
declcn ook hare verfpieders zyn , om op
haar gedrag te letten, en den man daar
tydig kennis van te geven, zoo ’er door
die vrouyr iet, onordentelyks gefchieden
mogt.
Dat vj Dat de Mooren vier vrouwen, vol-
vicr gens hunne W e t, trouwen, en nog zoo
Vr°n * en vee^ byzitten > ais zy onderhóuden kon-
200 vecinen, ’er nevens hebben mögen, hebben
byzitten wy bevorens, onder de ftoffe van Java ,
a l l s ! ! °^we^ c^ ers 5 daar wy van Mohammed’s
wken. wetten fpraken, al aángemerkt.
Deze vier vrouwen hebben een gelyke
magt, zoo lang zy malkandren vcrftaan,
ten ware de man , de eene meer als de
andre beminnende, eene der 2elveboven
de andre verheft, dat al mede zoo ge-
makkelyk niet toegaat.
De getrouwde vrouwen gebieden wel
over alle de flavinnen; dog zoo de Heer
meer zin in een flavin, als in een van
zyne vrouwen, heeft,. dan verheft zoo
eene zieh wel dikwils tegen hare meefte-
reflen-, en fchoon zy dan ook wel veel
onderftand van hären Heer heeft ,
weten zieh egter deze verbitterde wy-
ven dan op haar tyd ook wel eens, in
weerwil van den Heer en haar, aan zul-
ken flavin te wreeken , zoo hy zell
niet tydig zorg draagd , dat zulk
een flavin buyten haar bereyk is.
Datalle Hare kinderen, zoo van dé getrouw-
derenkin"de vrouwen, als van deflavinnen, erven
gelyk cr-gelYk -
ven. Buyten het voornoemdc huwelyks-
verbond, is ’er nog een ander, Akd
Mottai, dat is, een verbintenis van ge-
hoorzaamheyd, genaamd, in tegenftel-
ling van een andre, die Akd Dajcnni, of
altyd-durende verbintenis genaamd werd.
Volgens deze Akd Mottai verbind de
Kazi een vry-loopend Jongman aan een
byzit voor zekeren vaft-geftelden tyd, en
voor zekeren bedongen penning,onder be-
lo fte , dat zy hem voor dien tyd alleen
aanhangen, en getrouw zyn zal.
Na dat die tyd verloopen is , kan men,
met het Formulier op nieuws te leezen,
als zy beyden ’er toe genegen zyn, dat verlengen
, o f , des genegen zynde, ook
trouwen, en dan mag hy die byzit met
hare kinderen in huys brengen, die dan
nevens zyne andre kinderen erven.
Zy zien Z y zien ook zoo naeuw niet, als w y ,
200 na de trappen van naeuw ffigs , , blopdverwantfchap ,
nietna en zy vinden ’er geen fwangheyd
de trap- in , om een broeder de weduwe van zyn
pen van broeder te laten trouwen , meynende,
frhan* dat zy die aan niemand beter können beiieden;
ongctwyfFeld daar in de Joden
navolgende , daar de broeder, volgens
Dent. zy. f - n . die gehouden was te
doen , of anders moeft hy de fmaad,
daar breeder befchreven, van haar afwagten.
By de Joden was het maar de vrouw
des overledenen broeders j maar hier
neemd een Moor al de wyven, byzitten
en flavinne van zyn broeder na z ig , bc-
flapende die .gehe, die hy w il, tenware
dat de weduwe ongenegen was weer te
huwelyken, en zieh zelven kuys in dien
ftaat, ten eynde to e , voor haaren man
te gedragen.
Ook mag de man, na zyn vrouw’s
dood, ten cerften harc fufter trouwen ;
dog by haar leven mag dit niet gefchieden.
Geen zoon egter mag zyn, vaders wy-
ven, om die te beflapen, na zig nemen,
alzoo hy die allen, zelf ook de flavinnen.,
byzitten zyns vaders geweeft zynde, ge-
woon is moeder te noemen.
Geen vrouw mag tot een tweede hu- Wan-
welyk, dan na 4 maanden en 10 dagcnneer cen
gewacht te hebben, om dus van h a re^ jE .
onbevrugtheyd verzekerd te zyn, treden, wen
want anders moet zy den tyd van hare mag.
volle dracht eerft uytwagten.
