
h o
dood niet te vreezen, maar zieh aan alle
de Propheten, die hen voorgingen, te
fpieeelen,en voor al dog,om aanMohham-
med, endetwaalf Apoitelen, te denken,
cn zieh van hunne zonden door een beter
leven te bekeeren. Woorden, die goed
zyn , maar daar zeerzelden zulke daaden
opvolgen.
,Als hy ziet, dat hy vaft fterven moet ,
dan maakt zoo een zyn uyterfte wil.
By ’t fterven van de man trekt de vrouw
voor a f haar huwelyks goed, volgensbeding,
ten wäre zy datreedsby haar mans
leven genoten, en men bewys met 4 ge-
tuigen daar af had. Daar' beneven trekt
z y , indien ’er kinderen zyn, 4, cn anders
z van den boedel; dog zoo’erfchul-
denaarsopdagen, kan zy niet meer, dan
de helft van haar huwelyks-goed , treklndien’er
boven ’t zelve nog ietverder
Lof zy God, die dat leven en fterven, En hoc
die magt heeft over a l, w a t ’er iS)
oneyndelyke barmbertigbeyd des Heeren, en
onze groete, zy op den Seyid Mohhammed,
en zyn zuyver geflacht. Den Lezer
des gefchrifts zy kennelyk, dat acbtervol-
gens de woorden van God in den Coraan
uytgedrukt, ’t i s u b y gefchrift bevolen,
dat wanneer de dood iemand van u allen
komt te naderen,*het allerbefte, dat gy
na uw dood kondet overlaten,eenTefta-
ment is, voor uwe ouders en vrienden.
Dit is een zaak, die zekerlykby zuyvre
lieden moet werden nagekomen. En de
overzetting, of verlichting op den Coraan,
door den Profeet gemaakt, luyd als volgdi
die fterft zonder uyterfte wil te maken,
zyn dood is een dood der onverftandigen.
Het geluk, en geziebt Gods is gevallen op
den Teftateur, welke van herten behend,
dat 'er maar een God is , Mohhammed
zyn Profeet, 12 Apoflelen, eene verryze-
nis , en een dag des oordeels (dat hem ook
111U1C11 V.I w---------- o
S i overfchiet, krygen de ouders des mans
gocdcreii (zoo zy beide nog leven ,
vcrdeeld de levende van hen) ieder * , en daar na jj . , vergeten mögt heb-
1 1 : s s , a a Ä B M P « ,
dit zoo gebied.
Met de nalatenfchap van de vrouw
gaat het zoo , gelyk als met die van den
0 1 .-... lrinr)prf>n f r ik k e n : GOf?
D C I l , a lg C V 1 d d gU w w v z y V» rj r •
f i ande getuygd zyn uyterfte wil zoodanig te
wezen5 te weten, dat hy tot zyn uytvoer-
der des Tefiaments maakt N : N : , om,
7 J 1___- ly / i l tiiürliijitifl: hCt T l dog Ü! M » man, welke harc k " ^ e,V ’, f weze„ Mes, viatin ditTefiamntgefibrede
man trekt, z o • mnß'aat, Ä t i » Nameanders
de ,) dog als er g , en d lt) ^ iyn believen en 6nnog
ouders zyn . dm möge J taf„en. En ter zyden nOg ÜUUtlO ipjra* , ---- 1 zetten de vier gei*
n OTpder aan malkanderen malten« *~v . J
Ijinnnuodiiieceunn izz.yyy sggWece n' i van b—e,yj d en Vki nderenw oi.l.f ztuyi gzeunlk hsu unynte dnea ammoenn<
ouders hebben , en zonder uiterlte wil
fterven j zoo er ft, by ’s mans fterven,
de vrouw h a a r huwelyks-goed, en*, en
het verdre gaat aan zyne bloedvriendenj
dog zoo de vrouw zoo fterft, trekken
hare vrienden voor af haar huwelyks-
goed, en dan nog de helft; maar de andre
helft blyft voor hem.
