
"Vermits na een menfch een lichaam
bekomen heeft, door k welke de ziel de
hoedanigheden , die zy b e z it, uyten
k an , agten zy den menfch , en zyn
l e v e n , ook gelukkiger, als een beeil, of
als des zelfs leven ;.dog willen geenzins
toertaan, dat een menfch daarom beter
als een beeil is , om dat hy een voortref-
felyker ziel heeft: wantzeggen z y , alles
dat in den menfch voortreffelyker, dan
in een beeil, fchynd te zyn', dat is het
niet door de beter werking van zyn ziel,
maar alleen door de beter gefteltenis van
zyn lichaam, en zoo de ziel van een beeil
in zulk een lichaam van een menfch was,
dat dan een beeil al zoo wel, als een
menfch, fpreeken, reden kavelen, en alles,
dat een menfch doet, verrichten zou.
Dit bewyzen zy nog naderraetdejon-
ge hinderen, die wel de zelve ziel, maar
nog geen lichaam o f werktuygen des.
zelfs hebben, om de hoedanigheden van
de ziel recht te können uyten.
De agting nu, die zy voor al voor de
lfc>ejen en offen hebben, en dat zy d.ie
niet dooden, fchynd ooripronkelyk te zyn
van Pythagoras , en de .¿Egyptenaars ,
en van hunnen Apis, die zy mede eerden
als hunnen God. Ja de. Bcnjaanen trouwcn
’er wel twee aan een uyt met veel koften.
En zoo een huwelyk kofte zeker Ben-
j aan in Surattc, die zyn koe aan zyn buur-
mans Hier ten huwelyk gaf, 12.000 du-
caaten.
Z y eeren de koe om deze 3 redenen.
1. Om dat de zielen der wäre geloovi-
gen in ’t lichaam van een Koe over-
gaan.
2. Om dat den aardkloot op de hoorn
van een os (zoo zy met de Mohhamme-
daanen gelooven) ruft, waar dpor de
aardbeving nu en dan veroorzaakt werd.
Ook houden zy de koe voor hunne moe-
der en voefter, alzoo zy door hare melk
beftaan, en om dat den os hen groote
dienften in de Land-bou doet.
niet van eeuwigheyd, maar egter voor
de fchepping der wereld door Gods wil
geworden, en in zyn wezen gebleven,En van
maar dat zy na de fchepping der wereld,eeuwig-
in de lichaamen der menfehen, o f derheyd-
beeilen, tot ftraffehunner zonden, ieder
na zyn verdienfte, gezonden zyn. Een
zaak, die zieh zelve om verre ftoot, alzoo
3. Om dat, als Mohadeoe op zekere
tyd over de zonden der menfehen zeer
vertoornd, en genegen was de wereld te
verdelgen, de koe hem zou verzoend en
verbeden hebben : immer« groote, en
, kragtige redenen.
a , De onfterflykheyd der ziel gelooven
len v<ft,^y meeftalle, uytgenomen eenige wey-
dat de nige, bevorens by onsal aangehaald, die
ziel on- «een leven na dit leven vaftftellen.
fterflyk Eenige van hen Hellen o o k , dat de
,S*. zielen van eeuwigheyd geweeft zyn , en
zommige der zelve houden ftaande, dat
zy zoo in G od, andre weer dat zy buy-
ten God , zoo geweeft zyn, hoewel zy
•er de wereld ’er was, fliepen.
Andere daar en tegen Hellen, dat zy
een ziel, difeinGod is, ofdiefläapt,
niet zondigen, en dierhalven ook niet
regtveerdig van God kan geftraft werden.
De meefte egter houden vaft, dat de
zielen van eeuwigheyd ‘er geweeft hebben
, om dat zy ook in eeuwigheyd ’er
zullen zyn.