Zoo een man van huys gegaan, o f
hier o f daar ter pelgrimagie getrokken
is, en de vrouw in 4 jaarengeen vaftbericht,
fchryvens , o f tyding, van hem
krygt, mag zy hertrouwen.
Z y vervloeken, met woorden, de Sodomie
, cn andre zonden van bloed-fchen-
ding wel; dog plcgen egter diergelyke
zonden veel.
Indien ’t egter bekend werd, dat zieh
iemand met een beeil vermengd heeft,
die werd voor een tyd gevangen g ezet,
en met een zeker getal van flagen gefla-
gen, en ’t beeil gedood, zonder dat iemand
van des zelfs vleefch, o f melk iets
gebruyken mag.
Indien de vrouw met reden over ha-Of van
ren man klaagd, (waar onder,’t hoeree-haar man
ren des mans niet geteld werd) können igPW*1
zy door den zelven rechter, en op de
zelve w y z e , als zy verbonden wierden,
¡ontbonden werden, en dan gaat de
vrouw met hare Juweelen, en bedongen
huwelyks goed, ’er uy t, en de dog-
ters volgen haar 5 ook mögen zy bey-
de aanllonds weer met een ander trouwen.
Onder deze Mooren is het de ge-Ge-
woonte o o k , dat een bruyd, op dewo°nte
eerile nacht, als zy eeril bekend werd,
luyds-keels fchreeuwd , dat men haar makeif
zeer verre hooren k an , dat haar ook dat de
een groote eere is, en waar op harcBruyd
ouders ook zeer roemen. bcroZ
’S morgens komt ’s bruyds moeder den is.
by ’t b ed, en beziet de flaap-lakens,
zoo die dan bloedig z y n , is *er een
groot gejuych, ook toond zy die la-
kens aan de ouders van den Bruydegom ,
die daar over zeer vergenoegd z y n ,
daar
daarmen anders, zoo men ’er geen bloed |pieken,handenvanMorteiä-Ali & c : bren*
«an ziet, den Bruydegom niet weynig gen, en in welk huys ieder een, alzoo
uytlacht, bi-e-h1-a-'l ven dat dj e. Bruidj s vrien- Qpen flaat, gaan kan , om het te
den j o f mopten, hem dan ook een ipin-
rok t’huis zenden, om hem te verwy-
ten, dat. hy bequamer tot fpinnen , en
tot vrouwen-werk , als tot het werk
van een man i s , gelyk dat dan wel
3 a 4 dagen duurd , dat hy van ieder
een uytgejouwd, en de gek met hem
geichooren werd.
Dat ook deze hunne vrouwen zieh
met fluyers ’t hoofd enaanzicht bedek-
ken, en hare ooren, neusgaten, armen
en voeten ook met goude ringen ver-
cieren , hebben wy al elders aange-
merkt.
Hunne Z y hebben ook onder hen verichei-
en kerk 5 beeilen , en Hoogtyden , tot het
bedien- waarnemen van welke in hunue Mesdjids
den. zy hare byzondre bedienden, ’t zy op
Men ziet honderden van kaarflen in
dit huys, dat vol glaazen van allerley
verwe is , branden. Men fchenkt ’er
Serbet (zynde zuykerrWater) en men
zegt tegen de gene , die het drinkt,
drink dit ter gedagtenis van Hoifein*
Van Haflan die 3 jaar td voren door
ftof van een diamant vergeven wierd
fpreken zy niet, hoewel zy de gedachte*
nis van zyn dood ’er mede onder begry-
pen. Op die zelve ilond, als zy dit zeg-
gen, wenfehen zy ook den vloek over
alle zyne vyanden, en voor al over die
gene, die hem gedood heeft.
den Djamaat , o f den vrydag (zynde
de dag der vergadering) o f ook wel op
andre dagen hebben , deze zyn de Mo-
wafen, o f Roeper op de Torens, die
alle dag op de Mesdjid, morgens voor
zons opgang, fmiddags ten half een
(dog ’s vrydags ten een uur) en ’s fa-!
vonds als de zon ondergaat, gewoon.
is te klimmen, en de menfehen tot het
gebed te roepen, dat hy gemeenelyk,
met de voorfte vingeren in de ooren te
fteken, doet.
