I. — SUBSIDIES EN TOELAGEN TER ONDER-
STEUNING VAN DE ZEEVAART.
In het derde jaar Meidji (1870) ontving de Reigandjima Kaiso
Kaisja (de Reigandjima Zee-Transport Maatschappij) twee stoom-
schepen van de Regeering ten gesehenke en opende een geregelden
maandelykschen dienst tusschen Tokio en Osaka, welke de eerste
geregelde stoomvaartdienst was op de kust van Japan. In het
vyfde jaar Meidji werd de Maatschappij ontbonden en spoedig
daarna de Nippon Kokoe Joebin Jokisen Kaisja (de Japansche Mail-
Stoomvaart-Maatschappjj) opgericht. De nieuwe maatschappij onder-
hield ook de geregelde diensten in opdracht der Regeering, uit
overweging waarvan der maatschappij vergunning verleend werd
verschillende schepen behoorende aan de Regeering te koopen by
jaarlijksche aflossing. In het 8ste jaar Meidji (1875) schonk de
Regeering aan de Mitsoe Bisji Kisen Kaisja (de Mitsoe Bisji Stoom-
vaart-Maatschappij) verscheidene kortelings door haar verworven
stoomschepen. De Mitsoe Bisji Maatschappij, die een jaarlijksch
subsidie ontving, opende de Shanghai-lyn en verscheidene geregelde
kustvaartdiensten, op gezag van de Regeering. In het 15de jaar
Meidji (1882) gelastte de Regeering, die eene toelage gaf aan de
Kiodo Oenjoe Kaisja (de Yereenigde Tiansport-Maatschappy) deze,
geregelde lynen te onderhouden. Na een langdurigen strijd smolten
de mededingende maatschappijen tot den samen onder den naam
van Nippon Joesen Kaisja (Japansche Mail Stoomvaart-Maatschappij).
Der nieuw-georganiseerde maatschappij werd de verplichting opgelegd,
om verschillende maildiensten — buitenlandsche en binnenlandsche —
te onderhouden, met het oog waarop haar door de Regeering een
jaarlyksch subsidie werd toegekend. In het 218te jaar Meidji (1888)
schonk de Regeering eene verordening aan de Osaka Sjosen Kaisja
(de Osaka Koopvaardij-Maatschappy), waarby zij haar het recht gaf
gedurende acht jaren een subsidie te ontvangen, en haar tevens
verplichtte de schepen binnen een zekeren aangewezen tyd te
verbeteren en de geregelde maildiensten, inzonderheid op de west-
kust van Japan te onderhouden. In September van het 35ste jaar
Meidji (1902), gaf de Regeering hare toestemming tot het betalen
van den interest der Konan Kisen Kaisja (de Konan Stoomvaart-
Maatschappij) tot een zeker percentage van het gestörte kapitaal
ingeval van eenig geleden verlies.
Ak te ter Aanmoediging der Zeevaart (uitgevaardigd
in October, 1896)
Artikel I. Subsidie ter bevordering van de scheepvaart zal, in
overeenstemming met de bepalingen dezer Akte, verleend worden
aan Japansche onderdanen of handelsvennootschappen welker leden
of aandeelhouders uitsluitend zullen bestaan uit Japansche onderdanen,
die zieh ophouden met het vervoer van gooderen en
reizigers door middel van schepen welke uitsluitend hun eigendom
en ingeschreven zyn in het scheepsregister van Japan, hetzy
tusschen verschillende buitenlandsche havenplaatsen of tusschen
Japansche havens en die van vreemde landen.
Artikel II. — Een schip, dat volgens deze Akte recht heeft op
een subsidie moet een ijzeren of stalen stoomschip zijn van niet
minder dan 1000 ton bruto, terwyl het eene maximum snelheid
moet bezitten van niet minder dan 10 knoopen per uur, envoldoen
moet aan de eischen der scheepsbouwreglementen door den
Minister van Yerkeerswezen te bepalen.
Artikel HI. De eigenaar van een schip, die de toelage voor zyn
schip wenscht te ontvangen, zal eerst van den Minister van Ver-
keerswezen een certiflcaat van geschiktheid van het schip verkrygen.
Artikel IV. De volgende soorten van schepen hebbben geen recht
op het ontvangen eener toelage:
1. Schepen, in het buitenland gebouwd, welke ten tijde van
de inschryving in het register der Japansche schepen reeds
meer dan vijf jaar geleden gebouwd waren, nadat deze Akte
in werking is gesteld.
2. Schepen, die meer dan vjjftien jaar geleden gebouwd zyn.
3. Schepen, welke op routes op gezag van de Keizerlyke
Regeering in gebruik zyn.
Artikel Y. De toelage zal verstrekt worden naar den volgenden
maatstaf: Voor een schip van 1000 ton bruto met eene maximum
snelheid van 10 knoopen per uur, 25 sen per ton voor iedere
1000 mijlen, welke het aflegt; en eene verhooging van 10 percent
voor iedere 500 ton daarboven, en van 20 percent voor iedere
meerdere maximum snelheid van 1 knoop per uur.
Maar voor een schip van niet minder dan 6500 ton bruto of
niet minder dan 18 knoopen maximum snelheid, zal het bedrag
hetzelfde zyn als voor een schip van 6000 ton bruto of maximum
snelheid van 17 knoopen per uur.
Aan een schip, dat geen vyf jaar geleden gebouwd is zal het
volle bedrag van het subsidie toegekend worden, doch voor dezulke,
die meer dan vyf jaar geleden gebouwd zyn, zal ieder jaar, dat er
18