van Koophandel — zooals wetten betreffende vennootschappen,
wissels en cheques en faillissementen — van kracht verklaard.
Te gelÿker tÿd werd de herziening van het Burgerlyk Wetboek
en het Wetboek van Koophandel ondernomen door eene bepaald
voor dat doel benoemde commissie in Maart, 1894; deze beide
wetboeken in hun herzienen vorm zÿn nu reeds van kracht. Het
Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering en dat
van Burgerlÿke Rechtsvordering, werden eveneens beurtelings door
dezelfde commissie herzien. De twee eerste van deze wetboeken
zijn nu geheel herzien en zullen den körnenden Landdag voorge-
legd worden. Aan eene aanmerkelÿke herziening werden onder-
worpen niet alleen wetten aangaande de rechtspraak van het
Departement van Justitie, maar ook die, welke betrekking hebben
op het algemeen bestuur.
De administratieve wetten inzonderheid hadden unificatie, volgens
meer verlichte grondbeginselen noodig, daar zÿ, hoewel vóór dien
tijd reeds gewÿzigd, toch nog te vol van afwÿkingen waren om te
passen voor hunne sfeer van werking, dewÿl zij vroeger toevertrouwd
waren geweest aan de werkzaamheid van plaatsely'ke Gouverneurs.
Het stelsel van wetgeving van Japan heeft aldus groote vorde-
ringen gemaakt sedert den tÿd der Restauratie. Ten tÿde van
deszelfs begin was in de organisatie van de centrale Regeering,
als ook in het strafrecht, de invloed van het Chineesche stelsel
overheerschend; doch de wetstelsels van Europa zÿn nu in aan-
merking gekomen bÿ de herziening van alle stelsels die noodig
zijn. Onder al de Europeesche stelsels van wetgeving, welke in
Japan ingevoerd zijn, hebben onze autoriteiten geen voorkeur ten
gunste van het eene boven het andere aan den dag gelegd. In het
Departement van Justitie is het recht van Frankrÿk en Groot*
Britanniô tot nog toe ruimschoots gevolgd. De voorzieningen van
het Burgerlÿk Recht, met uitzondering van eenige wettelÿke clausulen,
zÿn hoofdzakelÿk gegrond op gewoonte; doch, wegens de
moeilÿkheid om zieh van de plaatselÿke gebruiken te vergewissen
in de veranderde omstandigheden door de Restauratie teweegge-
bracht, heeft men het noodig gevonden in de rechtsbedeeling de
wettelÿke voorzieningen van Frankrÿk en Engeland in aanmerking
te nemen. Later heeft men veel van het Duitsche stelsel van
jurisprudentie overgenomen bÿ de meer populaire aanpassingen
van Frankrÿk en Engeland, terwÿl in het publieke recht de jurisprudentie
van dat land overheerschend in ons stelsel is geweest
sedert de eerste dagen der Restauratie.
VIJF-EN-T WINTIGrSTE HOOEDSTÜK.
P o litie en G ev an g en issen .
I. P o litie
DOOR
BARON SOEJEMATSOE.
Gewezen Minister van Binnenlandsche Zaken.
In Japan is het politie-stelsel in zÿn wezen een deel der Staats-
organisatie. Het heeft niets te maken met de gemeentelÿke lichamen.
De politiemacht is in iedere prefectuur geregeld onder een algemeen
regiement van de Centrale Regeering, met plaatselÿke vrÿheid om
eenige kleine wÿzigingen te maken, passend bij de plaatsely'ke
toestanden, zooals het gemiddelde bedrag der loonen van de politie-
agenten en het totale aantal van dezen.
Het stelsel van kracht in de prefectuur Tokio, welke de stad
Tokio en eenige voorsteden g o e n s (gouwen) omvat, maakt eene
uitzondering. De algemeene contrôle der politiemacht berust bij den
Minister van Binnenlandsche Zaken. Er is in zÿn ministerio een
bepaald bureau voor het beheer der politie-aangelegenheden, met
een directeur, die onder hem handelt. In de prefecturen hebben de
Gouverneurs het toezicht over politie-aangelegenheden, terwÿl ieder
in zÿne prefectuur onder de algemeene contrôle van den Minister
van Binnenlandsche Zaken Staat. In ieder prefecturaal bestuur is
eene afdeeling ambtenaren met een chef, die zieh belast met politie-
aangelegenheden onder den Gouverneur.
De algemeene uitgaven voor de politiemacht worden opgenomen
in het provinciaal Budget en bestreden uit de provinciale belasting.
Doch gedeeltelÿk worden zÿ gesubsidieerd door de Centrale Regeering