gemaakt, welke gebouwd zullen worden in de naaste toekomst.
Onnoodig te zeggen dat de spoorweg bewfcjst een mächtige Stimulans
te zijn voor industrieön van allerlei soort en bezig is de voor-
naamste factor te worden in de algemeene ontwikkeling van Taiwan
onder Japansche heerschappp.
Ruim 324 K.M. smalspoor-tramlynen zijn ook door de Regeering
op het eiland gelegd, ten deele voor het vervoeren van militaire
voorraden, ten deele voor het overbrengen van goederen en Passagiers.
De hoofdsectie van den tramweg dient nu om Bioritsoe en
Kagi te verbinden, de punten waartusschen de spoorweg nog in
aanleg is, een afstand van 133 K.M.; maar de tramweg werd oor-
spronkeljjk gelegd tusschen Tainan en Snintsjikoe, eenen afstand
van 227 K.M., en had verscheidene zjjtakken, zoodat er verbeterde
gemeenschap was tusschen de voornaamste steden zelfs vöör de
spoorweg ze bereikte. Tramstations bestaan op alle belangrjjke
punten op den weg en zijn slechts enkele kilometers van elkaar
verwijderd. De vrachten van vervoer volgens eene vaste schaaljzijn
gemiddeld niet hooger dan 5 cents per Engelsche mjjl. De miniatuur
passagierswagens hebben zitplaatsen voor vier personen, met een
zeildak en worden voortgeduwd door koelies. De verkregen snelheid
is, in aanmerking nemende dat de dienst geheel door menschen-
arbeid wordt onderhouden, zeer bevredigend.
Van de haven van Keloeng is alleen het uitbaggeren gerekend
in de post van £ 200.000, welke begrepen was in de voorgestelde
uitgaven uit de in 1898 gesanctionneerde leening (zie blz. 681. Vert.),
maar men is van plan later de werken te voltooien door eenen
golfbreker, pieren, bedijking, dokken en pakhuizen te maken en
in het algemeen de stad Keloeng te verbeteren, zullende de
ontworpen uitgaaf daarvoor het onderwerp van eene nieuwe aan-
vraag bjj den Landdag uitmaken. Wanneer de nu in gang zijnde
baggerwerken voltooid zullen zfln, zal de haven van Keloeng 36
Eng. voet water hebben in de binnen- en de buitenhaven voor
stoomschepen en niet minder dan 9 Eng. voet in de jonkenhaven
(binnenlagune). De binnenhaven voor stoomschepen zal een hoofd
waar men landt hebben van 1000 Eng. voet lang, ruimte biedende
voor verscheidene kustvaartuigen of Japanvaarders tegelijkertijd. De
buitenhaven voor stoomschepen zal eene kade hebben met twee
hoofden, zijnde de totale lengte längs den Waterkant 3000 Eng. voet,
in staat zeven of acht den Oceaan bevarendo stoomers te gelijk te
bergen, daar de diepte ampel voldoende is voor het grootste in de
vaart zijnde vaartuig. Schepen in de buitenhaven voor anker zullen
bovendien de bescherming hebben van eenen golfbreker van ruim 4000
Eng. voet lang, welke 8.000.000 jen moet kosten en zes of zeven
jaren in beslag zal nemen om hem te bouwen. Gtroote werkplaatsen
zijn gebouwd, een ruim goederenstation is in aanbouw met van
daken voorziene goederenloodsen, en rails zullen dwars over pieren
en kade loopen, zoodat koopwaar rechtstreeks behandeld kan
worden van spoorwagen tot schip door de hydraulische en de
stoomkranen. Het geheele werk zooals het ontworpen is zal in
1904 zjjn voltooid, maar de pieren en de kade kunnen later worden
uitgebreid, zoo de handel het eischt.
Aan de Westzijde van de haven worden uitgebreide dokken,
scheepshellingen en pieren gebouwd ten gebruike van het leger
en de zeemacht. De Regeering moet 100 H.A. grond terugvorderen,
ten einde haar programma ten uitvoer te leggen, maar als dat af
is, zal Keloeng eene volmaakt ^eilige en geriefelijke haven bezitten;
en daar Keloeng aangewezen is de hoofdhaven van Formosa te
zijn, zullen de havengemakken geövenredigd moeten zijn aan de
vereischten van eene snel-groeiende industrie en eenen zich-uit-
breidenden handel.
De haven van Tamsoei wordt eveneens nu verbeterd. Het is
de natuurlijke afscheephaven voor hetgeen Noord-Formosa voort-
brengt; maar de rivier heeft eene lästige bank aan hare monding,
waarover schepen met meer dan 13 Eng. voet diepgang niet pas-
seeren kunnen; daarom zjjn in de door de Regeering te ondernemen
ingenieurswerken begrepen: havenhoofden, in zee uitstekende van
elken oever om de rivier naar buiten te leiden in diep water,
gevolgd door de verwijdering van de bank en stelselmatig baggeren
om de ankerplaats uit te diepen en het maken van bezettingen
längs de rivieroevers en kaden. Als dit beeindigd is, zal Tamsoei
eene haven vormen, die geschikt is om stoomers van 2000 tot
3000 ton te ontvangen.
Takow of Takoe heeft voor haven eene beschütte baai of lagune,
verscheidene mijlen lang, van de zee gescheiden door eene zandbank,
terwijl de ingang waar de zandbank onder den zeespiegel
duikt, nauw is. Maar er is minder dan 15 Eng. voet waterdiepte
in de lagune en op de bank en ten einde de haven te verbeteren
en ze toegankeljjk te maken voor groote vaartuigen, zal de Regeering
genoeg van de lagune uitbaggeren om eene schuilplaats te vormen
voor vier of vjjf den oceaan bevarende schepen en naar verhouding
het gat aan den ingang verwjjden. Ten slotte zal Takow ook
eenen golfbreker hebben.
De Regeering heeft altjjd de uiterste aandacht gewgd aan de
verlichting der kusten, en veel is er in dit opzicht op Formosa
en de groep der Pescadores gedaan sedert zjj deelen werden van
het Japansche Rjjk.