
militaire uitgaven er buiten latende, welke nu tot zeer bescheiden
afmetingen zijn besnoeid, dank zy den vreedzamen toestand der
eilanden, welke mag worden aanvaard als rechtstreeks voortge-
komen uit een heilzaam burgerlyk bestuur, hebben wy eene totale
uitgave voor Formosa door de Keizerlijke Regeering van £ 9.786.000.
De mkomsten der eilanden hebben aan den anderen kant in het-
zelfde tydsverloop £ 5.930.000 bedragen. Deze som plus een subsidie
totaal groot £ 2.500.000 en eene leening van £ 1.300.000 waren
voldoende om de rekeningen in evenwicht te brengen.
Men merke echter op, dat het subsidie en de leening beide bijna
uitsluitend werden aangewend tot het voortzetten van openbare
werken, zooals hieronder wordt gespeciflceerd; en in plaats van
te worden aangezien als uitgaven, waarin men vervallen is zonder
vooruitzicht op evenredige opbrengst, behoort het geld eigenlyk te
worden beschouwd als een goed en voordeelig belegd kapitaal ten
voordeele der inwoners.
Baron Kodama, de Gouverneur-Generaal van Formosa, stelde in
den Landdag te Tokio in 1898 een programma voor voor de uitvoering
van openbare ondernemingen, die zieh zouden uitstrekken over eene
Periode van twintig jaar, möt een ontwerp om Regeerings-monopolies
in de drie voomaamste industrieön van Formosa te vestigen.
Na eene aanmerkelyke beraadslaging werden de voorstellen wet
en belichaamden zy de voorziening in eene hoofdspooriyn, zieh uit-
strekkende van het Noorden naar het Zuiden van Formosa, de
kadastreering der gronden, den aanleg van havens, in het byzonder
te Keloeng en het bouwen van passende Regeeringskantoren en
officieele verblyven.
uutiw vivivi iiomuigou
de Landdag de Koloniale Regeering van Formosa leeningen op te
nemen ten bedrage van £ 3.500.000, waarvan hoofdsom en renten
betaald moesten worden uit de inkomsten der eilanden. De geraamde
uitgaven waren:
Yerbetering van het bestaande spoorwegnet en uitbreiding ervan
om eene volledige hoofdljjn te v o rm e n ....................................... £ 2.880.000
Havenwerken te E e lo e n g ........................................................................ 200.000
Kadastreering van g r o n d e n B 300.000
Bouw van ßegeeringskantoren en v e rb lijv e n ................................... 120.000
£ 3.500.000
Volgens het oorspronkelyk programma van 1898 moesten de
spoorwegen worden voltooid binnen tien jaar, maar de aanleg zal
waarschynlyk niet veel meer dan de helft van dien tydsduur ver-
bruiken. Een deel van het net is reeds open voor het verkeer en
verschaft volledige bevrediging en de daaruit voortvloeiende inkomsten
zijn grooter dan zelfs werd verwacht. De laatste opgaven
toonen aan, dat de op het oogenblik in exploitatie zynde secties
256 K.M. meten, n l.:
Keloeng naar Taihokoe (Taipeh)
Taihokoe „ Tamsoei (Hobe) .
Taihokoe „ Bioritsoe (Maoli) .
Kagi „ Tainan (Tai-wan-foe)
Tainan „ Takow (Takao). .
31 K.M.
19 „
99 „
62 „
45 .
De lyn is in aanleg tusschen Bioritsoe en Kagi via Taitsjou,
133 K.M., waarby het werk van beide einden tegelijk wordt voort-
gezet, en wanneer deze sectie voor het verkeer gereed is, zal er
geene onderbreking in de spoorweggemeenschap zyn van Keloeng
in het Noorden naar Takow in het Zuiden en ten slotte zal zy zieh
uitstrekken over de gansche lengte van het eiland, daar de lyn
107 K.M. verder zal worden voortgezet tot Garambi, op de uiterste-
punt van het voorgebergte in het uiterste Zuiden.
Evenzoo wordt voorgesteld eenen Oostkust-spoorweg te bouwen
van Pinan op 22° 46' N.B. naar Karenko op 24° N. B. - in het
ruwe ongeveer 138 K.M. — en dezen door eene lijn dwars door het
land over de hoofdbergketen met een of ander punt aan de West-
zyde van het eiland te verbinden. Eene andere verbinding dwars
door, 76 K.M. lang, zal gevormd worden tusschen Taihokoe en
So-o (Soao), gelegen op de Oostkust by Dome Punt over Giran
(Gilan). Er zyn dus op Formosa 256 K.M. spoorweg in volle exploitatie,
133 K.M. in aanleg en 214 K.M. waarvoor regelingen zyn