De oorzaken van deze uitkomsten kunnen als volgt verklaard
worden. De reden van de vermindering in lengte per passagier is
geheel te vinden in de groote toename van reizen van kleine
afstanden, en de venneerdering van de lengte per ton goederen
heeft hären oorsprong in de vermeerdering der totale mijlenlengte.
"Wat de respectievelyke inkomsten aangaat, is de vermeerdering
van de ontvangsten van het reizigers-vervoer te danken aan het
ingevoerde verhoogde personentarief en aan de vermindering van
de vracht voor de goederen volgens byzonder contract.
De afname van de gemiddelde lengte per reiziger kan als een
goed teeken van den vooruitgang in spoorwegondernemingen be-
schouwd worden, en het is te hopen dat eene toename in het
aantal korte-afstandsreizen Japan in de körnende jaren op de aller -
eerste ry in spoorwegzaken möge plaatsen.
Wanneer wy het goederen- en personenvervoer en de afgelegde
afstanden met de tegenwoordige bevolking vergelijken, vinden wy
de volgende cijfers:
Per Hoofd.
. . t Aantal personen 2.39
Reizigers j Afgelegde mylen 40.5
Tonnen j Aantal tonnen 0.3
Goederen I Afgelegde myien 10.4
Bovenstaande tabel is samengesteld uit de laatste statistieken,
en de uitkomst bewyst dat ons volk gemiddeld slechts iets meer
dan tweemaal per jaar reist en wel voor een afstand van veertig
myi, en ook, dat er slechts een derde van een ton vracht vervoerd
wordt voor een afstand van zestien mijl per hoofd. Deze ontledin-
gen bewyzen zeer duideiyk, dat het gebruik hetwelk tot nog toe
van den spoorweg gemaakt wordt door ons volk, nog in zyne
kindsheid verkeert. Om een ruimer gebruikmaken van de spoor-
wegen te bevorderen is het noodig, eenerzyds te zorgen voor meer
directe verbinding, en anderzyds de belangryke nieuwerwetsche
verbeteringen aan te brengen in inrichting en methoden, ten einde
het publiek er toe te brengen, zieh te gewonnen aan het reizen
per spoortrein. Het bestaan van zoovele kleine spoorwegmaatschap-
pyen, die ieder onafhankeiyk van elkaar zyn, heeft zyne voor den
vooruitgang nadeelige zyde. Indien die afzonderiyke maatschappyen
vereenigd en in Staat gesteld konden worden om de zaken volgens
een meer homogeen en geregeld stelsel te dryven, zou men dat
niet mögen beschouwen als een stap in de richtin g van waren
vooruitgang in spoorwegzaken?
VJER-EN-TWINTIGSTE HOOPDSTUK.
Het Stelsel van Wetjeving*)
DOOR
DEN MINISTER VAN JUSTITIE.
Vöör vyf-en-dertig jaren was de regeering van Japan nog in
handen van het Geslacht Tokoegawa, en het land verdeeld in meer
dan 270 kleine onafhankelyke Staten, ieder onder de half-militaire
regeering van een feodaal heer, die zyn gezag aan het Keizerlijk.
Hof ontleende.
Het stelsel van wetgeving van tegenwoordig is zeer verschilfend
van wat het toen was. De verandering heeft geleidelyk plaats-
gehad en de opvolgende tydperken van ontwikkeling kunnen in de
geschiedenis van het land nagegaan worden gedurende de laatste
dertig jaar. In hoofdzaak is het tegenwoordige verlichte stelsel
ontleend aan westersche naties, maar het vermögen om westersche
denkbeeiden te assimileeren is Japan aan niemand verschuldigd;
het is de aangeboren gave van het volk.
Twee duizend vyfhonderd en twee-en-zestig jaren zyn verloopen
sinds de inhuldiging van Djimmoe Tenno, den stichter van het
Keizerryk Japan. Dat geheele lange tydperk door is do nationaliteit
van Japan onaangetast gebleven, niettegenstaande de regeerings-
veranderingen, welke het doorgemaakt heeft. By tyden is de werke-
lyke regeeringsmacht in de handen van onderdanen overgegaan,
doch zy hebben die macht altyd als lasthebbers van den regeeren-
den Vorst bezeten, en sedert de stichting van het keizerryk is het
l) De tabelleu, betrekking hebbende op bet Stelsel van Wetgeving vindt
men in Aanhangsel L.