
Brief van
D . Synjeu
aan
fie Heer
Simons
o ve rde4
Mala-
baarfe
Queke-
lingen,
door
hemge-
exami-
neerd
& c .
4 4 6 Z A A i t E N V A N Ö E N a ô D T 5 D Ï E N S T
maal gingen met den Mr. volkomcn
verfoend z y n , met betuiging van leed-
Wefen (ä lfoo zy door den R e& or tegen
den binnen -Vad er en Mr. O tle y maar
Jcheenen opgefet te we fen ) eh daar op
weer toegölaten Zyn.
Hoedanig nu de Heer Synjeu fig on-
trent het beqüaam maken en examineeren
van eenige defer Malabaarfche Quekelin-
gen gedragen.heeft, fien w y , foo ¡uic Zy*
ne miffive daat over aan de Heer Simons,
als uic het verdre door zyn E e rw . tot op
heidering van dien hier by gevoegd.
' D e B r ie f luyd aldus.
Aan de Edele Geßrenge Heer
Mr. Cornells Joan Simons
Gouverneur en D i-
reEteur van V Eyland Ceylon
, met den Reforte van
dien.
1 W e l E d e l e G e s t r e n g e H e e r .
^Olgens genomen refoiutie in' Rade
■ van Politie,den 10 January Jongft-
leden, de vier Studenten van Jaffanapät-
narn my aanbevolen zyn d e , om hen vorder
te inftrueeren, en was ’ t mogelyk,
tot den Predik-dienft te Perfe&ioneeren,
föo hebbe, hun defeffc bemerkende ( onder
*t examen van de ze lv e ) foo ten aan-
fien van natiiurlyke waarheden, uit het
lich t van het mede-weten voo'rtvloejen-
d e , van deChriftelyke R e lig ie geprefup-
poneerd, zynde, als ten aanfien van foo-
danigen , die dienden om het Heyden-
fche afte breken, vaft gefteld 5 dat dit
dooriieht van hnn gebrek my de noc^ige
ftoffe van onderwys en myn oogmerk op
g a f , om een gebaande w eg te hebben tot
een bly en gewenfeht eynde.
Om dit te bereyken, heb ik , eer ik tot
de Goddelyke geopepbaarde waarheden
vermögt over te- Happen, hen defe waarheden
voor afte doen verftaan, en te leeren
b etogen, ondernomen.
' D e ordre der faaken, die ik gehouden
h e b , kan uit nevensgaande aanteekening,
Waar onder vervangen leggen alle ver*
fchillen, die tot ider boofd-ftuk behoo-
ren , blyken.
Myn motiven van dit onderwys leggen
in den omtrek van de faak, en zou ik
lichtelyk , als voor ’ t zwakfte geficht
fichtbäar, können voor by ftappen.
H e t oogmerk z yn d e , de Chriftelyke
Religie voort te planten, en de Heyden-
Tcht 9 als nietig,reden-en trooft-loos,afte
werpen, foo is ’ t ommogelyk dit te
bereyken, ja te hopen, fonder defe be-
ginfelen o f waarheden werktuygelyk by
~de hand te nemen>en die w el aan te voe-
T e meer kan men fonder dëfe nietsge-
Wigtigs ondernemen', veel min ùitvoe-
ren, om dat die Chriilenen, die defe wa-
penen miffen, de flag-alleen zullen pö-
gen te onrgaan, die men hen poogt toe
te brengen,en hun o o gw it fien verydeld,
gelyk 00k van de zyae van ’t Heydendom.
D e laatfte zullen fig fchuyl hou-
den, een treffen agter hun verhaafte bor-
deelén en bedenkmgen, en dâar veylig
zyn. D e eerfte zullen hun wapenen fonder
k r a g t , en niet verre genoeg können
toedragen, tom de herten van het
Heydendom te raakçn , hun Godsdienft
te doen affweeren,en hen aan den yraar-
ageigen Godnaar zyn voorfchrift teonder-
werpen, o f hèm te obediérèn.
Soo legt het by m y , ;én oordeél vfig-
tige redenen te hebben, dat de faake, de
bekering van *t Heydendöm, niet gelyk-
gedaantig kan, nog mag getonfidereerd
werden j met de eene van de eene to t
d’andre feéte daar van wederzyde de By*
bei als Godts Wbord werd ondertekend^
te doen overilaan. , . -
J a , foo (lit verheven top-punft door
des menfchèn werkelykhèit, en onderne-
mingen, fonder een ommiddelyke.wer-
k in g van den Albeftierder ( die tot defe
onfe pilicht-oeffening niet behoord) zal
geklommen w e rd en , dit het volftrekt
noodfakelyke g e a g tm o e t werden tezyn.
