
to2 B E S C H R Y V IN G d e r K U S T
Z v ftellen ook vaft, dat zommige om, maar gecn kinderen krygen, na dat g£
hunne zonden in duyvelen veränderen, na hunncn verbopen t y i ook met de
en door de lucht zoo lang zwerven, tot zie weer in een ander lichaam , zy met
Ä y d h u n n e r ftraffe fo o r b y , p f ten ?- l -n lichaarnbcvore„dat detydhunner ... s d en Su rg^ veI;
eynde geloopcn is. Deze oordeclcn zy
dat het zccr flegt hebben, en dat zy grooten
honger lyden , eh dat zy niets van
de aarde genieten mögen , aan ’t geen
hen de meriicheri tot een aalmoes gevenj
om welke reden veele in de cerfte dagen,
dat iemand geftorven is , eeten voor de
bonte kraejen leggen , op dat zulkcn
ziel, zoo zy een duyvel geworden was,
dan mede nog wat zou können eeten.
Z y tneynen, dat deze duy vels ook nu
en dan wel aan de menlchen in een
menfchelyke gedaante verfchyneg; maar
zy gevoelen ook, dat men voor de zel-
v e , alzoo zy geen quaad können doen,
ook niet behoefd te vrezen.
Zoodanig is ’t gelegen met die gene,
die in deze wereld geitraft werden j maar
die hunne ftraf buy ten deze wereld dragen,
zyn die gene, die al in Jamma-Locon,
o f in de belle , zyn.
Of buy-' Alle blyven , na hunne gedagten ,
ten de niet altyd in de helle , maar zommige
zelve. rakcn >er jj na dat zc de tyd , hen om
hunne zonden opgelegt,vcrauurd hebben,
’er uyt, en komen dan weer in de wereld
, varende weer in eenig ander
lichaam.
Eenige, in de helle geraakt zynde,
komen’er noit uyt, en dat zyn die, de
welkein Antam Tappes, dat is , in de
put der duyiternis, komen, alwaär zy
allerley imarten lyden, alzoo daar door-
nen, -kraejen met yzere bekken, wree-
de honden , en fel-bytende muggen
zyn.
Staat der* De ilaat nu der genen, die gelukkig
gelukki- na hun dood z yn , is tweederley, zommige
komen weer in deze wereld, na
dat ’er een zekere bepaalde tyd vcrloopen
is, en zommigen komen hier noit weder,
maar zyn , en blyverrgelukzalig.
Voor die gene, die hier weerkomen,
zyn de 7 onderhemelfche werelden,
die wy te voren genoemd hebben , te
weten, Indre-Locon o f Dewendre-Lo-
con, Agni-Locon, Niruti-Locon, Way-
oevia-Locon , Cubera-Locon , Jfan-Ja-
L o c on , en Warroena-Locon, plaatzen,
die alle te zamen Surgam genaamd werden,,
en die haar naam van haar Hoofd
dragen.
Die in deze plaatzen komen, hebben
,’t alle na wenfeh, en ieder meynd, dat
zyn plaats de befte isj Deze bewooners
van den Surgam noemen zy Deweta’s,
van welke zommige weer na de wereld
moeten, en herboren werden.
Z y gelooven van deze, dat zy in alle
vreugd leven, ,00k by vrouwen flapen,
g e na
hun
dood.
laten hebbende, verhuyzen, verlatende ’t
vorig lichaam mede. Zommige Dewetas
bleven ook altyd in den Surgam, als de
zon , maan , tterren , & c : welke ook
kinderen krygen, die in den Surgam blyven.
In de Surgam begaan zy geen zonden,
alzoo God daar zelf wel komt, en
hen onderwyft.
Buyten deze is nog een Bramma-Lo-
con, o f een plaats, daar Bramma zieh
onthoud. Deze fchynd naaft aan den Hemel
te zyn..Egter moeten z y , die daar
komen, ook na zekere tyd al weder in
de wereld komen; na welken tyd dan weer
uytgeleefd te hebben, zy zekerlyk in den
hemel komen, en ’er altoos blyven.
De gelukkigfte egter zyn die gene ,
die eens geftorven zynde, in den Wei-
contam, o f in den Hemel der gelukzali-
gen komen.
Zoodanige Weicontams zyn ’er tweederley,
de eene werd Lila Weicontam,
dat is de vermakelyke hemel, de andre
maar Weicontam, o f de Hemel, genaamd,
alwaar God zelf is. .
O f z y , die in de Lila Weicontam zyn,
weder in de wereld komen , zyn de
Bramines nog niet eens; dog alle ftem-
men zy daar in over een , dat h y , die
eens in de Weicontam gekomen is , daar
altyd in eeuwige gelukzaligheyd blyft. .
Daar in komen die 9 de welke Wiftnoe
altyd, en getrouw dienenj dog die dat
gebrekkelyk doen , komen maar in
den Surgam, dat wel het gemeenfte lot
der meeften is,gelykintegendeel, in den
Weicontam te komen, zeer weynigen
te beurt valr.
Met een woord moeten wy hier nog
by voegen, dat men hier ook Hindoes,
zekere Heyden,en in ’t Noorden van As-
meer (in ’t R yk van den Mogol) woo-
nendej dog in Gods-dienft van de Ben-
jaanen* en andre nog veel verfchillende,
heeft, die van geen os o f koe, maar anders
ook vleefch, en vifch eeten. Het
zyn ftoute, en dappere Soldaaten, die
in Guzeratta over al tot bewaring der
vaftigheden gebruykt werden. Dus zyn’er
ook' nog Rasbuten , mede Heydenen ,
die van de Benjaanfche fefte van Sama-
raat zyn, gelyk wy bevorens al gezegt
hebben.