Een ftelling, die by hen zelf zeer mank,
en niet doorgaat, alzoo zy vaft Hellen,
dat de getrouwe Dienaars van Eswara en
Wiiinoc wel een eeuwige gelukzaligheyif
bekomen zullen, die zy nogtans van eeuwigheyd
niet gehad, en in der tyd bekomen
hebben. , ; ä r
Gelyk zy nu vaft ftcllen, dat ’er eenZyge-
Ojjperfte Godis , zoo Hellen zy ook yaft ,^ 0^ ^
dät hy moet gediend werden. DezedienftZy yCr_
verdeelen zy ten deeelen aan den Op-plicht
perften G o a, ten deelen aan de mirideijyn God
Goden, ten deelen aan den duyyel.
A. Ontreht den. diehft van WiilhoejEn voqr
o f Eswara, vereyifcheri zy zoo wel deneeril
inwendigen, als den uyt wendigen Gods-^^_oe»
dienft. ■ , » wata.
1. T o t de inwendige vereyflchen zy vier
byzondre deugden , te weten:
m Dat hy niet hoogmoedig‘z y n , en
zyn ziel Gode geheel övergeven moet.
a £)at hy Gods Dienaar mo?t ’ bly-
ven.
3 Dat Hy altyd zyn groote vriend zyn
moet.
n Dat hy aan zyne grootheyd , en
hetrlykheyd gedenken moet.
2. *Tot de uytwendige vereyifchen zy
’er vyf.
x. Dat hy van zyn Majefteit geerne
moet hooren fpreken.
3. Dat hyzynenaamenenheerlykheyd
moet melden.
& Dat men hem, na de uy tiegging der
Bramine’s , ontrent zyne Beeiden dienen
moet.
n. Dat men zyne beeiden van de noö-
digen cieraade voorzien moete.
n. Dat men aan zyn beeiden ook cere
bewyzen moet.
Om dit ooemerk, in opzigt van dcnPagoo-
uyt wendigen dienft, verder te bereyken,e| “ ^er
bouwen zy ter eere van Wiftnoe en Es- vanwift-
wara, veel Pagoden en Tempels, dienoe, ca
niet alleen grooter , als die van de mindre^Eswara.
Goden, maar ook van redelyke hooge
Torcns voorzien zyn.
Gelyk nu ’t ganich land in die verfchey-
dene dienaars van Wiftnoe en Eswara
verdeeld is, heeft men over al in de fte-
den ten minften eenen Tempel ter eere
van ieder dezer Opper-Goden, hoewel
de eene veel meer aanzien dan de andre
heeft, om dat zy vail-ftcllen, dat de
eene Pagode veel Heyliger, als de andre,
is.
Rogerms teld ’er verfcheyde ter
eere van die beyde in zyn 8. Hoofd-
ftuk , en voegd ’er verfcheyde van
hunne verdichtzelen by , die zy * om
de zelve by ’t gemeene volk eenig aanzien
te geven, gewoon zyn te verhaa-
tyk men ’er gemeenelyk öök een van
Garroeda , en van Ännemonta, hoewel
men ’er die vän de laatfte öök wel eens
buyten ziet,
Ontrent de Pagode van Garroeda ftaat
een höoge verheven Maft-boom , in
welkers top eenige hoüten gefpykerd,
Zig öpdoen , die het rechte teeken
van Gäfröedk zyn.
len.S
choon deze Pagoden redelyk groot
zyn , gelyken zy in groote, en hoogte,
geenzins na onze Kerken,doorgaansplät
vanboven, enlaagzynde, hoewel hunne
Torens zomtyds hooger zyn.
Gemeenelyk zyn z y donker, öntfan-
gende hun licht alleen door de deur, alzoo
’er geen venilers aan zyn.
Ook zyn zy doorgaans in drie deelen
verdeeld. Eerft heeft men ook een ge-
w e lf, op fteene pilaaren ruftende, daai-
ieder een, alzoo ’t open is, komen mag,
endaar ook doorgaans eenige beeiden,
tot de- gefchiedenis dezer Pagode dienende
, als Olifanten, Offen , peerden
& c : van hout, ofietanders, gemaakt,
ft aan.
