
gcven, en aali ;defcn Tempel een groote
hcerlylcheid toebrengen. Men gaat ’er
van de kant der Meydaan längs een fraje
trap in > maar zy is niet boven 40 fchre-
den wyd. , H c e is 00k een Koninklyk
werk dooivSjah Abaas den I. begonnen ,
cn door Sjah Sefi voltoid. Her is alles
van raarmer daemen ’craanziet.
Veel groorer en heerlyker is de Sjah
Mefdjid , o f des Konings Tempel, die
11a de Weft-Sydc der Meydaan gelegen
is. Hy is mede foo van Goepel, Vcrw,
en ingelegc werk, als de vorige , maar
ongelyk heerlyker. Hy heeft 00k twee
groote portaalen en twee aan wecrfyden
boven uytftekcndc Suylen, behalyen twee
andren aan de Coepel. Hy is 00k rond,
ontrent 84 a 87 fchreden wyd , : en een
van de voortreffclykfte gebouwen defer
Stad , 00k is ’er een fraeje fonteynby de
felve.
Tegcn over de Meydaan is ’s Konings
Trommel-huys, daar men gewoonelyk
zyn Mufikanten cn Specl-liedcn vanaller-
ley {lag heeft, die fig ’t zy by ’tuytgaan
van den Vo rlt, en doorgaans tegen den
avond, laten hooren.
Ook verdiend de Sjaarbag niet alleen,
dat men ’er af fpreekt 3 maar vertoond
ook de grootsheyd der Spahanfc gebouwen
De voor-
fieden.
, alfoo men daar Paleys aan Palcys
zict längs de heerlykfte weg , die men
fig verbeelden kan.
Syisoütrent, 177 t fchreden lang, ontrent
<58 fchreden breed , in ’t midden
met 13p Sennaar boomen aan de eene, en
met i j z aan de andre kant, dogopeen
w e g , die i j voethooger,dandcbeftraate
weg ter iyden, is , beplant , en daar y
fchreden tuifchen die ichoone hooge en
Lommerryke Boomen , die 10 fchreden
van een ftaan, breed.
Als men nu defe teneyndeis, komt
men over de beroemde Brug , die over
de Rivier Scndero geilagen, Allah-Ver-
di-Chan {na des felfs maker) genaamd,
7*40 fchreden lang , 17 breed , en van
groote ftecnen zeer Hcerly k , met 3 3 Bogen
gemaakt i s , aan wederzyden van de
weg met 93 Niches, o f uyt-hollingen ,
voorfien zynde. De brug is ongemeen
fracy, en de verdre weg, met veelhccr-
. lyke gebouwen, daar toe behoorende.
Ditende voornoemde andre heerlyke gebouwen
, fict men in ’t werk van de Heer
Cornelis de Bruyn zeer fraey na ’t leven
afgebceld.
Daar na komt men by de Heerlyke
Thuyn des Konings, Hafaar Sjeriep ge-
naamd, die in.zyne lengtevan ’tN . na’t
S. 2,2,80, en in de breeatc 1647 fchreden
vervat.
De voorfteden Sjoelfa (daar fich een
groot getalrykc Armeniers onthouden
waar na toe van Spahan een heerlyke
weg aan weerzyden met Sycombooren
beplant, cn een"groot half uur lang, is)
Tabrits-Abad, Haflan-Abad, en Gebber-
Abad , geven al mede een groot cic-
raad aan Spahan. ln deze Hecriyke Stad
fict men een ftroom van allerlcy menfchen,
zoö ingezetenen , als vreemdclingcn :
w?nt behalvcn de Pcrfiaanen heeft men
’er een groote lnenigte van Armeniers, |
Georgianen, allerlcy verdere Indiaanen,
cn niet alleen zcervecljoodens maar ook
veelPortugeezen, Engelzen, Nederlan- Delnge-
ders, Türken, Tartaaren, Mofcoviten,fetenen
Hoogduytfchen, en meer andre volkc-
ren, die men Svil, dat wel 700000 zielen
zouden uy tmaken.
Ook zyn hier verfeheide gebouwen
door deze engene Portugeefche Vaders,
door eenige Franfche Geeftelyken, ook
van de Carmeliten, Jefuiten , cn Do-
minikaanen opgcricht, die hier ider hun
byzondre wooning en Gonvent hebben.
