
'ip8 B Y Z O N D E R E Z A A K . E N
*®7 7 *menigvuldig, dat de eene deze, en de dog de twee- ^
de andere eenen andren , Heilig , ofte
Afgod eerende, zy op zommige dagen
alle Goden, die daar wezen mogten, te
gelyk eeren , om alzo de andere meede
te vrind te houden. Eenige Beeiden
werden op hooge Wagens , op de wy-
ze van een Toorn met uytgefneedcn
Beeiden opgemaakt , längs de Straten
met honderden van menichen rond ge-
trokken 3 en eenige menfehen , die de
roem van Heiligheid verdienen willen,
laten wel de räderen van zodanigen
zwaren Wagen over hunne lichaamen,
heen gaan , en blyven aldus dood leg-
gen 3 andere laten zieh met een Yzere
.Nyptang , welkers feherpe punten in
hunne Lendenen zyn g e v e il, aan een
W ip ophangen , eenige iteeken gaaten
door hunne handen , lichamen en ton-
gen , en doen daar in een hayren koor-
ae , daar zy geduurig ’t raeuwe vlees
mede wryven 3 andere draagen zwaare
Î'zere Kroonen , zommige itaan al hun
eeven met uytgeftrekte armen, andere
dragen yze're Beffen, wel van vier voe-
ten in zyn Diameter groot, en een hai-
ven vinger dik 3 daar meede zy door de
gemaakte gaten met de handen hun lcoft
door nuttigende , al hun leeven wandelen
5 zy doen veele Pelgrimagien na de
vermeende Heilige plaatzen 3 als na de
Ganges, C a fi, Tripati, Rammenacoil,
& c . daar zy altemet, met W y ven en
Hinderen , eenige honderden uytmaa-
3ken , o f ilerk zynde , ,na toe reizen .
zieh inbeeidende , hoe zy meer tegen-
fpoed in dezen ilaat lyden , hoe groo-
tcr heerlykheid en glory zy hier namaals
zullen ontfangen. En zodanig meinen
. z y hier door verdienften de Zaligheid te
erlangen.
Dus lange gefchreeven hebbende van
den vermeenden Godsdienil dezer Hey-
denen, zal ik overgaan tot de twee laat-
ile ftukken, en befchryven zokort, als
immers gefchieden kan (te meer dit
Schrift, buyten giffing, al wat volu-
mieus valt) den
Hun Civilen of liever brutalen ommegang
woeften dezer menfehen. Dog alzo dit poinét al
i mgang. me£je van v erfcheidentheid der Geflag-
tenis af hangende, kan daar van in’tby-
zonder (om de wydlopigheidtemyden)
geen byzonder, maar wel in ’t gemeen
verhaal van gedaan werden ; van de Bra-
minces af, tot de Bellales en Agampiedies
toe, werden de Geflagtcn hoog geree-
kend, en in *t Generasi Soudras ge-
naamt , de andere tot aan de Chianes
zyn middelmatig, maar de Pallas » Pardeas,
Chakleas, &c. zyn de laagfte en
de veragtfte Geflagten 3 de twee eerfte
zoorcen mögen wel met malkanderen
verkeeren en ommegaan 3
de zoort vermag by de Cerile niet eeten ,
maar wel in hunne Huizen komen,en
de laagfte mögen niet omtrent de eer-
ile komen , maar moeten van verre
ilaan , zo zy iets by de hooge Geflag-
ten te doen hebben , invoegen dat de-
zélve als onder de menfehen veracht,
alleen , en van andere Geflachten afge-
zonderd moeten woonen, welke woon-
plaatzcn met doode Krengen en Beenen
Werden omleid 3 om te können zien,
waar deze verachte menfehen hun ver-
blyf houden. De eeffte eeten niet, dat
leven heeft ontfangen 3 de tweede eeten
allerhande menfehelyke Spyze , behal-
ven Koebeeilen Vléefch 3 maardelaatile
eeten alles, wat een menfeh eeten mag3