Ook ryd de Afgod met die paarden
wel door de ftad.
Het Twecde gedeelte werd met een
fterkePoort afgeiloten, hoewel het by
daag open ftaat 5 egter mag ’er niemand
ingaan, alzoo de Bramines, die de zelve
bewaren, dit beletten.
Hier in ftaan verfchrikkclyke beeiden
en mannen met veel hoofJen, en armen.
Het derde deel is ook met een fterke
Het beeid van Garroeda heeft de ge-
daante van een menfch > dog‘ hy is aan
weerzyden gevleugeld, alzoo hy van ’t
geflächt der foode fperWcrs is, dien de
Heydenen daarom ook böven alle voge-
len agten.
Annemonta’s beeid is als dat van een
Aap.
Op *t pleyn van de Pagode is ook
een Dak,Wäar in het H. Kruyd Tole-
;je groeid.
Op ’t pleyn nu der Pägöoden , ter
eere van W iftnoe o f Eswara gebouwd,
ftaan ook verfcheyde Pägodekens , als
die van Pafvati ( Efwära’s vroüw ) Soe-
ria (de zon) Schindeka, CpmaraSwari j
en Nandi, o f Bafvva , die als een Os
verbeeld werd, hoedanig hy o o k , ter
groote van een Os op dat pleyn van
een blaeuwe ileen uytgehouwen ftaat.
Deze mag alzoo Weynig, als Gärroeda’s
beeid,gemift werden, öm dat deze den
Opper-God Eswärä , gelyk Garroeda
Wiftnoe, diend, öm ’er öp omgevoerd
te werden.
Schendra(dat is, de Maan) heeft geen
Pägoodje, maar zy is altyd op Eswara
’s hoofd.
Vicgneswarä en Vierepadra, zoonen
van Eswara, hebben hier in de Pagode
vän Eswara mede hunne beeiden.
De eerfte vertoond zig als een mcnich
met een dikke bityk, een Olifants-kop,
Troinp, en met zulken tand.
De andre heeft een hoofd, en zomdeur
afgeiloten, en aldaar heeftofWift- tyds 32 armen, met wapenen, als
noe, o f Eswara, zyn plaats. É É j w in -
Wiftnoe is vérbeeld in een menfehe-j
lyke gedaante, met vier armen; maar
Eswara ziet men daar even eens, als een
Ling am, o f, als het Membrum Virile
in membro muliebri, op zyn alléronbe-
fchaamil verbeeld, die men anders, als hy
in een menfehelyke gedaante vertoond
wierd, met drie oogen, twee op de ge-
woonelyke plaats, en ’t eene wat hooger
aan *t voorhoofd, zou moeten ver-
beelden.
Rondom deze Pagoden is een groot
pleyn, dat met een muur omtrokken is, en
op dat pleyn zyn verfcheyde mindere Goden
, die aldaar ook kleene Pagoodjens
hebben.
In de Pagode van Wiftnoe heeft zyn
vrouw, Laatfemi ook een Pägoodje, gcftrydbaar
held, ’er in.
Deze plaatzen en Pagooden houden Hoe de
de ßramines voor heylig, alzoo God
daar in woond , oordeelende, dat men ^°Qf
niet anders, dan met veel nedrigheyd,Heylig
daar in behoord te treden. ‘ houden.
Ten teeken van dien trekken de Bramines
, als zy daar in gaan, hunne fchoen
u y t , en leggen hun Opper-kleed (een
groot wit lalten, dat zy op hun regier
fchbuder dragen , en dien ilip Zy
onder de linker arm door flaan) .op beyde
hunne fchouders.
Hoe veel ’t gemeene volk de Pagoo- Hooge
den acht , blykr. uyt ’t gene zy tot acht^S
onderhoud der zelve, en vao de Brami-vojk
ne’s , die de zelve bedienen , gewoon voor de.
zyn te geven. zelve.
Niets werd ’er gekogt, o f verkogt,
van