Daar is ook een Faraas, o f uitfprei-
der der Tapyten, die de Kerk fchoon
houd, met water befprengd, de matten
a filo ft, de lampen ontileekt, en die
weer uitbluft.
Van Predikers, o f Chatiebs, weten
de Sjais (hoedanige de meefte hier
zyn)jnict, alzoo die niet mögen predi-
ken, omdat hunnen Chatieruyt Hindoe-
ilan zou moeten komen, daar zy alle
Sunni’s zyn , die zy vervloeken. Echter
placht ’er in Golconda zomtyds nög
predikt te werden, om dat ’ermeefteen
Gezant van den Mogol was; dog zedert
dat Golconda, en ditganfeh land, door
Eurang-zeeb veroverd is , zyn de hek-
kens ontrent dit ftuk over al gcheel verhangen,
gelyk dat wel te denken is.
HetFeeft In hunne maand Moharram hebben zy
van Has-ecn treur-Feefl der tweegebroedersHas-
| fan, enHoflein, zoonenvanMorteia-A-
áan en
Hoflein.
T e dier tyd Taat ieder , die een A-
sjoer-Chana heeft, een put voor zyn huys
eraven, en daar ’s avonds hout in branden,
* li enFathima, die deneefen dochtervan
hunnen grooten Profeet, Mohhammed.
waren. Z y noemen dezen treurtyd A
sjoer, o f de io dagen, in *t Araoiich]
dog de Holländers noemen de zelve Jak-
fom Bakfom. Z y begind den i . en ein
digd den io. van die maand. Indiethien
dagen maken de grooten een Asjoer-
Chana,of eentreur-tydshuis, waar inzy
yeel wapenen van oorlog, als vaandels
om den welken veel Mohhamme-
daanze en ook wel Jentiefze jongens
fpeelen, zieh ’t aanzicht inet afch be-
llryken , en al danzende , en huylende
uitfehreeuwen : O Profeeten kinderen!
g y zyt dan dood, vermoord , vergeven,
en dörflig geilorven; dat ’er aarde op
ons hoofd z y , & c :
Dit doet men niet alleen in de iieden,
maar zelf ook in de kleenfte dorpen.; -
Zy Hellen vaft, dat h y , die over de dood
van Hoifein hüyld, zekerlyk in *t Paradys
komen zal. Op de 10. dag (de dag
dat hy dood geflagen werd) is ’er een
eroote omgang ’s avonds, en men ziet
aaar dan duizenden van menfehen by een
komen, gelyk ’er ook zeer veel plaatzen ,
als ook degraven, lykftatien, Tomben,
Pieken, Hellebaarden, Morteiaalis handen,
en veel rouwdragendcpaardenover
al met veel gehuyl en geichreeuw omge-
voerd werden.
Gelyk Haflan door zyn eygen vrouw,
Asma, met diamant-ftof vergeven werd,
alzoo wierd Hoflein door Jefieds volk
(die zy daarom vervloeken, en dan ook
in de gedaante van een Reus vanftrooen
matten verbranden) doodgeflagen.
Deze treur-tyd plagten niet alleen dej^J®^*
Sjais, maar ook de Sumni’sjn ’t gcheelePaTfch-°
Ryk van den grooten Mogol, tot SjahFeeften,
Djihaans dood te vieren 3 dog Eurang-
zeeb, tot de krqon gekomen zynde,
heeft dit verböden, om dat dit maar in-
llellingen van menfehen zyn.
Hun groote en klecne Bciram, o f
Paafch-Feeften, zyn mede geenzins van de
minfte.
In de maand Rabia u l' Awal (den 17. HetFeeft
by de Sjais, en den iz . by de Sunpi’s) vanMoh-
is ’er een Feeft, ter gedagtenis van Moh-J^S®“
hammod’s geboorte, by hen Roeze Ca-
welud, *of Aide Moloed, genaamd. Dit
O 2 werd