Ook zyn ’er in de Stacl twee heerlyke
Carrawaan Zara’s , eene van Sjah Hoes-
feinsMoeder, cn eene van Sjah Socley-
man. 4 /,
Alles op te noemen, wat m die Ichoone
Stad te fien is, vereyfcht een veeiwy-
der beftek, dan *t onfe , behalven dat
die reeds van andren gezegt , en ons
voornemen eigentlyk maar is , zaaken aan
den dag te brengen, die van andren zoo
nog niet gemeld, nog vertoond zyn,
Daar zyn ’er die zeggen, dat zy om
de. kleene beeken, en om ’t gebrek van
water , döor geen Leger te genaken is j
dogMiri weys heeft het tegcndeel getoond.
De Pcrfiaanen behoeve ik in nun ge- p er pcr^
waad, nog aart niet te befchry ven, alzoo fiaanen
men de zelve tot Amfterdam overvloedig »ard.
heeft, en men ze daar dagelyks zien kan.
Z y gedragen zig daar egter anders, dan
in hun eigen land, waar in zy vry moe-
diger, en horzcliger van aara zyn, wil- .
lende niet het minfte van een vreemdcling:
verdragen.
De Hovelin gen zyn in hunne ftaat-
voering zeer grootsen pragtig, h o e w c l^ ' .
zy hun byzonder belang in allen deelcn
weten te behertigen.
De Tulband der Pcrfiaanen werd geoor-
dceld de rechte T ia ra, of Cydaris der
ouden, te zyn, dat ecr gezegt, dan be-
wezen werd. Tuifchen die van de Kp-
ning en van een gemeene Perfiaenisgeen
ander onderfcheid (buyten de Juweelen
en Reygersvedercn) dan. dat de Vorft het
agterfte van zyn Tulband voor Zet. Ook
vercieren de perfiaanen deze Tulbandcn
op hunne Feciten ongemeen met allcrley
Juweelen. Als zy zullen groeten nemen zy
die noit af j naaar zy buygen hunne hoof-
den zeer zedig: zeggcndc:'Salam Alekom,
dat
ï n maal-
tyden.
datis: vrede zy met u , en zoo gy hen
zoo gro e t, zeggen zy weer Ale kom
balam, dat is: en over u zy ook vrede,
leggende hun handen kruis-liny over hun
borit. 0
1 ^.unne Ichoencn zyn van leder van allerlei
verwen, voor fcherp op en metde
punten na boven loopende, en met nagels
beflagen, om zig tot een deftige langsame
tred te gewennen, o f, zoo andre willen,
om ten teeken van ecre, even eens
by na als de Athenienfen hunne krekelscn
de Romeinen halve maankens aan hun
fchoenen droegen , een fray cieraad
daar te hebben, o f wel om de halve maan
van Mohhammed te verbeelden, en in
hun geheugen te houden.
Hunne ringen zyn zomtyds met agaa-
then, o f ipreukenuyt denCoraan, ofmet
hunne naamen bczet.
Voor goude ringen hebben de Perfiaanen
weinig agtirig, en keuren die
van zilver beter, om dat Mohhammed
zilvere gedragen, bftropn#» i en , d ie5, .a *l s vpl ver ^ooDüen)betrekkins
borgene kragten zynde, ook aaa Oets- had; maar voor al zien wy dit ook uyt
man ten, Leeaat eemaakt hee.fr. h*r 1 m..._^
o d— at*J
ten Legaat gemaakt heeft.
Yzcre ringen zyn daar ook y dpg alleen
by Slayen en geringe liedeningc-
bruik j gelyk de meeite Oollerlingcn de
nagelen hunner vingeren met Lacca o f
Alcanna ropd verwen, alzoo doen de
Perfiaanen dit o ok , verwendc.de zelve
met verfcheide verwen wit eri vermi-
liocn, ’t geenzommige willen, dat al in
Cyrus tyagefchied, envan hem aan zyn
Helden , ten teeken van eere , in
opzicht van hunne nagelen enaangezig-
ten geboden z y , niet alleen om hen van
de gemeene lieden te onderfcheiden 3
maar om hen ook te ontzaglyker (dat
ook de oude Britten daarom deden)
voor hunne vyanden te doen verfchynen.
