
*8. J A V A A N S C H E Z A A K E N
zakm, verhindert werdzyn beurt waar
tönernen, of dßt eenige andre gekgen-
H P heit zujks noodzakelyk vereijfcben zal,
in welken gevaile de verandering van
twaftd in 7 particulier, met commtmi-
- . ca*iî vßd denprefes, Oudcrlingcn, en
. ;brwilh^ng der. Predikanten, f f ook
***** SPM&t dtkvyi des Kerkenraats ,
gefihiedfäMal...
4 4 ' ^fätebik een ider der Predikanten
¥ . *t begoekfi# ban de Ledematen der
. Gemeinte %yn byzmhrevaße wyhheb-
ben, <m wdéÿ&J&e, bebaken de ordinaire
vißdM'Wfk het Avondymal,
dagelykf fmHiaar te verheeren, ende
ten minfien alle veerthien dagen eenige
van de Ledernem , ofte andre in de
zel^e woonagtig , te bezoeken.
4f • ffft* Gods zal aan de kinder en
der Chriftßwn met denDoop, zoahaaft
. als men de bedkmng des zelven h&bben
kan , verzegeld werden • ende dat niet
anders als in de epenbare verzamelin-
gen , wanneer Gods woord geprçdikt
werd, het zy des Zondags voor de
middag,ofte Deaderdags voor de mid-
d tg i dogm de Zimkkm daar ingeen
oesaßpyan aanftoop te geven , ende niet
miß chien den Doop elders te. gaanzoe-
ken, zoe zal men Ook ter heoger nood
{dog immers zoo weinig , als 7 moge-
lyk is) den Doop extraordinair bedienen
mögen, nogtans alzoo dat het zelve
met zander Predikatie, of een körte
vermaning uit . Gods woord gefchiede,
ende dot men de gene , die haar buitens
■ :*X4*M hetpredfken verzoekengedoopt
. te rnogejn werden, vermooste Jjaar> zelven:
te wagte» van fuperßitie ende by-
gejoove, ende boor breeder aangaande
de leere -enft de Sacramentcn onderwy-
ze j ende en zal ook den Doop van
niemand anders, het zy Proponenten,
<fte Krankbezoekers, als alleen van de
Predikanten bedient werden.
4(5. De Dietmaren zullen haar Jteß doen,
ende daar toe arbeiden, dat de vader
zyn kind ten Doop prefenteere, ende
- dewyl men alhier benevens d&vaderook
getuigen by- , dm Doop neemt {welk ge-
.. hem zelven vry zynde, licht
ftyeranderen is) zoo zal niemand an-
ßdWf t°$ geadmitteerd werden,
dan die dezuivere Leere der Getefor-
meerde Kerke toegedaan, ende, vroom
van wandel Zf.
47- De ÆSL kinderen der Hei denen, de-
£Ü Wdke o f verntits bare jonkheit, ofte
onervarenheit in dé. taal, vapde Chrif-
ten-familien tngelyfd werden , en zullen
nogtans met gedoopt werden, voor
en a} Ver z t tot zoodanigep ouderdom
v gpkome» zyn, dat zy na haar begrip
-, 1 £ g ¥ de fundament en van de ChrißelykeRe-
Ugiegekymn zyn,ende matter, daad daar
in bewegten werden, ende dat ook de
geiuigm,die over haar ten Doopftaan,
beloven daar toe haar devoir fazullen
doen , dat de zehe vorder in tkCbri-
ftelyke Religie onderweze» , ende zoo
veel als in haar is, niet en zullen toe-
laten, dat de zelve weder om van bare,
familien, of van de gemeenfebap der
Cbrtßenen, vervreemd werden.
48. Rer dat de bejaarden tot den Doop ge-
admit teert zullen werden , . zal men
haar eerft in 7 privé afvragen, uit
wat confideratien ende infigten zy haar
zelven tot den Doop prefenteeren, ende
verkiaart hebbende r de zelve geen
andre als heilig, engeeftelyk, te wezen,
zullen wydevs in dt fundamenten van
de Chrißelyke Religie enderzogt werden,
ende eindelyk, nagedanebeloften
van volftandig by de Chrißelyke Gere-
formeerde Religie , mitsgaders in een
vroom Cbriftefyk leven te continueeren,
op atteßatie van de» Predikant, die
haar geexaminegrt beeft, met voor-
gaande advys van den Kerkenraat,
gedoopt werden.
