M jjnw e rk e rs.................... 3047
H o u tw e rk e rs........................... 227
Onderaardsch werkende koelies. 2161
Bereiders ........................... 560
Bereidsters................................ 344
Totaal . 6339 handen.
De smelterij is gelegen binnen den omtrek der myn, en de
maandelyksche hoeveelheid koper er door afgeleverd is ongeveer
920.000 katies. Het getal handen in deze afdeeling werkzaam is 719.
De modernste en meest verscheiden machines worden by het
delven, bereiden en smelten van erts gebruikt.
In de practische toepassing van electriciteit, als motor zoowel
in als buiten de myn, was Asjio de pionier. Het werk werd begonnen
in 1887 en voltooid in 1889. Van toen af is men de
«lectrische kracht gaan gebruiken voor verschillende soorten van
werk in de myn. Aangezien de Asjio-myn boven het waterpeil der
bergen bewerkt wordt, is er vergelykenderwys minder volle kracht
benoodigd, en vermits er talryke beken in de bergen zyn, heeft
men gezorgd voor faciliteiten om beweegkracht te verkrijgen door
de beken naar geschikte plaatsen voor het dryven van electrische
turbines te leiden. Zoo wordt de kracht noodig voor het algemeene
mynwerk, alsook voor de electrische verlichting en spoorwegen, verschalt
door de beken der Asjio-bergen. In den winter is het evenwel
noodig stoomkracht aan te wenden, daar de beken toegevrorenzyn.
Voor de gezondheid der mijnwerkers, alsook voor hun onder-
wijs en voorzorg tegen gevallen van ziekte en ongeval, heeft het
myn-departement verschillende instellingen gesticht. Aan de myn
zelve zyn drie hospitalen voor de mynwerkers en beambten. Er zyn
ook twee gewone scholen voor het onderwjjs van hunne kindereD.
Buitendien wordt er eene som gelds ter zjjde gelegd ter onder-
steuning van de zieken en de huisgezinnen van overleden mynwerkers.
Deze som wordt gevormd door bydragen van den eigenaar,
de mijnbeambten, de vrienden en bezoekers.
Van al de mynen in Japan, is Asjio het dichtste by de hoofd-
stad des lands gelegen en heeft daardoor het grootste voordeel in
middelen van vervoer; en desniettemin moesten voor het bewerken
der myn, alsook voor de werklui en beambten, byzondere maat-
regelen genomen worden om den aanvoer van benoodigde artikelen
te verzekeren. Te dien einde werden twee speciale afdeelingen,
de eene voor ingenieurswerk en de andere voor voorraden ingesteld.
In de afdeeling voor ingenieurswerk wordt alles behandeld wat
betrekking heeft op de electrische, mechanische en civiele werken.
De fabricage en herstelling van de mynmachinerie wordt in
deze afdeeling ter hand genomen. In de voorraadsafdeeling wordt
toezicht gehouden op alles wat betrekking heeft op boschwezen,
voorraden en transport. Onder het hoofd „boschwezen” is inbegrepen
het zorgen voor het noodige timmerhout voor het onderaardsche
werk, alsook de algemeene aanvoer van timmerhout. Dit timmerhout
wordt gehaald uit verafgelegen wouden, en het transport
daarvan naar Asjio is eene zeer ingewikkelde kwestie. Onder het
hoofd „transport” komt het vervoer van het afgewerkte koper
van de myn, en ook het vervoer naar de myn van alle goederen,
noodig voor elken tak van werkzaamheid. Er is een private tram-
weg, welke de lynen van de Nipponsehe Spoorweg-maatschappy
aan het Station Nikko verbindt met den lucht-tramweg over de
bergen der myn. In het werk der overbrenging worden veel ossen
en paarden gebruikt. In de Winkels aan de myn, waarvoor het
mynbeheer gezorgd heeft, zyn verkrygbaar alle werktuigen en
materialen die voor het werken aan de myn noodig zyn, behalve
nog provisies en benoodigde artikelen voor de beambten en werklui.
Dit alles wordt aan de lui verkocht tegen den kostenden prys,
waardoor zy in staat gesteld worden zeer goedkoop en zuinig te
leven. Behalve deze Winkels, zyn er duizenden van kleinhandelaars
in de nabuurschap van de myn, maar zy vinden het onmogelyk
te concurreeren met de groothandelspryzen der mynwinkels. De
kosten van zoo gekochte artikelen worden van het loon der mynwerkers
afgetrokken, en de lui trekken zoodoende grooter voordeel
dan zy zouden doen onder het coöperatief stelsel, dat in Europa
en Amerika in zwang is.