
4 9 Z : ZAAJSL'EX - V f e * d e n GODSDIENST
U y t B e t ¡ g e c h c w y d a n r e e d s c b s v e r ~
r e .v a n B u d h t& m + e n z y n e L e e r e . a l s . o o k
v a n d e z e r o V io e t> , p n Ä ä p e n r T a n d , . v e r -
h a a ld h e b b e n k a n m e n k l a a r g e n o e g
z i e n , w a r . v o o r o n n o z e l e e n b l in d e
H p y d e n e n , d e i e G i n g a l e e f e n , e n h o e z y
i n - a l l e n d e e l e n v o l B y g e l o o f z y n , g e -
l y k z y o o k . , , z o o - .h e n j m a a r f r e t - e e a b f
’ t a n d e r o n g e l u k k i g v p o r t e e k e n p p d e n
w e g , o f e t a e r s ' , ö n t m ö e t , h u n g a n f c h
V b o r n e m e n , d a r z y a n d e r s h a d d e n , l t a -
k e n z u l l e n .
Z y e in lc e n n e n w e l d a t ’ e r e e n O p p e r -
f t e W e z e n j s , d a t a l l e s g e f c h a p e n h e e f t ,
W a t z y m a a r d ä t L y ’ * t b e f t i e r v a n d e Ö n d e r -
a e lo w n m a ä n ^ ^ c Z a a k e n aat> e e n i g e . m i n d e r e
* G o d e n g e H e ld h t s e f t , w a a r i n z y d a n
v e r d e r ;m e t d e K u f t - v o l k e r e n o v e r e e n -
i t e m m e n ^ h o u d e n d e e o k d e z e G o d e n
w d ' t fö o 'r d e G e e f t e n v a n M e n i c h e r i ,
d i e h i e r H e y l i g g e f e e f d h e b b e n 3 y a n d e
w e l k e t z y ö o k . v a fE f t e l l e r i , d a t d e z e l v e
h e n t e g e n d e .D .u iV e l e n , d a t G e e f t e n v a n
v e r f t o r v e H e b ö o z e m e n f c h e n z y n , d i e h u n
k ö t n e n p l a a g e n , k ö n n e n b e f c h e r m e n ,
v a n a l l e w e l k e H e y l i g e n z y B u d b u m f t e l -
l e n - h e t h o p f i i t e w e z e n ,
‘ De Soh, en Maan, houden zy mede
voor Göden', gelyk zy die ook za noe-
men, en eeren.
Htm verdre Goden n u , in de Be-
Paaoden Kuft - Volkeren by ons
* ■ reedä geiiield * dienen zy’ in ontelbaare
Pagoden , van welke zoramige1 zeer
heertyk van §teen öpgeboäWd, en met
verwonderens-weerdige gfoötö * Möoge,
en Heerlyk-tfdrguldc Beeiden, van Zil-
v e t, Köper, Steen, of.van hout opge-
cierd Zyn. Her onaangenaatnftevan
dezen hunnen Tempels iS, dat zy door-
gaans zeer donker , en 2onder eenige
Venfters, o f Lichten, zyn.
Hanne Vehars', en Tempels , dienen
ook voor Vry-plaatZen , waar uyt de
Keyzer zelf,yhyt Eerbied voor de Gee-
ftelyken, geen gevlugten met geweld
baaten zak
c Z y z y n c d ö ö r g a a n s m a a r e e n V e r d i e -
p i n g h o ö g c , h ö b w e l z o r r tm i g e ’ e r t w e e
h e b b e n , d i e d a n b e y d e m e t b y z ö n d e r e
A f g o d e n v e r c i e F d z y n . Z y z y n g e m e -
m e n e l y k v i e r k ä r t f , e n Z d m m i g e m e t g e -
f e b i i d e r d e S t a v e r i , • S c h i l d e n , e n a l l e r l e y
z r o o r t e n V a n Z e ld z a m e W ä p e n e n v o o r -
Z i e n j d ö g d f e W e r d e n i n g e e n T e m p e l e n
v a n B u d h u t n g e v o r t d e n , a l z o d i e e e n M a n
<te8‘ V y e d e s w a s i m a a r i n d e z e l v e z i e t
m e n v e e l B e f e l tö n i f l e n v a n m e n f e h e n ,
i n g e e l e K l e e d e r e n , o f l a n g e R o k k e n ,
m e t d e b e e n e n k r u i i l i n g p n d e r ‘ t I y F , e n
m e t d e h a n d e n o v g r e e n , a l s d e V r o a .