. Geluclcig was de Chriftenheit, foo men
meer gelet had op die waarheden,die de
liefhebbers van de geopenbaarde Gods-
dienft behoorden mede te brengen, eér
zy des zelfs drempel quamen te betreden.
D e belachelyke Roomfe Godsdienft had
noit konftenaars gevonden, die fe had-
den können dbod-verwen,laat ftaan haar
een volle gedaante b y fe tten , en vol-
toyen.
Daarpm heb ik defe Studenten foo veel
opgegeven, als ik tot dit Requifitum te
behooren , vaftftelde. Ik ben verfekerd,
defe opgegeven ftucken de minfte plaats
aan eenige van de fonder regel-maat g e-
fneede voorwendfelen van -t Heydendom
niet können in ruymen ,maar integendeel
aan alle Gereformeerde Leerftucken de
hand geven.
Soude 00k meer gedidteerd hebben o-
ver by fondre ftucken van ’ t Heydendom,
tot afbreking der ze lv e , ten wäre gebrek
van kennifle riopens de zelve my zulx tot
nog toe niet had afgefneden.
Waarom het te wenfehen der was tot vor
wederlegging eli ondermyning vande
gronden van ’t Singaléesen Malabaars Heidendom
,en hun opbouw in C hrifto, dat
men magtig mögt z yn , niet allden cen
fchors van de Leere van ’t Heyderidom(ge-
ly k w y reeds deelgenboten aaar van zyn)
maar Van’t intérieur en *t eygentlyke van
htm
o p C E Y L O N .
hunfentimentenjlboals’tz e lv e niet b y ’ t
gemeen, maar b y die genen, die tot de
Godsdienftige L e e re , 6n wysheit fig al-
Jeen geprivilegieerd achten, boven die g e nen,
die hun zelve natuur nogtans volko-
men b efitten, beruft. Ik zal my hier
niet verder inlaten, om dat het g ew ig t
, der zaaken meerder uitbreyding vereyfeht,
als in dit myn oogmerk voor ’t tegen-
Woordige gerequireerd werd. D e ftoffe
en *t oogmerk van myn onderwys zedert
den 16 January jongftleden zal zyn Ed.
Geftr: hier mede zyn opengelegt, en ik
kan niet twyffelen , o f defe Studenten
zullen tegenwoordig in ftaat z y n , om
aan den Inlas van ons K e rkelyk rapport
van den 8 January van dit loopende jaar
ten aanfien van den zelven, en aldus luidende
( dat fe niet buyten hope waaren
van genoegiame bequaamheit te können
erlangen, Indien fe maar verder een goe-
de le yd ing , en vereyfehte onderwyfing
genieien) , niet tegenftrydig bevonden
werden. Om *t weJk te beproeven, ik
zyn Edele Geftr: 00k verfoeke, ’ t examen
te ordineeren , op dat ik met hen
to t de behandeling der geopenbaarde
Godsgeleerdheit mag overgaan.
D it eenige is myn d oe l, myn Gemocd
door verfuym van myn dienft niet teont-
ruften, vrugten van myn arbeyd te fien,
en myn pligt in alle opfigten te toonen,
dat ik met alle volvaardigheit ben (on-
derftond) Edele Geftrenge H e e r , zyn
Edele Geftrenge Gehoorfame Dienaar
(was geteekend) Petrus Synjeu ( in mar-
gine) Colombo den 23 April A*. 170p.
Accordeerd
J .B R O U S E .
Eerße Klerk.
447
Ordre der
1 K o n f t - w o o r d e n .
2 B e p a a l i n g e n w e l t e m a k e n .
3 ' T w e e f e n v a h e e n f a a k , o m d i t v a n
a l l e s t e v i n d e n .
4 * T g e e n t o t d e n a t u u r v a n e e n f a a k b e h
o o r d , d i e n e n d e > o m a l l e q u e f i i e n , d i e
v a n d i t i ö o r t z y n , t e o n t b in d e n .
f W a t o o r f a a k t e z y n f t e l d .