Hunne maaltyden verfchillen in zoorten
van {pyfcn niets van die der Mogoldefs,
en der Mooren in ’t gemein 3 gelyk zy ook
niet recht vfolylc können z y n , ,of een
Vreemdeling niet wel meinen onthaald te
hebben, ten zy zy naa en onderdemaal-
tyd, eenige dans-hoeren laten komen, om
voor de zelve te danfien, en allerlei on-
kuifche vertooningen te doen, dat zomtyds
de paalen van Zedigheid zeer verre te
buiten gaat: want als zy döor den wyn
die zy (fchoon de Coraan het verbied )
daar v ry , en zöratydszeerfterkdriukefn*,
beftoven geräken, fchamen zy zieh niet
deze fnollen hunne vrienden tot onkuis-
heid aan tebieden, en met een van deze
vuile hoeren, na dat zv die naakt hebben
zien danfien, aan een kant te gaan.
Deze hoeren dragenhare gekruldehai-
fen zomtyds los op de fchouders, eri zomtyds
ook opgebonden, en in een goude
huive by een vergaderd.
V . D e e l .
Ook dragen zy ringen, met Juweelen
bezet, in hare neuzen en ooren, vercie-
rende. ook hare armen, handen, bcenen, en
vbeten 3 niet alleen met arm-banden, maar
ook met bloemen 3 behalven dat hunne
danfiers en danilereflen aandebeenenook
bellen, en 3 om op de maat riet te dans-
fen, Gymbalen gebruiken.
Schoon zy in Perfien van geen danfien
onder lieden van fatzoen houden 3 zien de
mans egtergeerne de hoeren 3 en ookjon-
gens en meistens danfien.
Dat het onder de Perfiaanèn een öüdHÖereri
gebruik geweeit is van diergölyke onge- °P dc
bondenç vrouwen op maaîtyden te hebben, Jcbbeié
hebben wy bevorens al ccnigzins uyt hetcenoud
geval van die Perfiaanze Gezanten, diegcbtujk
by Amyntas Koning van Macédonien^Ä
quamen, die zulke vrouwen van hem^n
eifehten, maar die om hunne geilheid ge-
dood wierden, uyt het? y. Boek van He-
rodoot gezien 3 behalven dat het verzoek
van Koning Ahafueros daar toe al mede
(gelyk wy toonden) eenige betrekking
nu—n *t -m--n--a-r (--r-n--n-r n«il n .j.. J u.n' . --u--u-_&_ __u_y_t. '
het geval . van Alexander den Grooten,
wanneer hy 3 op den dag vanzekerFeelt
engrpot maal, zeer befchonken zÿndé ,
daar mede een troep openbarc hoeren liet
komen, onder welke zekere Griekfe,
Thais genaamd, hem geraden heeft, dat
heerjyk en weergadeloos Koninklyk Pa-
leis van Pcrfepolis in .brand, en zelf ’er
de eerfte brandende Toortsin të fieken.
Dit meine ik , dat die Vorft, diezich mci
in veel andre zaaken al na de gewoonten verfchei-
en Zeden der Perfiaanen (zoo dc gefchie-dcbewy-
denis-fchryvers aanteekenen) zoo in, ’t j enf§e'
dragen van hunne klcedereh , als in Zieh weri.
op zyn Perfiaans te laten aanbidden, had
beginnen te fchikken , ook völgens de
gewoone wyze van dit volk over hunné
maaltyden (die tot heden toe nög duürd)
gëdaan heeft: want fchooriheteen Griekfe
hoerwas, diehemditraadde, (hoedanigë
’er in övcrvlöed te Corinthus,#en elders
in Griekenland, waren) ftäat my egter niet
vöor gelézeii te hébben, dat hét een eigen
gebruik der Grieken was, vrouwen
op hunne maaltyden te hebben, often miö-
ften wete ik niet, dat dit oit bevorens
door Alexander, nog in Griekenland,
o f in Macédonien, meef gedaati was, behalyen
dat oök het Vöoriioemd geval ten
tyde van Koning Atnyntas klaar genoeg
toond, dät dit met dc oude gewoontê
der Macedöniers zeer ftreed, ja dat zy dat
gedoente, van vrouwen daar te roepen,
ten uiterfte verfoeiden. Voeg hier b y , dat
de mannen en vrouwen by de Grickeiien
Romeinen, altyd (zoö nifet beter wetef
ieder in ’t byzonder gewoon waren te''
ceten.
DeG rooten enHovelingen (daar by riieii
D d éit