By deze hunne uiterlle wil geven zy net
te kennen, en drukken klaar uy t, noe
veel koften zy tot hunne begraffems willen
befteeden, wat zy aan den armen willen
gegeven , hoe veel flaven zy begeeren
vrygemaakt, wat voor graf-fteden, o f
Mesdjids zy willen gebouwd, en o f zy
ook een Pelgrimagie n a Mekka voor zieh
willen gedaan hebben, alzoo dit de levenden
en dooden van hunne zonden reinigen
kan.
w . , ' Jeder een by hen mag zyn eige uiteraviarte
terften wil fchryven , o f ook , zoo hy
Wil op- w il, van iemand van zyne vrienden, van
fteld. cen Molla o f van den Ka z i, laten fchryven
, zynde het genoeg, als hy dit maar
volgens de Wet opfteld, en ’er 4 getui-
gen byneemd, alzoo ’ t anders niet gelt
e t beginfel vandeze hunne uiterfte wil
is (zoo de HeerHavart aanteekend) aldus
iin het Arabifch :
H M L f, , geu
u iiu b u a au a vu J en m----e--r-k- ~e nt, e•n dat
zy zulks uyt de mond van den Teftateur
gehoord hebben.
Wannneer nu de zieke komt te iter- Hoemen
ven , werd hy terftond op een plankn^de^
gelegt, fchoon gewaflchen, gelyk 0°k Ycrder
zoo een, die hem wiefch, zieh daar na met hem
dan weder waícht en rey nicht, alzoo ’thaadcld.
aanraken van een dooden iemand onreyn
maakt. Daar na werd de doodenogdrie-
maal, eerft het hoofd tot aan den hals,
dan met een holle hand over de regter,
en daar na over de linker zydé, eerft met
water (waar in de bladeren der Mailang-
o f Bidara-vrugt vermengd zyn) en daar
na met Camfer-water, en dan met enkel
water, gewaflchen, en ieder reyze werd
daar op gezegt : ik w aff che dit doode lyk
op Gods bèvel met dit, of dat water > en
wanneer zy zoo verre gekomen zyn ,
trekken zy hem een dood-kleed aan , te
weten, cen ftuk lywaàt van f Cobidos,
o f anderhalf eilen, in welkers midden zy
een gat voor den hals maken, en flinge-
rèn dit dan verder rondom het gañíche
lichaamj waár nevens zy dan nog 4 Cobidos
lywaat daar onder voor hctonder-
ly f , en als tot een wafch-kleedje, ne-
men. Boven dit hebben zy nog eenlaken
na de lengte van ’c ly k , waar mede zy
t hoofd en ’t verdre bedekken; dog- alles
is ongenaeid, ten wäre dat het laatft
gemeld laken genaeid moeft zyn, in hoe-
danigen gevaF zy met een fyn rietje ga-
ten maken , en daar door aan reepjens
van ’t lywaat fteken y bindende dit zoo
aan malkanderen vaft.
Daar na beftrykeri z y ’tvoorhoofd, de
palmen der handen, de twee voorftc tec-
nen, de knyen , en de borft des overlfe-
denen, met Camfer, een weynig op de
rechter zyde, met wat aarde onder zyn
wang, dat hem tot cen kuifen diend,
zoodanig gefchikt zynde, dat h y , alshy
weder opftaan zal, altyd ten eerften na
het wellen zien kan.
Die *t gebed voof hem doen zal, ftaat
dan ter zyden de borft des overledenen,
zoo *t een man is , en anders aan haar
hoofden-eind. Agter hem ftaan drie reyen
lieden , en de bidder bid aldus hard o p !
groote God (dat zy alle met hem uytgal-
men j dog dan zegt hy verder alleen) ik
getuyge, dat de G o d , die in hout of ft een
gefneden werd, geen God is, maar alleen
de eenige G o d , die geen gelyk heeft, dat
Mohhammed zyn Dienaar en Afgezant
is; gezonden, om den regten weg in ’/ ge-
loove te wyzen, ook op dat zyngeloove open-
baar werde, en de vorigegelooven overtreffe,
fchoon de gene, die iets nevens God aanbid-
den, het zelve contrarieren, en tegenfpree-
ken. Verder zoo befluyt hy zyn wenfeh
met de woorden van groote God.
Het tweede gebed luid aldus : hooge
verheve God, ßort uwe oneyndigebarmher-
tigbeyd over Mohhammed, en zyne kinderen
, gelyk gy voor dezen gedaan hebt over
vroomheyds wille, is hy daar ent egen godloos
geweeft, vergeef het hem, en vergader dit
lichaam by de navolgers van Mohhammed,
die hy in zyn leven bemind heeft; waar op
hy dan weer befluit met de woorden van
groote God.
den Profeet Abraham , en zyn geflacht-,
’/ is zeker en waar, dat ieder uwe werken
voor goed kend, en zegt, dat gy zuyver zyt.