4 9 . De Dienaaren zullen in bet Doopen,
zoo van jonge kinderen , als van be-
jaarde perfoonen , zoo Nederlandß,
als Onduitfehe Nation, de Formulieren
van de inß elling ende 7 gebruik des
Doops verfcheidentlyk , na gelegenbeit,
gelyk als de zelve tot dien einde on-
derfcbeidentlyk in de verfebeide taalen
befchreven zyn, na iders begrip, ende
verßand , gebruiken.
f°* De bejaarden werden door den Doop de
Chrißelyke Gemeinieingelyft, ende vo o r
Ledematen der Gemeinte aangemmen,
ende zyn daarom de bejaarde uit de
Chrißene» , als zy gedoopt werden,
febutdig bet Avondmaat des Heeren
ook te gobxuiken, 7 welk by baren
Doop zullen beloven met de eerfte ge-
legenheit te doen > dog wat aangaat de
bejaarde uit de Heidenen, die gedoopt
zyn, en zullen de zelve tot hei A -
vondmaal niet toegeiaten werden, dan
op haar verzoek ende begeem, ende
na examinatie bares geloofs, ende benevens
de naamen der gene die gedoopt
werden , mitsgaders de ouderen ende
getuigen, als mede den tyd des Doops,
zullen in een boek gejehreven werden.
f i . Men zal niemand, ten Avondmaal des
Heeren toelaten , dan Me , na de ge-
woonte der Kerke alhier, voor een Predikant
, ende Ouderling,belydents heeft.
gedaan van de Chrißelyke Gerefor-
meerde. . Religie, ende het getuigenis
beeft eenes vromen wandelt, ende zullen
de gene, die van een andre Gemeinte
tot ons overkomen , in plaats
van bare belydems beboorljke atteßatie
daar
Van den G O D
daar van aan den Kerkenraat vertoo-
nen -y ende daarenboven zeker Formulier
, in zieh vervattende de voor-
naamfte potnäen van de Chrißelyke
Religie {tot dien einde geßeld, endege-
reformeert) onderteckenen, mits haar
zelven onderwetpende de Chrißelyke
difctpline.
f i . In 7 houden van het H. Avondmaal
zal men zoodanige maniere volgen,als
men oordeelen zal tot de meefte ftigting
der Gemeinte te mögen dienen, wel
verftaande, dat nogtans de uitwendige
ceremonien ontrent Gods woord voor-
fchreven niet verändert, ende alle fu-
perftitie vermydet wer de, ende dat, na
voleindinge der Predikatie ende der ge-
meene gebeden op den Predt'kßoel, het
Formulier des H. Avondmaals, mitsga -
ders bet gebed daar toe dienende , voor
de tafelgelezen, ende , 3 de añiegeein-
digt zyndè, met het gebed ende dank-
zegging hefteten werde.
f 3- Om het H. Avondmaal met te meer
ftigting y ende eerbiedigheit te celebree-
ren, zoo zal het zelve veertbien dagen
te vor en publyk in de Gemeinte van
den Predikßoel afgekündigt wer den, op
dat haar de Ledemaaten daar toe be-
hoorlyk mögen beretden, ende za l mede
tot dien einde in de week na de eer-
ße afkondiging de bezoeking der Lede-
tnaaten van de Predikanten ende Ouderlingen
gedaan werden, op dat met
de eerfte gekgenheit daar van rapport
aan den Kerkenraat gefchiede, ont,zoo
mißchien eenige zwArigheden voorvie-
len, in de zehe by tyds te voorzien, ■
ende zal eindelyk op Fry dag voor het
houden van 7 H. Avondmaal de voor-
bereiding, ofproef-predikatie, gedaan
werden.
