is het eigendom van den man; zij zorgt voor het bckomen en bereides
der spijzen, brengt brandstoft’en aan, korlom, verrigt bijna al het
werk, en biervan zijn zelfs de vrouwen der Grooten niet uitgezonderd. Het
kind behoort aan de moeder, en is, indien zijne moeder slavin is, bij
de geboorte slaaf, al wäre een Koning zijn vader; doch is in het te-
genovergestelde geval vrij , al heeft het aan eenen slaaf zijn leven te
danken. Het kind der znster heeft regt op de nalatenschap des broe-
ders, dat is , de eigendommen gaan over op den neef, wanneer deze
een kind van de zuster is, en niet ftp den zoon van den erflater.
De gemeenschap met mannen is voor het meisje in den ongehuwden
Staat, geene schände , doch echtbrenk , wordt ten strengste en bij vele
stammen verschrikkelijk gewroken. Diefstal wordt met slavernij gestraft,
leder weerbaar jongeling en man is soldaat en trekl in nood als zoo-
danig ten strijde. Dapper in voorspoed, lafhartig in pngeluk zijn zij
wreede overwinnaars en vlugten voor het gevaar; zijn zij nogtans een-
maal in s vijands banden, dan ontwikkelen zij eene geestkracht, die
de geweldigste folteringen niet kunuen doen wankelen. Het geheugen
der Negers is bijzonder sterk, en hunne wetten berusten daarop ; zij
beslechten hunne geschillen ovcreenkomstig met de wijze, waarop die
dpor hunne voorvaders bcslist werden , en ieder oefent zieh daarom van
zijne vroegste jeugd af aan, om met de voorvaderlijke instellingen en
gebruiken behend te worden. Wanneer een groote of Caboceer sterft
Wordt het lijk in eene kostbare paan (doek) gewikkeld , met goud oin-
hangen en in eene slapende houding te bed gelegd , waarbij zijne
vrouwen zitten te weenen of, zoo zij dit niet natuurlijk kunnen doen,
besmeren zij haar gezigt en oogen, als of die rood geweend waren,
terwijl zij , met waaijers, van olifantsstaarten gemaakt, zorgen , dat
geene muskieten den doode hinderlijk zijn ; niet verre van het bed
staan spijze ,en drank, pijpen en tabak gereed , waarbij de wapendrager
van .den .ovprledene, zijn voornaamste slaaf, op eenen droevigen toon
zijne groote daden verhaalt en zijn onherstelbaar verlies betreurt. Wanneer
het geruckt van zijnen dood zieh verspreid heeft, dan begint het
wecgeklag door het geheele krom of dorp ; de bloedverwanten en slaven
vervullen de lucht met geschreeuw e i l het onophoudelijk afschieten hun-
ner geweren, waarvQor de hinderen van den överledene het kruid leve-
ren ; den volgenden dag begeven zij zieh naar het sterfhuis, en brengen
het.lijk, datverscheidene kostbaarheden met zieh neemt en intusschen
■gekist is , onder geween en .getrommel in den kelder , waar het be-
graven wordt. Men wil echter dat vele Caboceers in het geheim worden
hegraven, en. de ledige kist alleen openlijk wordt bijgezet, op dat
hunne lijken, zoo een vijand in de krom mögt komen,, niet zoude
worden opgegraven en ontheiligd j verscheidene, dagen duren de pleg-
tjghedpn voort, rouwklagende, schietende, drinkende en dansende, en
dit alles geschiedt op kosten der, kinderen van den överledene. Verscheidene
zijner slaven en slavinnen, en wel de meest door hem be-
voorregten, worden gedood, om hem, volgens hunne meening, te kunnen
bhjven dienen , doch in de nabijheid van onze forten en' daar, waar
onze magt erkend wordt, is dit barbaarsch gebruik genoegzaam uitge-
r0etj ' , . ,eene rijke begrafenis is de Neger, de ärmste niet uitgezonderd,
bijzonder gesteld, en de familie onvermogend zijnde, zal
liever de kinderen verpanden dan geene uitvaart voor den doode te
vierep. De taal der Negers is welluidend, doch moeijelijk te leeren
, dewijl vele woorden , alleen nit klankhuigingen bestaan en de
«ehriifkunst hun tot nog toe onbekend is. De godsdienst van de ons
bekende Negers is een mengsel van het belagchelijkste bijgeloof en
der overtuiging van het bestaan van een Oppermagt.g God en een
welk zij nimmer zouden kunnen begnjpen en dat
zieh met hen bezig te houden , moest natuurlijk het geloot aan mm
menschelijken geest. Van daar hunnft Feh.ehe. en B o s sm „s Van
deze weten zij, door bemiddeling der Priesters,
Hier is het een gedeelte der zee, daar een ff^aar^k r . f , ff'““ “ “
v i r b L w I n ^ f c h ^ f t ^ L ik eenegTdaante aannemen
S of oi6.n a .„ ™
den Bossum. . 17*; ~öriPPAn
De bestaanmiddelen der Negers zijn zeer gering. Z'J, ffen£ enechtep
van hunnen arbeid in de bosschen en van de v.schvan^t d.e echter
van weinig beteekenis is. Tegen den v.sch dien z.j vangen , n
zij andere iiiondbehoeften in. Al hetgeen men
verlangt, zoo visch als vruchten verkrijgt men
„pn „rüs of bii ruilina; niets bevalt hun zoo goed als iloUanascne
kaas die zii voor eene uitmuntende lekkernij h o u d e n , waarvoor men
veel visch en vooral vruchten kan bedingen , en veel van hen gedaan
r rt e n Waren deze lieden voorzien van duurzame vervoerbare pro-
1 1 . t 17nn Tflder bood zelfs den Heer r . Iroost , xoeu inj
iäBSifi oeoo Ah 2 2 ö S ü o vooctbrenpolen, die bij t a " . f ’J" ’ » i « i.om r hot ei|[o»di>n.
t r . » 1,1«« » . . « b“ di
L ™ do b ..r .d . « « « £ ~ o b
heden tegen den slavenhandel, wordt ueze g g
onteerende liandel, door baatzucht.ge koopheden ’ ^ ^
ter sluik gedreven. Met klinkende spece hebben de N ^ r 5 ^ ^ 0?
D „ T fechte» U
hoeden , welke in dit hecte klimaat b.jzohder te pas komen , gevolge
lijk duur moet betalen. . r » v,pt,nord heb;-
•’gUIRSCH, gem., vroeger tot bet grooth Luxemburg
bende, doch sedert 1839 d a a r v a n gedeeltelijk gesebetden, welk ge
thans tot de Belgische prov. Luxemburg behoort. Gui r s c h ,
i r t , . i l.osinntl deze ffem. uit de d. Uiu r s c n ,