dat de daling in prÿs van het zilver veeleer den handel met goud-
standaardlanden zou bevorderen, terwÿl de aanneming van den
gouden standaard door Japan bet bedrag van onze uitvoeren voor
die landen zou doen verminderen. Anderen beweerden dat Japan,
als zÿnde gelegen te midden der zilverlanden van het Oosten, in
eene hoogst ongunstige positie zou geplaatst worden bÿ zÿn handel
met die landen, indien het den enkelen gouden standaard aannam.
Weer anderen zeiden dat Japan geen voldoend bedrag aan goud
opleverde om op den duur het goudstandaardstelsel te kunnen
handhaven. Nog anderen beweerden dat de naar vreemde landen
uitgevoerde zilver-jens de 100.000.000 te boven gingen, en dat de
staatskas een ontzaglijk verlies zou te lijden hebben, indien al
deze munten terugkwamen om gewisseid te worden, gelijk licht
het geval kon wezen. Te midden van alle oppositie bleef de Regeering
pal staan bÿ haar voornemen; het Wetsontwerp werd indenKeizer-
lijken Landdag gebracht in Maart 1897, en na door beide Huizen van
den Landdag te zijn aangenomen, werd het door den Keizer bekrach-
tigd en afgekondigd als Wet N°. XVI opden 29sten derzelfde maand.
De Regeering had nu eene of andere geschikte méthode uit te
vinden om te beschikken over de thans plotseling ingeleverde
zilveren munten. Deze bedroegen de som van 75.093.822 jen. Over
deze groote som werd beschikt als volgt: 27.567.012 jens werden
omgemunt tot pasmunten tusschen het 30ste en 32ste fiscaal jaar
Meidji (1897 — 1900); 40.786.662 jens werden verkocht in Sjanghai,
Hongkong en elders; 6.740.148 jens werden overgemaakt naar
Formosa, Korea en elders, en in die landen uitgegeven. Over het
geheele bedrag werd zoodoende beschikt in één jaar en drie maanden
nadat de nieuwe Muntwet was afgekondigd.
Het is mogelÿk dat de Staat van het muntwezen op Formosa
een störende factor zal zijn voor de goede werking in Japan van
het monométallisme van het goud. Hoe begeerig men ook was om
een eenvoudigen gouden standaard op het eiland Formosa in te
voeren, vond men het toch onmogeljjk zulks te doen, wegens de
groote moeilÿkheid om de gebruiken en zeden der Chineesche
bevolking op dat eiland te veränderen, en ook wegens de bÿzonder
nauwe handelsbetrekkingen die er tusschen Formosa en het vaste
land bestaan. Om deze redenen moet, hoewel het goud als waarde-
standaard geldt, de zilverjen toch nog gedurende een kort tÿdperk
als wettig betaalmiddel in omloop toegelaten worden tegen een
door de Regeering van tÿd tot tÿd vastgestelde waarde1).
0 Sedert het begin van den oorlog met Eueland zgn er maatregelen
genomen om Formosa onder den godden standaard te plaatsen.
Het is nochtans duideljjk dat, om de grondslagen van het thans
ingevoerde goudstandaardstelsel te versterken, het noodig zal wezen
in de toekomst pogingen in het werk te stellen om de goudreserve
van de Japansche Bank niet alleen op gelijke hoogte te houden,
maar te vermeerderen. Het zal ook noodig zjjn dat men in toe-
nemende mate zieh zal beijveren om de landbouw- en nflverheids-
ondernemingen des lands, en als gevolg daarvan den handel met
het buitenland te ontwikkelen.
IV . F l n a n c i e e l e P o l i t i e k 1).
DOOR
DEN HEER SAKATANI,
Vice-Minister van Financiën.
De werkzaamheden van het Departement van Financiën gaan
steeds rüstig door, welke wisselingen van Ministerie er ook plaats
grijpen. Het uitwerken van de détails en kleinigheden der flnancieele
ramingenen rekeningen moeten noodzakelijkerwijs onafgebroken
doorgaan. De organisatie van het Departement van Financiën is
zoodanig dat dit altoos het geval zal zijn 2).
G-elÿk men zieh kan voorstellen, is het Departement van Financiën
het hart van de Regeering, want tot dit Departement is het
dat men zieh altoos moet wenden om fondsen te verkrflgen voor
de uitvoering van plannen of programma’s, welke ook. Yan de
drie bureau’s van het Departement van Financiën is het Compta-
biliteits-Bureau3) het belangrijkste, daar hierin al het werk van
het Departement een aanvang neemt. Het Kassiers-Bureau (Generale
Thesaurie) en het Belasting-Bureau zÿn de twee afdeelingen van
het Comptabiliteits-Bureau. De eerste is belast met de uitbetaling
van het geld, en heeft annex een Kassiers-Kantoor *) of veeleer
eene reeks van Kassiers-Kantoren van verschillende belangrÿkheid
l) Dit werd geschreven vöör 1904.
a) Eene schets ter verduidelijking van de verhouding der verschillende
bureau’s in het Departement van Financiën tot elkander zal men vinden in
het Aanhang8el.
3J De term b u r e a u van den Engelschen tekst is hier toegepast op hetgeen
wij a f d e e l i n g (van een Departement) noemen. Vb e t .
*) De Engelsche tekst heeft of f i o e . „