w e n y o n £ v e r z e k e r e n d e , d a t d i t d e Z i e l
e n v a n H e y l i g e M a n n e n , e n w e l g e e n
G o d e n , m a a r ß e e l t e n i f l e n d e r z e l v e z y n , j
belchreven.
Hun
Beeiden.
alleen1 dienende , om hunne Gedagtenil
tfe vernieuwen., encte verfterken, terwyl
Zy , niet die Beeiden 9 maar alleen de
Goden, eeren 5 • dat byionder wel met de
dienft, en t zeggen der RoomsgezmdenV
inc opzigt van hunnen Beelden-dienftT
overeeii komt^ . • m Wü •
Geen Maand- ftondige , mag in een
yan deze Tcmpclen komen ,en zelf geen
inannen j wanneer zy geweeft z yn , daar
zig zodanig eenVrbuw-beyint.
| Alle die Pagoodten hebben ook grote Inkom-
inkomftenen lirydonbmeny hen, cndeftendcr
Priefters (die van alle Laften vry zyn)le
door de Rey zeren & en Köningen , 'van
tyd to t tyd gefchonken , waar.door :^,e
Priefteren , en deze Pagoden * mettei
tyd meer Dörpen , en L a n d e r y e iito t
hun oiYderhpud , dan de Keyzer van
Ceylon zelfs d bekomen hebben.
Deze groote inkomften <, werden.' tot
de Qiferhanden aan; hunne Gpdön ^
welke zy gedwdng aflerfey Spyze* yöör-
zötten, gebrüykt. Ook hebben.ZY tot
dienft dezer Tempelen , Oli&riteh ‘ van.
Staat, zoo wel als de Keyzer j die,; zy
by hünne Omgangen- gebruiken, en die
hen mede veel geld koften.
Alle.dezp Pagoden zyn aan deze , ö f
gene Goden , opgedragen, en met der
Zelver naamen genoemd«
N o g hebben zy veel kleene Kapellen, Hun
.hier en daar op hunne Land,eryen^ o f in by*°ndre
hunne . Hoven» öp een Paal o f (Pilaar, P
gebouwt, .waar in maar cen Beeid van
Büdbut» ftaat, Waar vöor zy; ook Lampen
äattfteken, en hem met hunne by-
zöndere. Offerhanden eere bewyien.
Gelyk zy nu driederley zoort van Go- Drieder*
den, en driederley zoort van 'TempelenLyPrie"
hebben, die ook byzondre naamen voe- ’
ren , alzo zyn zy ook van driederley
Priefters voorzien.
De hoogfte Priefter-ordre is die deroeOp-
TirinankiPs , die-den-Dienft van denper-Prie«
Afgod Budbum waarnemen, en welker ^ Kbe"
Tempels, de naani van Vehars voeren. n>
Zy hebben in de:S.tad Degligi een Klo-
.fter, ofgroot Huis,waar in zy wönen,
‘ en by een körnen., om zieh over zaken
| van hunnen Godsdienft te beraadflagen ,
welk' (als zynde de Vergader-plaats van
! de Heyliefte Lieden, .en opperfte Oee-
ftelyken des Lands) ook een Vehar ge-
| naamd werd. In de pjrdre .eh rang dezer
Opperpriefters, kan niemand kamen,
dan die van een Adelyke Afkomfti .feri te
eelyk niet alleen vän, huöne geleerdfte
Lieden zyn ( waar ,onder tnen hög al
fcherpzinnige W vsgecren,dog iqeeft Lpi-
cfureen en buik-dienaats Vind) makr ook
van de befte opvoeding! Zulke np ne-
men zy ’er wel verfcheide aan > dbg die
werden ten cerften niet tot de wepdig-
heid
ö t G E Y L O N. 40J
heid der Tirinankfi’s verheven 5 want
die zyn gemeenelyk maar 3 a 4 in getal,
die alleen in den Vehar wonen , en zeer
groote inkomften, en ’t gezag over alle
de andere Priefters hebben.