deze menfehen onderhouden den Ouden
ilyl ,'syerichillende gemeenelyk 10 dagen
met ons. Zÿ beginnen hun Jaar
met*de maand April 5 zekere Braminees,
verkondigen aan alle hoeken der Straa-
ten , den dag van de maand, of het een
goede of kwade dag is 3 den loop der
mane , wanneer die nieuw , ’t eerfte
quartier, v o l, en ’t laatile quartier is ;
zy noemen de 12 Hemels-teckenen, als
wy, item de zeven Planeten, en eenige
Conjun&ien. Van de Aftrologie,en van
den Hemels-loop, weten by byzondere
goede reedenen te geven , en niet min
van veele Philofophife dingen ; en van
de Alchymie, &c. daar in zieh zommi-
gen geduurig oeffencn. Ende gelyk alle
deze Hienícheñ in het gemeen uyt hunnen
aard flaafachtig, traag, Liilig, en
kleinmoedig zyn, als hier vooren is aan*
gehaald; zo kan uyt de zelve, hun na-
tuur ligtclyk begreepen werden , wat
Civiliteit. de zelve onderhouden. Immers
können alle deze eygenfchappen
geen goede Borgerlyke Zeeden ofCivi-
liteyt, maar veel eer een onordentelyk
leeven , envbrutaliteyt, belo ven , gelyk
’t 00k met ’er daad, met dezen àard
van menfehen (weinige goede uytge-
zonderd) zodanig is gefchapen , en daarom
achte dit verhaai van de zelve ge-
noeg te wezen , en zal derhalven komen
tot den
Domeilicquen Ommegang endege-
woonte dezer Heidenen. De Huizen
van de hooge Geflachten overtreffen
die van de geringe , en laagfte afkom-
ilen 3 en zyn met veele hoeken en Winkels
afgefchooten, met reedelyke groote
deuren 3 dog meeil met aarde «nuu-
ren, met ílroo, of van Oien, en weinig
met Pannen gedekt , opgemaakt:
daar ter Contrarie de middclmatige Geflagten
, kleynder 5 en de laagfte Kaila’s
maar hokjes, met zo kleyne deuren,
daar ze nauwlyks door kunnen kruipen,
moo-
1 ^7 7* moogen hebben 3 ja eenige moogen geen!
dak-boven hunne Hoofäen maken, maar
moeten geduurig in een klyne wan zit-
ten 3 en hunne ichaduwe, mag de hooge
geflagten niet beichaduwen, en daarom
gaan zy,onder weeg, o f elders,iemand van
de hooge Geflagten ontmoetende , plat
©p de aarde nederliggen 3 van de Sonne
a f, tot de zelve menfeh is gepafleerd.
De voornaame Luiden gebruiken in
hunne Huishoudinge meeil kopere pot-
te n , Batico’s en Drinkbekkens , naar
dat zy van vermoogen zyn 3 en de Arme,
die wel de meeile zyn , gebruiken
Tieroemale Naik van Maduré over de 300 A* tàlli
Wy ven, W ießearagaiüa Naik van Tan-
sjouweroverdedo© zodanige hebben ge-
hadi Siockenade Naik heeft ’er , maar
deze regeerende Moetoealligare Naik,
heeft tot noch toe niet meer * als p Vrouwen.
Aarde Potten en Pannen. Dog ieder
Geflagt is op de zyne zo vies, dat zy
geen Pot, o f Trcfel, die van een lager,
o f ander Caila is aangeroerd, naderhand
zullen gebruiken, zy eeten allé uyt een
byzondere Schotei, o fT r e iè l; tot de
klyne Kinderen inkluis , en raaken met
de flinkerhand geen Spyze aan, alzo Zy
die tot andere dingen, (als zy na ílránd
gaan) gebruiken ; hun Huisraad is in ’t
gemeen van geen belang 3 zy flapen op
flegte Matjes , van Olas o f Stroo ge-
maakt , en behelpen zig met een , o f
uiterlyk twee Kleeden 3 die Geld o f
Rykdom hebben, pleegen’t zelve o f te
begraven 3 o f geduurig by zieh tedragen.