W a a r u i t a l l e q u e f t i e n o n t b o n d e n
w e r d e n 9 d i e o p f i c h t , o p o o r f a a k t e
z y n , h e b b e n , o f n i e t .
6 O n t b i n d i n g v a n a l l e v r a a g f t u c k e n . .
7 V a f t e o r d r e o m i e t s t e b e w y f e n .
1 8 D a t ’ e r e e n G o d i s .
, p W a t G o d is .
1 0 V a n G o d s E e n h e i t .
1 1 V a n G o d s w e f e n t l y k e e n v r y w i l l i g e
w e r k e n .
1 2 A l s , v a n G o d s E e u w i g h e i t .
1 4 *------------
t/$ 1
N o o d f a k e l y k h e i t .
E é n v o u d i g h e i t .
A l g e n o e g i a a m h e i t .
O n a f h a n k e l y k h e i t .
1/7 'r J
» ß - IK ” » fj
O n e y n d i g h e i t .
O n v e r a n d e r l y k h e i t .
I p 1 t L e v e n B o d s .
2 1 -
O n f t e r f e l y k h e i t .
1V/ IrVv nHpCfl fL.
r i p p r l v l r k p i f
2? -
i i t t i JylVlICU.
K e n n i f l e .
L i e f d e G o d s .
i r P ln l r yQ l i i t l ip i i '
?
2 4
z )r - -
2d -
v it lU E L dU U ilC I v .
G e r e g t i g h e i t .
2 7 1 n P u l i o n P i r
28 - 1
1 l v y U eUWU.
R e j n h e i r
V o lm a a k t h e i t .
Gemoeds - Bewegingen.
3 0 ■ '■ ■ ^ R a a d s - b e f l u y t .
3 1 ■ — d e s z e l f s E e u w i g h e i t ,
3 2 * ■ O n v e r a n d e r l y k h e i t .
3 3 1 E e n h e i t .
3 4 ■■11— — O n a f h a n k e l y k h e i t .
3 f ■ ■ ■ "■■ A lw e t e n h e i t G o d s .
3 6 S t r a f - o e f f e n i n g .
3 7 — - S c h e p p i n g .
3 8 ■ — ! ■ O n d e r h o u d i n g .
3 p — — R e g e e r i n g . >
4 0 — ' ■ ’ t b e e i d G o d s i n d e n m e n f e h .
4 1 ■' G o d s w e t t e n , g e b o d e n , & c .
4 2 V e r d o r v e n h e i t .
4 3 w ■ V e r e e n i g i n g w a n Z i e l e n
L i c h a a m . ?
4 4 B e p a a l i n g e n v a n d e w e r k i n g e n d e s
G e e f t e s .
4 f O n f t e r f e l y k h e i t d e r Z i e l e , o f v e r n i e .
t i g i n g .
4<S S o n d e n w a t .
4 7 D e u g d - o e f i e n i r i g , e n w y f e n .
4 8 V e r d i e n f t e l y k h e x t . 4P ’ t H o o g f t e G o e d e n Q u a a d .
j o B i l l y k h e i t v a n e e n f a a k .
j i ' W a a r h e i t v a n e e n ß a k .
f 2 G é m e e n e k u n d i g h e d e n .
J 3 H o e m e t h e t H e y d e n d o m m o e t g e -
d i s p u t e e r d w e r d e n .
J 4 V ö o r f e g g e n u i t d e H e r r e n ,
f f V a n G o e d e e n Q u a d e u u r e n .
f< T V a n d e Z i e l - w e n t e l i n g .
J 7 D u y v e l - B a n n e n .
f 8 E y g e n w i l l i g e e n u i t e r l y k e G o d s d i e n f t .
j p B e e l d e n - d i e n f t , f t e r r e n - e n D u y v c l s -
d i e n f t .
6 0 D e o o r f a a k v a n R e y n i g h e i t e n v e r -
g e v i n g d e r f o n d e n b y ’ t H e y d e n d
o m .
6 1 K e n - t e e k e n v a n e e n G o d d e l y k e O - -
b e n b a r in g . & c .
E n m e e r a n d r e f t u c k e n h i e r e n d a a r i n
d e D i6 b a t a v e r f p r e y d . |
V o l g e n s d e f e o r d r e n u z y n d i e v o o r f z .
4 J a f f a n a p a t n a m f e S t u d e n t e n d o o r d e n
R e c -