m De adminißratte van bét H. Avondmaal
zal onder de Predikanten met
beurten gefchteden, ende zullen de gene
,welkers beurt het wezen zal Zon-
dags- 't Avondmaal uit te deelen, ook
Vrydags te veren deVoorbereidtng,ofte
de proef-predikatie, doen.
f f . Aangaande den tyd van het houden van
het H. Avondmaal, en zal haar de
Kerke aan de gezettè Hoogtyden, als
Vaafchen, Pinxteren , ende de Kers-
dag , niet Verbinden 5 maar zal het
zelve gehouden wezen precis alle drie
maanden,ende dat op den eerftenZon*
dag van elke der de maand, te weten,
. Januari, April, Julius,en Oktober,
te bedienen.
f6 . ln ty den van oorlog, peßilentie, dieren
tyd, zware veroolgtng der Kerke, en
andre gemeene zwOrigheden, zullen
van de Dienaaren, met autor it eit ende
bevel der Hooge Overigheit , openbare
vaft-ende bede-dagen ingeftelt, ende
S D ä E N S T.
geheiligt werden.
f f “ De Gemeinte za l mede, bebakenden
■ordinairen Sabbatb , mderhoudeit den
KerS'dag, Paafchen , ende Pinxteren,
ende zal mede op Nieuwejaarsdflg, op
Donderdag voor Paafeben en Pinxteren,
ter gedagtenis van de Paßte on-
zes Zaligmakers Jezu Chriftiende
op Hemelvaartsdag, eetmaal voor de
middag, als eindelyk zal mede op den
go. May ter gedagtenis van de vero-
vering van Batavia , gepredikt werden.
f8. Aangaande de Huwelykzc zaaken,zal
neerßelyk geht werden-, dut jeen hu-
welyken gecontraheerd werden, Ute in
Gods woord yerboden zyn, lotende de
vordere ordimnantie op bet ftuk van 7
Huwelyk by de dtfpoßtie der Overheden.
Van de Cenfure, ende de Kerkelyke
’ Vermaaning:
f 9 . , , Gelykefwys de Chriftelyke ftraf- ,, fc gefielt is, ende niemant van de
„ borgerlyke geregten ende ftraf- „ fen der overheiyt bevryd is, alzoo ■„ werden ook benevens de borger- ,, fyke ftraffen de Kerkelyke cen-
„ furen noodzakelyk vfreifcht, om
1 3, den zondaar met de Kerkelyken £
,j ende zynen maftra tevefzoenen,
3, ende de ergernifleuit de gemein-
,3 te Chrifti weg te nemen;
,, Wanneer dan imand tegeä de
3, zuiverheit der Leere, de vroom-
,, heit des wandels, ofte de Ker-
,, kelykeliefüe, zondigtj zooverre
,3 als het heimelyk is,ende hygeen
3, openbare ergemis gegeven heeftj
,, zoo zal den regel onderhouden
, „ werden 3 welke Chriftus duide-
3, |yk voorichiyft Mattheus 18.61.
5, De heimelyke zonden^ Waar van
33 den zondaar, by een 3 ende in ’t
„ byzonder , ofte vöor twee ofte
,, dne getuigen, vermaant zyndej
, ,, berou w heeft, zullen voor den
,. Kerkenraat niet gebragi: werden.
6 t. ,3 Zoo imant van een heimelyke
„ zoncki van twee o f drie perfoo-
,, nen in defc liefdevermaantzyndej
„ geen gehoör geeft, ofte ander-
3, 5ns een openbare zönde bedre-«
„ ven heeft 3 zulks zal den Ker*
r 3j kenraat aan^egeven werden.
„ Van al zulke zonden 3 die van haar
3, nature wegen openbaar 3 o f door
„ veragting vah des Kerkenraats
,3 vennaaningin *t openbaars geko^
*" ,, men zyn 3 zal de vörzoening,
„ wanneer men zekere tbekenen
,, van boetveerifigheit ziet, open-
5, baariyk gefchieden door ’t oor- 1
t ) 3 33 deel