Het einde dezes gebeds is even eens als
dat van ’t vorige.
De derde bede is deze: Eeuwige G o d ,
vergeef de zonden der Mufelmannen, (of
der regten en vaften in *t geloove) 7 zy dan
mannen, of vrouwen , levende , of dooden.
Daar na werd hy op de fchouderert,
het zy door zyne vrienden, goede be-f/oe ?
kenden, o f door zyn buuren, ofook welycn?"
door lieden, uitdrukkelyk daar toe be-
fteld, 11a ’t graf gedragen.
Nadat zy by ’t graf gekomen z y n ,
werden de banden van het doodkleed los-
gemaakt, en ’t ly k , met ’t hoofd voor,
en de becnen zoo vervolgens, in de aarde
gelegt,
Dan werden ’er drie planken, een boven,
en twee ter 2yden, Rifts-wyzegc-
le g t , dog ’t onder-lyf moet de aarde,
en geen planken , raken. Daar op dan
werd het graf gevuld,zynde de diepte van
een gemeen mans lengte tot de fchoude-
ren toe. Men lleld twee teekens ’er by ,
en daar na vertrekken alle de vrienden,
Na dat nu deze 7 voetilappen *er a f ge-
raakt zyn, koomen die twee Engelen,
Nikker enMonkir (van welke de eerfte,
de verbiedervan ’tquade, en de tweede,
de vreezelyke genaamd werd) in zyn
graf, die hem vragen; Wie is uw God ,
uw Ptofeet, uw Boek, uwgelöof, uw bid- En w¿t
plaats, en wat hebt gy goed, of quaad ge-hem van
daan? Het ly k , waar in de ziel dan to ttweeEnr
in ’t midden des lichaams gekomen is ,|^ fnin l
antwoord, als o f hy in een droom was, voorge-
na behooren ,en zoo dit antwoord goed,en houdea
met des Engels vrage overeen-komendewcrd*
is , dan dragen zy zyn ziel op zekere
plaats, daar hem cen koel windeken uyt
het Paradys bewaejen kan j dog zoo het
quaad i s , werd hy gebracht , daar
hem flangen , adders , draeken, en dier-
gelyke dieren quellen 5 ook is het de ge-
woonte (zoo ’t vermögende lieden zyn)
dat ’er een fchrift-geleerde by het graf,
en een ter plaatze, daar de doode over-
_ . , » » -j leden 1i0s ,, vvadnu udcenn 33. ttoott adee- 4400** d a g ,
(aeef onsdie genade, dat wy hunne voetßappen \'smorgens en ’s avonds, -vervolgens dm
gl ! Í e. .m0ge,n.Volgen9. iidden V 9 als I Corifan leeft , en fteeds roepc .* Het
die weten , dat gy zyt de gene, die onze
gebeden verhoord, en macht hebt over alles,
dat ’er is. Het einde is gelyk bevorens.
De vierde bede voor den dooden is
deze : O onderhouder van alles ! om dat
deze overleden uw dienaar is , en de zoon
van uwen dienaar en dienares, hy is voor
u gekomen, gy zyt de befte van allen, die
hen , die van verre by u komen, wel
fuit onthaalen j O. Heere ! wy weten van
dezen dooden mets te zeggen, als alles goeds,
maar gy kend zyne gelegenheyd beter ,
alswy ♦ Dierbalven, 0 God! zoo deze doode
in zyn leven vr00m geweeft is , vermeer-
der dan zyn ftaat hier namaals om zyner
dat in dit boek is, dale op den overledenen.
De derde dag na zyn overlyden werd
’er brood , ryfl , zoetigbeyd, en vrugten
(dat ieder na zyn vermögen doet, aan
arme lieden by ’t graf omgedeeld.
Op den 7 .dag geven zy zoppcn,en
natte k o ft , den 10. 20. en 40. däg
weder drooge k o ft, gelyk te voren,
terwyl de verzadigde armen, tot een
dankzegging, den dooden veel ruft en
vrolykheid toewenfehen.
De bloedvrienden dragen geen rouw} Hua
en in drie dagen werd ’er in *c huis van rouw
den overleden geen fpys gekookt j d o g °ve' dett
zy werd van buy ten gebragt. Ook do° - -