ü . T e le g r a fie .
De eerste oprichting van de telegraaf in Japan dagteekent van
1896. De Japansche Eegeering nam in 1868 Engelsche ingenieurs
in dienst en opende in 1869 de eerste telegrafische verbinding
tusschen Tokio en Jokohama. De autoriteiten deden alle mogeljjke
pogingen om dien te ontwikkelen, doch daar de economische en
commercieele toestand van het land weinig geavanceerd was, had
men er nog geen begrip van, zieh dit werktuig der moderne
beschaving ten nutte te maken. Het telegrafisch verkeer van den
Staat .en het publiek was zoo beperkt, dat het ternauwernood vol-
doende was om den dagelijkschen dienst van de telegraafbeambten
te vullen, en aldus werd de dienst niet geregeld gehouden.
Het telegraaf-stelsel begon beter geregeld te worden na de
oprichting van een Eeglement op de Telegrafische Verbinding in
1873 en de uitvaardiging der Telegraaf-Wet in 1874. Tjjdens den
opstand in het Zuidwesten in 1877 (bekend als de Satsoema-
opstand), was de Eegeering meer dan ooit doordrongen van de
noodzakeljjkheid van eene snelle uitbreiding van telegraaflijnen.
Het was gedurende dezen burgeroorlog, dat de voornaamste lijnen
van het eiland Kjoesjoe verbonden werden met die van het eigen-
lijke Japan, en dat er nieuwe lijnen gemaakt werden op het
eiland Sjikokoe.
In 1878 vierde de Eegeering het feest der inwijding van de
telegraaf, en alle telegraafkantoren werden officieel geopend, niet
alleen voor den internationalen, maar ook voor den binnenlandschen
dienst. Japan trad intusschen niet definitief toe tot de Internationale
Telegraaf-vereeniging vöör 1879.
Verlangend, om zulk eene nuttige wjjze van communicatie te
bezitten, vroegen de inwoners van plaatsen welke niet aangesloten
waren, om de spoedige oprichting van telegraafkantoren. De Eegeering,
lettende op dit verlangen, machtigde de administratie in 1881 om
een telegraafdienst te openen, waar die gevraagd werd, en bood
aan om een deel der onkosten van de eerste installatie te betalen.
Aangezion e r van alle kanten aanvragen binnenstroomden, besloot
de administratie om den toestand der plaatsen op te nemen en
onderzoek te doen naar de kosten van installatie en onderhoud,
alvorens aan de aanvragen gehoor te geven. Hierdoor ontwikkelde
zieh het telegrafisch verkeer op rationeele wyze, totdat er in 1884
geen plaats van gewicht was, die geen telegraaf bezat.
Omstreeks dezen t\jd nam het gebruik van de telegraaf zöö
snel toe, dat de administratie genoopt was den aanleg van nieuwe
lijnen te staken, totdat zij het aantal draden op de reeds bestaande
ljjnen kon vermeerderen. De dienst werd ook gereorganiseerd door
de wjjziging van de wetten en telegrafische voorschriften, aldus
de rechten en verplichtingen van de Administratie der Telegrafie
vaststellende.
Het stelsel van betaling volgens den afstand, hetwelk tot nog
toe geldig was geweest, werd vervangen door een geljjk tarief
voor geheel Japan. Van 1890 af moest de administratie, daar het
land meer en meer op alle wjjzen vooruitging, zieh bezighouden
met de snellere en meer geregelde bezorging van telegrammen,
terwijl zy tevens de telegraaflijnen en kantoren vermeerderde. In
1890 werden de kabels in de Straat van Tsoegaroe en in de
Binnenzee verdubbeld. In 1891 legde de Administratie der Telegrafie
de kabels naar het eiland Sado, en in de Golf van Foenkawan
(Hokkaido), en kocht zij van de Deensche Groote Noorder-Telegraaf-
Maatsehappij de kabels, die Joboeko (eiland Iki) met Idzoegahara
(eiland Tsoesjima), verbinden, en deel uitmaken van de kabellijn
tusschen Japan en Korea.
Toen de oorlog tusschen China en Japan verklaard was in 1894,
legde de Japansche Eegeering telegraaflijnen aan voor militaire
doeleinden in het binnenland van Korea. Deze lijnen, welke verbonden
waren met die in Japan, werden uitsluitend door de
militaire administraties gebruikt. Na den oorlog werden zjj voor
den particulieren alsook voor den offieieelen dienst geopend. Tjjdens
den oorlog waren er voor de verdediging van het land observatie-
torens gebouwd längs de belangrijkste militaire lijnen; deze werden
veranderd in telegraafkantoren voor de verschillende door de militaire
telegraaflijnen doorsneden buurten. De draden werden ver-
meerderd op de lijnen tusschen Tokio en Nagasaki en tusschen
Tokio en Sjimonoseki. In 1895 werd een nieuwe kabel gelegd
tusschen Joboeko en Idzoegahara, en in 1897 werd het eiland
Formosa met Japan door een kabel verbonden voor militaire doeleinden,
welke ljjn later voor algemeen gebruik geopend werd.
Zoodoende droeg de oorlog veel bij tot den vooruitgang van de
telegraaf in Japan.
In het begin werden de telegraafkantoren in de verschillende
plaatsen niet in klassen onderscheiden; eerst in 1873 werden de
kantoren in drie verschillende klassen verdeeld. In 1886 ontvingen
de telegraafkantoren van de verschillende Ministeries of van andere
bestuursafdeelingen een specialen naam, om ze te onderscheiden
van de voor het publiek opengestelde kantoren. Men kon geen
onderscheid maken in den naam tusschen de politie-telegraaf-
kantoren bjj de spoorwegtelegraaf, waar de dienst dikwjjls uit