Wp hebben verscheidene zittingen van den Landdag achter den
rüg en haar geschiedenis van deze jaren nagaande, vrees ik dat
wp in het voorspelde euvel vervallen zpn; en de daartoe aange-
wezen ambtenaren behooren daarop hunne aandacht te vestigen met
het oogmerk eene economische politiek voor ons land aan te nemen.
Ook moeten de leden van beide Huizen pal staan waar het betreft
wetsontwerpen van flnancieelen aard, door de ambtenaren voorge-
steld, zoolang als daardoor geen hardnekkige oppositie tegen het
Kabinet veroorzaakt wordt. Yoor het uitvoeren van maatregelen
van economische politiek, behoorden deze punten door het Kabinet
en de flnancieele ambtenaren standvastig voor oogen gehouden te
worden.
Als derde stap by het volgen van eene goede economische politiek,
zou ik willen aanraden een Yoorraads-Departement') in de Regeering
op te nemen, welke belast zoude worden met het aanschaffen van
voor de Regeering benoodigde artikelen. Hoewel dit niet van groot
belang lp k t, kan men toch niet zeggen dat het onbeduidend is , wan-
neer men bedenkt dat onze staathuishouding gebaseerd is op eene
som van ongeveer 280,000,000 jen , en de goederen daarin verbruikt
een ontzettend hoog epfer bedragen. Onder het tegenwoordige stelsel
is er in ieder Departement een ambtenaar voor de schatkist. Aan
het einde van iedere jaariyksche opruiming wordt alles wat voor
het aankoopen niet gebruikt is aan het Departement van Financien
teruggegeven. De beambten van elk dezer Departementen schy'nen
liever over het geld te beschikken dan het aan het Departement
van Financien terug te geven. Daaruit is de gewoonte ontstaan
om van het overschot onnoodige dingen te koopen en ze te bewaren,
totdat de tpd ze bederft. De eenvoudigste weg om dit verspillen te
voorkomen, is een Departement in te stellen, laat ons zeggen, in
het Departement van Financien en van daar alle benoodigdheden
voor de Regeering te bekomen. Hier kan, volgens mp, de economische
politiek in practpk gebracht worden. Dat Departement zou
alle goederen kunnen aankoopen en ze onder de Departementen
uitdeelen. Zoodoende zouden wp eene raming kunnen maken van
de goederen die ieder Departement verbruikt en die boeken om
later gelegenheid te hebben ter vergelpking. Door dit middel zou
gemakkelpk te ontdekken zpn, waarom het eene Departement om
meer goederen vroeg dan het andere en wat daarvan de oorzaak
was. Bp inzage van de betaalmeesters-rollen van het leger, vonden
wp de zaken beter geregeld. Hierin zpn inspecteurs der kas aan-
») Bedoeld sohijnt wat wrj noemen „Depot van ’s Lands voorraden”.
Ve k t .
gesteld en worden afzonderlijke rekeningen van elk bureau met
meer gegeven. Maar andere Departementen zpn niet als dit en op
spaarzaamheid wordt in het geheel niet gelet.
In sommige Europeesche Staten is er een Yoorraads-Departement
om zpne eigen Gouvernementsgoederen te verschaffen. Het
hoofd van het Departement is steeds op de hoogte van het aantal
ambtenaren en employd’s en van de hoeveelheid artikelen welke
in ieder Departement gebruikt worden; en zoo er eene ongewone
aanvraag is, die onredelijk geacht wordt, wordt onmiddellpk de
aandacht daarop gevestigd, en indien er minder aangevraagd wordt
dan gewoonlpk, krpgt het Departement een pluimpje voor zpne
zuinigheid. Eene vergelpking tusschen de artikelen door de Europeesche
en Amerikaansche Staten en die door Japan gebruikt, toont
dat hetgeen door de eerste gebruikt wordt van beslist hoogere
waarde is. De sehrpfbehoeften die zp gebruiken zpn van verwon-
derlpk goede kwaliteit. Geen enkele Regeering gebruikt zulk goed-
koop papier als de Japansche. Ik zou daarom willen voorstellen,
dat er onmiddellpk tot het instellen van een Yoorraads-Departement
werd overgegaan. Het zou niet dadelpk volmaakt zpn, maar
het zou ons in Staat stellen flnancieele economie in practpk te
brengen, en het Departement zou zpn voorraden aanschaffen uit
ons eigen land.
De vierde stap in de economische politiek is, dat de Regeerings-
benoodigdheden zooveel mogelpk verkregen worden uit onze eigen
industrie. Op dezen stap moet ernstig worden aangedrongen. Yer-
scheidene jaren geleden heb ik opgemerkt dat bpna alle Regeerings-
bureau’s geimporteerd papier gebruikten. Wp kunnen een byna
even goed soort van papier krpgen in Sendji, Odji, Osaka en elders
in Japan als het ge'importeerde papier en ik begrpp niet waarom
het kostbare in het buitenland vervaardigde papier gebruikt wordt
in plaats van dat van ons eigen land. Indien wp het Yoorraads-
Departement instellen en den prys voor onze papierfabrieken vaststellen,
kunnen wp het inlandsche papier goedkooper en beter
hebben en zoodoende, denk ik, ten slotte den invoer van vreemd
papier tegenhouden. Het is de economische politiek van Europeesche
landen papier van inlandsch fabrikaat te gebruiken; ons
Gouvernement daarentegen vertrouwt grootendeels op vreemd
materiaal, en zoolang dit niet verändert, kunnen we niet hopen
op verbetering in onzen economischen toestand en op behoorlpke
ontwikkeling van onze industrie. Hierin, dunkt my, kon van de
Regeering gevergd worden dat zp zieh inspanne om onze fabriek-
nyverheid aan te moedigen. Het moest trachten den invoer uit het
buitenland tegen te gaan door haar voorraad tot dien van ons land