Z y w e r d e n v a n d e n K e y z e r a a n g c f t e l d ,
e n v a n d e n . z e l v e n o o k h o o g g e e e r d , d a t
h y d a g e l y k s d o o r ’ t v e r l e e n e n v a n g r o o t
e Vr y h e d e n , e n d o o r ’ t g e v e n v a n g r o t
e I n k o m f t e n , a a n h e n b e t o o n d .
Over de Landeryen, aan hunne Pagoden
en. Vehars gemaakc, hebben zy het
oppergezag , waar van de Pagters , hen
jaarlyks de huur komen betalen, zonder
dat. die Pagters eenig ander werk hebben
5 250 dat zy als groote Heeren leven ,
tot.nyd van veel andre-Cingaleefen, die
hen ais.de Peil haaten.
A l l e d e . o v e r i g e v a n d e z e o r d r e w e r d
e n G o n n i ’ s g e n a a m d . Z y a l l e , g e l y k
o o k d e T i r i n a n k i i ’ s , d r a g e n g e e l e l a n g
e r o k k e n , d ie . h e n o m d e L e n d e n e n
S u y t e n e n d e L i n k e r f c h o u d e r b e d e k -
k e n . Z y b in d e n d i e m e t e e n G o r d e l ,
v a n z u i v r e d r a d e n g e w e r k t , t o e . Z y
g a a n a l t y d m e t e e n b l o o t e n g c f c h o o -
r e n h o p f d , . d r a g e n d e g e m e e n e l y k e e n
r o n d e W a i j e r , m e t e e n n o u t e S t e e l , t o t
e e n S o n n e n - f c h e r m , in d e h a n d .
A a n d e z e l v e w e r d o o k v a n a l l e d p
C i n g a l e e f e n , e n z e l f s v a n d e K e y z e r s ,
g r o o t e c c r b e w e f e n , e n g e e n g c m e e n e
Lieden zullen voör by hen gaan, ö f zuL -
len zieh zeer eerbiedig vöor hen , even,
als voor hunne Goden , buygen j zonder
dat ze imand die eere meer bewy-
zen. Ook mögen zy alleen hUn Talli-
pot-blad , met *t breed eynde voof uy£
op ’t hoöfd dragenj dat, buyten hen,
niemand, dan de Keyzer, döea tüag.
Waar zy ook ergens in een hu is komen
, werd voor hen ten eerften cen ge-
vlogtene Deken, o f Mat, gelpreid, en
een wit Laken oyer den Stöel gelegt,
waar op zy zullen zitten 5 al mede een
Eer , die aan niemand , dan den Key»
zer, en aan Geianten, beweien-werd.
Zy mögen , noit arbeyden , o f ergens Wathas
aan de handen ilaan’,o o k niet Troüwen, yerbodj^
ja* zelf geen Vrouw-menfch aanraken, en“ '
het is hfen maar eens daags; geoorlofr te
eeten , dog ’s fmorgens, en ’s avonds ,
mögen zy wel wat Vrugten, R y f t , o f
water , gebruiken j maar noit eenige
Wyn -proeven. Z y eeten wel ällcr-
ley vleefch 5. dog zullen zelf geen Beeft
dooden ja zelf geen bevel ’er toe geven.
3
Het ftäat hen ook vry deze ordre, als
zy willen, te verlaten, en dan is het hen
geoorlofd- , eeri Vroüw’te nemeft 3 om
waar toe te geräken, zy voor a f hunnen
rok uyttrekken, dien in deRivier wer-
pen, hun hoofd en Lichaam waflehen,
E e e z '6 t