![](./pubData/source/images/pages/page359.jpg)
a. Van Kobe naar Keloeng, via Oedjina, Modji, Nagasaki en
Misoem.
b. Van Kobe naar Keloeng, via Kagosjima, Osjima, Okinawa en
Tajejama.
c. De rechtstreeksche dienst tusschen Kobe en Keloeng.
d. Kustvaartdienst.
e. Tamsoei —Zuid-China-iyn: van Tamsoei naar Anping, Takoe
Hongkong, Swatow, Amoy en Poetsjou.
In het binnenland van Pormosa leven inboorlingen in afgeschei-
den geisoleerde groepen, weinig of geen gemeenschap hebbende
met hunne buren. Het geheele eiland, uit het punt van gemeenschap
beschouwd, kan wel vergeleken worden met een menscheiyk
lichaam met verstikte slagaderen. Onder deze omstandigheden is eene
uitwerkmg hebbend, door-en-doorgaand bestuur meer dan waarop
wp kunnen hopen. De kwestie van het maken van wegen en
den aanleg van spoorwegen eischte de onmiddeliyke aandacht der
Regeering.
Het spoorwegnet op Pormosa kan in 4 afdeelingen worden ver-
deeld: 1. van Keloeng naar Takow, door Taipeh, Taitsjou, Taiman
enz. längs de Westkust; 2. van Keloeng naar Iirau; 8. van Takoe
naar Kontzoer; 4. van Kontzoer naar Iirau längs de Oostkust. Van
deze was de eerste lpn natuuriyk de dringendste en belangrykste.
Ons spoorweg-korps werd eerst beziggehouden met het werk, de
bestaande lpn tusschen Keloeng en Taipeh te reconstrueeren,
welke werd gebouwd en gebruikt door de Chineezen en het duurde
met lang of zB werd in werking gesteld. Wat de lpnen ten Zuiden
van Taipeh betreft, raamde men dat de aanlegkosten ten minste
18.000.000 jen zouden bereiken. Maar de voltooiing van een veelom-
vattend programma van spoorwegbouw zou — men gevoelde het —
Pormosa voorzien van een schitterend middel van gemeenschap.
Spoorwegen worden de hoofdbron van industrieelen vooruitgang,
van eene werkdadige militaire verdediging en een goed bestuur.
Daarom werd geen tfld verloren b« het krachtig voortzetten van
het bouwen dezer lynen tot voltooiing. Men hoopte dat het mogelyk
zou zjjn eenige der noodzakelpke spoorlynen met particulier kapi-
taal te bouwen; maar men bevond dat het onmogeiyk was dit,
zelfs door flinke subsidies aan te bieden, in orde te brengen en het
werk moest worden ondernomen door de Regeering, terwjjl bflzon-
dere geldsommen door leeningen werden opgenomen.
Met het maken van wegen op het eiland werd terstond begonnen
en daarmee is sedert steeds gestadig voortgegaan. Heirbanen längs
de spoorlynen, die overlangs door het eiland loopen, werden ont-
worpen.
Pormosa heeft havens en havenplaatsen in overvloed, welke
echter slechts bruikbaar zyn voor kleine vaartuigen. Voor zee-
schepen van eenigszins aanzienlyke afmetingen verschaffen bijna
alle deze nauwelijks ankerplaats. Vandaar dat het vormen van
goede havens eene der ondernemingen was, die de onmiddeliyke
aandacht der Regeering vorderde. Keloeng en Takoe werden beide
opgenomen met het oogmerk plannen te vormen voor de verbete-
ring van die havens. De eerstgenoemde haven vormt een belangrgk
tusschenstation op de gemeenschapsiyn met Japan, terwpl laatst-
genoemde de basis van gemeenschap met de Zuid-Chineesche
havens vormt.
De verbeteringen van spoorwegen, wegen en havens gingen
noodzakeiykerwy's vergezeld van een verschot van geen kleine
som uit de Staatsschatkist, maar men gevoelde dat de toekomstige
ontwikkeling van Pormosa, evenals het voorwaarts schryden van
ons nationaal vermögen, de Regeering meer dan rechtvaardigden,
dat zij de vereischte uitgaven bekostigde.
II. De tegenwoordige toestand *)
DOOE
Dr. SJIMPEI GOTO.
Bürgerlich Gouverneur van Formosa.
Men kan aannemen dat Pormosa (Tai-wan) in zieh sluit Hokoto —
dat zfln de Pescadores — en de nabijgelegen eilanden, alles en
alles ongeveer zes-en-zeventig in aantal. De totale uitgestrektheid
dezer groep is 40.702 K.M.2 en de totale bevolking was in 1899
2.758.161, waaronder begrepen 33.120 Japanners. Twaalf maanden
eerder stond het totaal op 2.665.511, waaronder begrepen 25.585
Japanners en dit wÿst den snellen groei der kolonie aan.
De moederlandsche Regeering moest voor deze eilanden eenen
duurzamen regeeringsvorm verschaffen, verbeterde hygienische
regelingen doordrjjven, een biliyk grondbelastingstelsel invoeren,
zorgen voor het onderwjjs der inboorlingen en heilzame openbare
werken ondernemen. Spoorlynen moesten worden aangelegd, voor
de huisvesting van ambtenaren en de behandeling van den openbaren
*) Statistieke opgaven, op Formosa betrekking hebbende, worden gegeven
in Aanhangsel N.