
18 groote werelds-eeuwen ftellen, Väö
welke de 14 eerfte eeuwen alleen den
Poeten, en aan andren alleen de naamen
der 4 laafte eeuwen bekend zyn. De jaaren
defer eeuwen teilen zy dus op.
' t ’ 140000000
2 IJOOCOOOO
3 odoooooo
4 110000000
y - 100009000
6 90000000
7 ^ 80000000
8 #70000000
p -dooooooo
10 ” yooooöoo
11 4Ö000Ö00
12 • Jooooooo
15 20000000
14 r' , 10000000
I f pozdooo
16 17121*90
17 ypypÄoo
18 4830p
10720486400.
Het verder bericht van dit duuren der
wereld, en hoe lang, vind men in ’tboek
Diragalafakkarum.
Voor al zyn zy 00k fterk yoor de
verhuifing der Zielen,
eetende geen vleefch ¿ voor al joiet die van
Coetsjien, op dat zy de Ziel van iemand
hunner voorvaderen niet verftooren, of
op dat de Zoon zyn Vader, of groot-Va-
der, niet by onkunde en onvoorfiens op-
eeten mögt.
Hunne Pagoden, of Tempels, hunne
Priefters ofte Bramines hun Feeften, en
verdre gewoonten, zyn de zelve,die wy
onder de floffe van Choromandel al be-
ichreven hebben. Hoewel men anders
nog verfcheyde feer frae je iäaken over hunne
Tempels &c. by Baldeus in zyn werk
van de afgodery der Ooft-Indifche Hey-
denen in 't 16 Höofd-ftuk, en elders,
aangeteekend vind. Sommige defer Goden
hebben 100, andere weer 1008 naamen,
behalven de Oppergoden zyn ’er
nog 3300000 kleene Goden, en 48000
Propheten, waar uit men oordeelen kan
van de moejelykeit van hunnen Godsdienft.
Fan den MOHHAMMEDAAN-
SCHEN GODSDIENST.
Kaliu jum genaamd, in 431000 jaaren be-
üaan zal, van de welke reeds 4337 jaaren
verloopen zyn, in de welke geregeerd
hebben verfcheyde Köningen ; hoeWel
hunne fchryvers in de bepaling defer jaaren
niet net overeenkomendewyl zy
hun tyd in fekere Artus, van 6o jaaren
ider, verdeeien.
De naamen defer Köningen,die op ’t
land van Malabar, of op de Kuft geregeerd
hebben, zyn defe.
Manumandari. Een Koning, die, een Barbier
geweeft zy nde, fich in den Ganges
verdroak, .om Koning te werden
, gelyk gefchiede.
Manu.
Mufchuwandat Schakkara JVadde.
Tannabuddiradi., of Tarimer. Een Vöft in
hunne Hiftorien feer beroemd.
Nalen> Mede by hen feer beroemd.
Wikkiramatiten- JEen Koning, die van ie-
keren duyvel allerley konften ge-
leerd hadj te.fien in *t boek We-
talakaddi.
Poiecharafcba.
Cbigen. Tot defes tyd toe zyn 140Ö jaaren
verloopen; waar na 00k een E-
ocha of reken-tyd, Chigattum, zyn
egin nam. f
Nanden. Defe is onder dePerrias(*t ver-
agtfte geilagt) een fchutter geweeft ,
en Koning geworden, die geld van
Leder ilaan liet ; dog hy leefde
niet lang.
MamnUicbore.« Dit was de beroemdfte
van alle defe Köningen, gelyk 00k
•v zyn geilagt, na welken de kuft
Choro-mandalam (o f Choromandel
, foo fommige willen, dat is
Ghoro’s Ryk.) genaamd is. Manam-
di beteekent de geregtigheid, foo
. feer in alles van hem geoeffend, en
jhier weer ingevoerd, doende weder
m ordre brengen,cn verfcheyde boe-
ken van de felve fchryven. ’
Ter eere van hem zyn de Pagoden
hier gefticht door Köningen, uit deleFa-,
milie voortgefproten, die wel een getal
van 300 uitmaken, van welke feer veel
in hunne Hiftorien .gemeld werd.
Na defe Vorften is een Keizerryk al-
hier opgekofnen, waar in 12 Keizers geregeerd
hebben,dog eindelyk ishun Ryk
in veel deelen vcrdeeld, en gehecl ver-
vallen.
Daar zyn onder hen weer andre die
Wat nu den Mohhammedaanfchen v «> de
Godsdienft betreft, die is hier mede feer
verre , en al zederd veel eeuwen , hét frtfc
ganfeh land door, onder grooten en kleene
uitgebreyd, na allen fchyn zyn be-
ginfel hier door den iver van defe en ge-
ne Arabifche en Moorfe of Hindoftanfe,
Per-
Van de
Joodfe.
Chriftelyke
Godsdienft
al-
hier«
/
Perfiaanic en andre Kooplieden genomen
jjebbende, fonder dat Wy in ftaat zyn, om
den netten tyd , wanneer die hier be-
g o b , aan te wyfen.
;Dat die egter hier al feer oud is, kan
men daar uit afnemen, dat AOaratna Pe-
rimel oppermagtig alleen-beheerfc her van
geheelMalabar A°. 9 jo al na Mekka
Zeylde, om daar de rechte gronden van
«¡eien.Godsdienft te halen , waar uit my
toefcjiynd , dat d ie n e t lang te voren
hier pegin genomen heeft. ... ■
nieeite Mohhammedaanen onder de
Malabaaren. zyn Sunni’s ( o f, van de zelve
fette, als de Türken, en Hindoftanders)
hoewel’er 00k eenige Sjais zyn, o f Sja-
lu s dat is Konings-gefinden,of van den zel-
ven Gpds-dienit ak de Perfiaanen, die fy-
ner eg fuiverder voorgeven dan de andre
te Welen.
