eene soort van raming, waarmee de administratie-ambtenaren voor
het loopende jaar rekening moeten houden. Dies vereischt het
Budget de toestemming van den Landdag uithoofde van deszelfs
byzonder karakter, en is het, eigenlyk gezegd, geene wet. Daarom
Staat de wet boven een Budget, dat niet de macht heeft om eene
wet te veränderen. Wei is waar moet eene wet door den Landdag
zyn goedgekeurd, maar toch is het niet juist te zeggen dat alles
wat door den Landdag goedgekeurd is, eene wet behoort te heeten.
Want regelingen die, al zyn ze door den Landdag goedgekeurd,
betrekking hebben op particuliere zaken, hebben geen bindende
kracht en verschillen in hun aard van eene wet. Wanneer, als
voorzien in de tweede clausule, in de titels en paragrafen van het
Budget de toegekende sommen overschreden, of wanneer daarin
onvoorziene uitgaven gedaan zyn, moet de latere goedkeuring van
den Landdag verkregen worden, want zelfs ten opzichte van een
onvermydelyken maatregel heeft de Regeering zieh te onderwerpen
aan de contròie van den Landdag. Men bedenke dat eer een deficit
dan een batig saldo van een nauwkeurig voorbereid Budget te verwachten
is. Zoo van de Ministers van Staat niet gevergd wordt
onnoodige uitgaven te doen, louter omdat deze in het Budget zyn
bepaald, is het hun ook niet door de Constitutie verboden uitgaven
te doen welke de geraamde posten overschryden of in het Budget
niet voorzien, maar noodig zyn uit hoofde van onvermydelyke
omstandigheden. Want de functies der Ministers van Staat worden
niet bepaald door de toestemming van den Landdag in het Budget,
maar door de Constitutie en de wet. Dientengevolge zyn onvermydelyke
uitgaven die de geraamde posten overschryden òf in het
Budget niet voorzien zyn, alle wettig. Maar zoo ze wettig zyn,
waarom dan de latere goedkeuring daarop van den Landdag te
vragen? Omdat men daarmede bedoelt harmonie en nauw verband
te houden tusschen de behoeften der administratie en de contröle
van de wetgeving. Wanneer de Landdag ontdekt dat rrien onwettiglyk
buitensporige uitgaven gedaan heeft, en de noodzakelykheid van
zulke uitgaven niet erkent, mag hy de zaak als eene politieke
kwestie aanhangig maken, ofschoon hy die niet tot onderwerp van
een wettelyk geschilpunt kan maken. Maar de handeling van den
Landdag in zulke gevallen kan geen invloed hebben op de gevolgen
der reeds door de Regeering gedane uitgaven of op de verplichtingen
daardoor op de Regeering rüstende. „Uitgaven die de in de titels
en paragrafen van het Budget toegekende sommen overschryden”
zyn dezulke welke de door den Landdag gestemde bedragen over
treffen. „Uitgaven die niet voorzien zyn in het Budget” heeft
betrekking op die uitgaven welke, afgescheiden van de titels en
paragrafen in het Budget vermeld, gedaan zyn uit hoofde van
onvoorziene omstandigheden.
65. In voorliggend artikel is bepaald dat, ten aanzien van het
Budget, het recht van prioriteit aan het Huis der Volksvertegen-
woordigers gegeven wordt. By het bediscussieeren van het Budget,
is het doel waarnaar men streeft : tot eene heldere voorstelling te
geräken van de hulpmiddelen des volks in vergelyking met den
financieelen toestand der Regeering, zoödat een j u s t e mi l ieu
verzekerd zy. Dit is de gewichtigste taak die de door het volk
gekozen vertegenwoordigers te vervullen hebben.
66. In artikel 64 is bepaald dat de toestemming van den Ryks-
Landdag voor het Budget vereischt wordt. Maar in voorliggend
artikel wordt een exceptioneel geval vermeld. De uitgaven van het
Keizerlyk Huis zyn die welke onmisbaar zyn om de waardigheid
des Keizers op te houden en daaraan te gemoet te komen is de
eerste plicht der Schatkist. Het gebruik der fondsen is eene zaak
van het Hof en niet eene zaak voor inmenging van de zyde des
Landdags; diensvolgens wordt van den Landdag noch toestemming
tot deze uitgaven noch verificatie daarvan vereischt. Het bedrag
der uitgaven van het Keizerlyk Huis wordt nochtans in het Budget
opgegeven en ook in de opgave der eindrekeningen. Maar dit heeft
alleen ten doel om de totaalsom der staatsuitgaven te completeeren en
niet om ze te onderwerpen aan de beraadslaging van den Landdag.
De reden dät de toestemming des Landdags vereischt wordt, wanneer
het noodig is het bedrag van bedoelde uitgaven te verhoogen, is dat
de zaak in kwestie in nauwe betrekking staat tot de belastingen
door de onderdanen opgebracht, en dat het daarom aan de beraad-
slagingen van de volksvertegenwoordigers onderworpen moet worden.
67. „Reeds vastgestelde uitgaven die krachtens de Constitutie
gegrond zyn op de aan den Keizer behoorende bevoegdheden”
sluiten alle uitgaven in zieh welke gegrond zyn op de souvereine
bevoegdheden des Keizers, als aangegeven in Hoofdstuk I van de
Constitutie — te weten: gewone uitgaven vereischt door de
organisatie der verschillende takken van Bestuur, en door die der
krygsmacht en marine, de bezoldigingen van alle burgerlijke en
militaire beambten, en uitgaven die vereischt kunnen worden ten
gevolge van tractaten met vreemde landen gesloten. Zulke uitgaven,
onverschillig of de oorsprong er van dagteekent van vöör het in
kracht komen van de tegenwoordige Constitutie of daarna, moeten
beschouwd worden als eene blyvende uitgave, reeds vastgesteld ten
tyde dat het Budget in den Landdag wordt gebracht. „Zoodanige
uitgaven als ontstaan kunnen zyn door kracht van wet” sluiten
in zieh de uitgaven van de Huizen des Landdags, jaarlyksche toe