Hier in beftaat wei het voornaamfte,Het verdat
’er van den Gods-dienft der Hcidenen, ^re ovct
op Malabar, o f in ’tganfeh ryk van den G” ^s_
grooten Mogol in Guzeratte, Bengale,dienft
en vericheyae aangrenzende ryken , enkan men
voor. al ook op ’t Eyland Ceylon zieh
onthoudende, te zeggen valt, en ’t ver- viDdcn>
dere
Van C H O R O M A N D E L . ioj
dere dat men daar van wegens de Goden loverChoromandel, Malabar, en Ceylon
Ixora, Viftnum, Bramma, mitsgaders van aangeteekend, en daar zoo nette vinden,
hunne kinderen, & c : by zou können dat het niet noodig is,dat wy daar over iets
voegen , is zeer uy tvoerig door de I vorders hier by voegen } weshalven wy
Heer Baldeus in zyne befchry vtng van de I ons daar aan gedragen , en den Lezer
Afgodery der Heydenen, achter zyn werk Idaar na toe wyzen.
Van den GODSDIENST der MOOREN,
O f der
MOHAMMEDAANEN.
V I E R D E H O O i D - S T ü K .
V jin den Moorfchen Gods-dienß. ln Golconda , Viiiapoer , 8cc:, dje Sjais zyn.
Nu Onderdaanen van den Grooten Mogol, die Sunni's zyn. Het ivezentlyke van hun
geloof bevorens al voorgefield. Hun verdre Seden, en plegtlykhcden. Hoe yt hwwelyk by
hen aangelegt9en geßoten werd. Aanmerkingen over de gefieltenh der bruyd-tpracht ontrent hunnebuwelyken.
Plichten der getrouwden. Nieuwe ftatie van de Bruydegom, en zyn ßruyloft.
Wanneer hy zyn Bruyd eerft ziet. En waarom de man de vrouw opßuit. Dat zy vier vrouwen,
en zoo veelbyzitten hebben9ah zy willen. Dat alle hunne kinderen gelyk er ven. Zytrouwenook
wel, maar voor een zekeren tyd. Zy zien zoo naeuw niet na de trappen van maagfehap.
Wanneer een vrouw bertrouwen mag. O f van baar man fcheyden kan. Gewoonte van
bekend te maken, dat de Bruyd ook maagd beyonden is. Hunne Feeßen, en Kerk-bedien-
den. Het Feeft van HaJTan9 en Hojfein. Hunne ßfeirams, o f Paafih- Feeßen. Het Feeß
van Mohhammedsgeboorte, Het Feeß van Morteia A li, Ramalaan, de vafi-maand,
V Feeß der ver heuging in Februar i. ’i Feeß van. Abrahams offitr. Het Neurs , of
nieuwejaars Feeß. De Mooren in hunne kleeding belehreven. En in hunne huys-treyh
van me uh eien. Hunne pracht in maaltyden. Omerfcbeyd t.ußchen, Patans, Mogolders,
en Hindoeftanders. Hoe 7 by hm fterven en begraven toegaat. Hoe hunne goederen
verdeeld werden na de dood. Wie humen uyterße wil opßeld. En hoe die begind. Hoe
men na de dood ver der met hem handeld. Hoe hy daar op begraven, en wat hem van twee
Engelen in het graf voorgehouden werd. Rouw over den dooden. Feeken van een vrouw ,
die niet bertrouwen wil.
Van de Moorac hier te lande ook zeer veel Mooren,
dieoft ° f Mohhammedaanen , die metter
tyd hiej ook meefters van het land geworden,
de oude Heydenfche Roningeri
’er uytgebotll, en zieh op hunne Throo-
nen geplaatft hebben. De Köningen van
Carnatica, en de drie Naiken van Tan
sjouwer, Madure, en Tsjengier, plagten
daar nog een overblyfzel af te zyn,
hoewel zy nu ten grootften deelen , ne-
v e n s andre Vorften, en Köningen, door
den Grooten Mogol al mede onder het
jo k gebragt, en overwonnen zyn.
Onder de Moorze Vorften hier te
conda ^anc^c plachten de Köningen van G o l-
vizia- ’ conda, en Viziapoer, boven alle andre
poer,&c: uyt te fteken j dog die ftaan nu al mede
die Sjais on(jcr dca Grooten Mogol, en zyn 1687.
zya* door Eurang-zeeb (gelyk wy in zyn leven
breeder getoond hebben) overwonnen.
Deze Köningen nu , met hunne Onderdaanen,,
waren alle te zaamen Sjais
(of Sjahi's, Konings-gefinde, o f van den
Mohhamniedaniche Gods-dienft, zoo als
de Koning van Perf ienen de Periiaa-
nen die, helyden, te weten, dat zy de
uytlegging van Aaii over den Coraan vol-
gen) daar in tegendeel de'Onderdaanen
van den Grooten Mogol Sunni’s , en na? derdaa-
volgcrs van Aboebekier, Omar, ,enr,envaa
Oetsman, en dierhalven geftagene vyan- den
den der Sj#is zyn , gelyk zy roalkanderen-^^11
ook voor Ketters houden , en uytfchel- dje Sun-<
den , malkanderen doodelyk bitter be-nisis.
handelende. ;
Hier uyt kan. men bevatten, dat men
hier te lande tweederley zoorten van
Mooren, te weten, Sjais en Sunni’s heeft,
en dat de ecrfte onder de t weede, als nu
meefters van het land zynde, in weerwil
moe.ten bukken, en daar door o f veel
vervolging lyden , o f anders blindelirig
den ftropm,volgen moeten, dat wel de
meefte, willen zy ruft hebben, genood-
zaakt zyn te doen y behalven dat het flecht
volk ’er ook zoo veel ondericheyd niet tus