Dat men hier, eh voor al te Coetsjien«
veel Joden heeft, is buyten tegen-fpraak,
en men is van Oordeel, op hun voorge-
ven, 4at Zy Na- zaaten zyn van de ver-
voerde 10 ltammen door Salmanaflaf den
Koning van Aflyrien. Duyienden der
zelven heeft men nog in Periien, hier en
daar« in de fteden, en voor al na dekant
v ^ Medien of Sjirvan, Iraak, en in andre
Landfehappen, verfpreyd, van waarnu
cn dan defe. en genc,, door den handel
van Perfien op Suratte, 'en Malabar , na
die^küften verhuyft, en, om dat zy het
daar feer wel vonden, aidus daar 00k ge-
bjeven zyn.
Sekcre Joodfe Rabbyn, Samuel van
Mets genaamd, over. veele Jaaren, tot
onfen Gods-dienft overgekomen, ennu
nog Krankbefoeker in ’t Vrouwen-Tugt-
huis op Batavia, is A°. 1691 o f 169 3 na de
Choromandel en Malabar geiön-
den, om te fien, o f men door- hem eenige
winft op defe Jooden zou können doenjdog
al de moeite by hem, zelfs met het aan*
leeren van ’t Portugeefch, om foo veel
te bete^ met hen te können ipreken, nog
A p. idP4 aangewend, is te vergeefs ge-
w.eeft, en dus blyven zy daar, gelyk als
elders,tot nog toe verhard,met het dek-
feJ;op hunne pogen en herten fitten, tot
dat het den Heere eens behagen zal op den
tyd , van hem daar toe bepaald, door
kragtiger middelen, als ’er tot nog toe
aangewend zyn, datdekfel, weg tene-
men, en hunne oogen te verliebten, om
ii<ph tot den rechten David hunnen Koning
eh Jcfus te bekeren.
Fan den CH R IST E L Y K E N GODS^
DIEN ST .
W a t nu den Chriftelykeri God$-dienft
alhjer betreft, die moeten wy als Dric-
derley aanmerken, te weten dien van de
St. Thomas Chriftenen,van den Roomf
D * Ki. 4 j
fehen, en den Hervormden Chriftelyken
Godsdienft. *
Wat de St. Thomas-Chriftencn zyn, De Sr
hebben wy onder de ftofte van de. kuft Thomai
van ¡Choromandel in ’t breedfe vertoond, Chriile-
met een wootd hier byvoegende, dat n*D’
het Neftoriäanen zyn, die hunne Leere
met van den Roomfen ftoel, maar o f van
Thomas (die te Maliapoer als een
bloed-getuige fou gefturven,zyq) o f van
eenige zyner leerlingen na dien tyd, dog
in die fuyyerheid niet; maar met de lcet-
tery van Neftprius befmec • ( die de veree-
mgmg der tWee Naturen in ChriftuS
loochende, en maar eene nature in heni
erkende) waarfchynelykft uit Syrien be-
komen hebben.
Z y plagten hunne Biflchoppen in An-
gamale, Coetsjien, Coylang, en Cranga-
nor, niet alleen in de ouder, maar zelf ii
00k nog in de later tyden te hebben,die
daar van den Aartsvadet van Alexandrien-
daar na van Mozul o f Ninive, o f wel
van Babylon (.nu Bagdad genaamd ) plagten
gefonden te werden. W y fpreken
daar van 00k met eenig breder bewys
onder de voornoemdc Itoife van Choromandel.
De voornäame ftukken van hunne leer Hooftb
plagten daar in te beiiaan, dat f zy in ’t ftukkeri
Avondmaal beyde het Broöd en den Wyn vanhuri-
gebruiken, Dog zy nemen , in plaats ne Lee’'
van gemeen, geiouten Brood (daar zy re*
op Haan) en in plaats van Wyn (daar
men die niet heeft) Rozynen-iap.
Z y doopen hunne kinderen niet , voor-
dat die 40 dagen oud zyn, ten’ware dac
zy in doods nood mogten wefen.
_ Z y gebruiken de Salving niet; nog
ftaan aan geen Priefters het Twecde hu-
Wrelyk toe. Zy verwerpen 00k de Beeiden
der Heyligen , dan alleen , dat zy
een kruys 111 hunne Kerken ftellen. Z y
Verfoejen Cyrillus, hunnen beftryder,ee-
ren Neftorius, en Diofcorus, als Heyli-
gen, verwerpen den Paus van Roomen,
cn gebruiken het Syrifch Teftament'ia
hunne Kerken j maar hoedanig zy nader-
hand alhier van defe ftukken afgeweken,
en tot den Roomichen Godsdienft over-
gebragt,' en daar mede eenigiins Veree-
nigd zyn, hebben wy bevoreris reeds uit-
yoerig in de ftoffe der St. Thomas-Chri-
ftenen onder Choromandel vertoond, dac
hier niet noodig is iets weder by te voe-
gen. •
De Roomfche Godsdienft alhier heeft « .
öerft lang na de komft der Portugeeferf Room^
op defe kuft een begin genomeft. . fche
Volgens bet bericht, dac de Jefuiet ? ot^T
Jarricus ons daar af geefc, zyn de Por- *
tugeefen van den beginne a f , toen zy
hier quamen , wel befig geweeft , om
foo wel de faaken van den Godsdienft,
als die van de veroveringen der Landen ,
F 3 te