De vermögende en hooge Geflagten *
houden na hunnen aard een redelyke
goede Difcipline, in *t opvoeden hunner
Kinderen. Die* van ’t Vorftelyk blöed
werden, boven een icherpe opyoeding,
niet alleen in allerhande nuttigeTaalen,
fchryven, leezen , cyfferen , & c , oji-
derwezen3 maar zy werden00k,boven
de Boekoeffening * van de Aftrologie,
en kenniflè eeniger Philoiophize dingen
(daar zommige goede redenen van weten
te geven,) in de Wapen Oeffbning op-
gebragt, en ge-exerceerd. De andere
laten hunne kinderen, fchry ven, lezen,
zingen, danflen,&c. in de Schoolen le -1
ren 3 maar de laage Geflagten, meeil S la-1
ven van de hoqge zynde * werden van
hunne Jonkheid aan,tot den Ar^eid op-1
getrokken ; en dewyl den Huwelyken
Staat dezer Heidenen niet onder de Ker- ¡
•kelyke tucht is begreepen , en daarom
00k niet onder ’t poinét van de Religie ]
ilaat aangehaaldjzo zal dan hier daar van 1
1 fpreeken, en zeggen, dat een ydermanj
onder hen, zo veel Vrouwen mag hebben
, als ’t hem belieft, en hy kan on •
derhouden. De Vorilen nemen boven
de 2 a 3 van den Yorilelyken bloede,
(en van ae welke de Kinderen , die by
de zelve van de Vorilen werden gepro-
cureerd, erfgenamen zyn ) nog verre
over de 100 , ja zommige wel 2 a 3001
en meer bywyven.j gelyk de oude
De Solemnityten , die in de In-
treede van het Huwelyk werden onderhouden,
zyn v.olgens de Geflagten ver*
fcheidentlyk. Zommige Braminees laa-
ten hunne kinderen hecl jong verloven’,
aan een Meisje van hun Geflagt,’t welk
de- Vader voor den Zoon moet vryen3
anderen verlooven hunnen kinderen van
10 , l i , 12, 14 en IÓ jaaren ten Huwelyk
, en zommige Trou wen, zo dra
de belofte gefebied is, wel te verilaan,
zo zy hunne jaaren hebben. Die van
’t Geflagt Tottia , Trouwen op deze
manier , de Vader moet voor den Zoon
een Vrouw kiezen , in ’t agtile j«aaY
zyns Ouderdoms , ende de beiöften we-
derzyds gepafleert, en het Huwelyk na
gewoonte voor zyn Zöon; beveiligd
zynde , gebruikt de Vader zyn Zoons
Wyf j zo lang tot de Zoon tot zyn'be-
quame jaaren. is gekomen. Schrikkely-
ke dingen. Twee a drie geheele Suftefs
met een man te Trouwen, is onder deze
menfehen niet vreemd, en hoe nader
zy in het bloed vryen, hoe beter zy het
Huwelyk achten 3 zy beteiligen' in ider
Geflagt de beloften van’t Huwelyk met
byzondere teekenen, en principalyk met
het binden \^n den Tali om den hals
van hun Wyf3 dat zy houden in plaat-
ze van de Copulatie, of Kerkelyke Ce-
remonien , want daar meede werd de
Trouw beveiligd. Eenige gebruiken
boven dien nog andere Ceremonien, met
het ilooken van groote vuuren , die zy
Jagam noemen, andere kopen de Dog-
ters als Slaaven van de Ouders , en zodanig
onderhouden zy den Trouw. Gelyk
als gezeid is , van een Man dat hy
zo veél Vrouwen mag hebben , als hy
kan erneeren, zo mag ter contrarie een
Vrouwsperzoon , zig aan niemand buiten
haar getrouwden man , verloopen,
of word daar over fchandig geilraft 3 zo
met het affnyden van haar Hair , als
andere affrönteufe dingen. Concubina-
gie werd onder hen voor geen fchandc
of zonde gereekend 3 by aldien een
Vrouwsperzoon met een , en behalven
die, geen gemeenfehap meer heeft met
andere mans 3 maar den mannen is zulks
niet verbooden 3 invoegen dat het geen
omtrent het Vrouwelyk Geflagt zonde
is , by ’t mannelyk Geflagt voor deugd ‘
gereekent werd. Dat meer* en wel ’c
lchrikkelykfte is 3 wanneer een Man
komt te ilerven, moeten alle zyne Wy-
ven * zo zy anders geen pnlydclyke
Pp 2 fmaad