![](./pubData/source/images/pages/page307.jpg)
boekjaar zeer veel hooger was, dan in latere jaren. Vergeleken
met het twintigste boekjaar, is het verschil nog opmerkelyker. De
oorzaak hiervan kan gevonden worden in het feit, dat er betrekkelyk
hoogere exploitatiekosten gemaakt moesten worden bjj het begin,
en na eene geleidelyke vermindering van onkosten is er onlangs
eene neiging tot vermeerdering waargenomen, dank zij het afleggen
van lange afstanden en de invoering van noodzakelyke moderne
verbeteringen, om aan de behoeften van het publiek te voldoen.
Nu wy den voortgang van het spoorwegwezen geschetst hebben,
willen wy onderzoeken, hoe de spoorwegen door het groote
publiek gebruikt worden. Om dit te doen, is het noodig nauw-
keurig te onderzoeken hoe de nu bestaande spoorwegen over het
gansche land verdeeld zijn.
In Hokkaido, hoewel het wat omvang betreft nä Honsjoe komt,
is de evenredige lengte per Vierkante myl gering, n.l. 7,7 myl per
100 Vierkante mylen oppervlakte, terwyl de lengte per aantal inwoners
zeer groot is, (40,1 myl per 100.000 inwoners), in vergelyking met
die der andere, in aanmerking genomen dat het schaars bevolkt is.
In Sjikokoe zijn deze beide verhoudingen zeer klein, terwyl zy
eene beperkte in gebruik zynde lengte hebben. De lengteverhou-
dingen per Vierkante myl in Honsjioe en Kjoesjioe wyzen, wan-
neer men ze vergelykt met die van de andere eilanden, hooge
cijfers aan; en de lengteverhoudingen per aantal inwoners, hoewel
lager dan die van Hokkaido, vertoonen nog een goed eyfer. Ten
einde het meest mogelyke voordeel te trekken van de spoorwegen,
is het van het hoogste belang, dat de spoorwegen op doelmatige
wijze over het geheele land verspreid zyn. Het is ook van belang,
dat de oude spoorweginrichtingen op bestaande lynen geleidelyk
vervangen worden door moderne verbeteringen, om aan de behoeften
van het publiek te voldoen. Het tydperk van aanleg is nu
voorby, en het is noodig de bestaande toestanden, betrekkelyk
het vervoer, te onderzoeken. Byzonderheden omtrent het vervoer
van reizigers en goederen en de ontvangsten daarvan op Staats-
en particuliere lynen worden hieronder gegeven:
A A N TA L REIZIGERS.
Boekjaar. Staat. Particulier. Totaal.
23'*' (1890) . . . 11.265.383 11.575.247 22.840.630
25«“ (1892) . . . 12.873.547 15.590.168 28.463.715
30*“ (1897) . . . 27.922.577 57.175.600 85.098.177
34*“ (1901) . . . 32.074.254 79.136.954 111.211.208
GOEDEREN VËRV OER.
Boekjaar. Staat. Particulieren. Totaal.
2 3 « '.................. 671.561 1.088.645 1.760.206
25 * « .................. 982.404 1.719.316 2.701.720
30*“ .................. 1.558.194 7.073.315 8.628.509
34«“ .................. 2.659.602 11.750.150 14.409.752
ONTVANGSTEN PERSONEN VERVOER.
Boekjaar. Staat. Particulieren. Totaal.
Jen. Jen. Jen.
23*“ ............... 3.183.383 1.966.532 5.149.915
25*“ .................. 3.335.609 3.122.946 6.458.555
30«“ .................. 7.003.795 9.904.292 16.908.087
34«“ ............ 10.648.762 16.929.621 27.578.383
ONTVANGSTEN GOEDERENVERVOER.
Boekjaar. Staat. Particulieren. Totaal.
Jen. Jen. Jen.
23*“ .................. 778.798 998.742 1.777.540
25»“ .................. 1.075.342 1.743.455 2.818.797
30*“ .................. 2.064.716 6.055.547 8.120.263
33*“ ................. 4.404.917 11.431.032 15.835.949
Wanneer men de cyfers van het vier-en-dertigste boekjaar vergelykt
met die van het drie-en twintigste jaar, toonen de eerste
eene viervoudige vermeerdering aan van het aantal passagiers;
eene achtvoudige van de goederenmaat; eene iets meer dan vyf-
voudige van de ontvangsten van het personenvervoer; en eene
byna negenvoudige van de ontvangsten van het goederenvervoer.
In de laatste twaalf jaren zyn er opmerkelyke vorderingen gemaakt.
Het goederenvervoer wyst eene stelliger vermeerdering aan
dan het personenvervoer. Afgaande op de statistieken der bestaande
toestanden, zou het echter schynen, alsof de ontvangsten van het
. personenvervoer altyd grooter zyn dan die van het goederenvervoer.
De verhouding waarin de ontvangsten van het goederenvervoer