
De heer d e l a p o r t e , die de bezwaren ïvan de bereiding aan huis
wenseht te vermijden, wil gecomprimeerde zuurstof (tot 11 atmos-
pheren) leveren voor 5 franken de M3.; de prijs voor het licht zou
dan het dubbele bedragen van dien voor gewoon gas. D e l a p o r t e voert
de temperatuur van de gasvlam niet zóó hoog op als t e s s i é d u m o t a y ;
hij wil de verbranding van het gas door zuurstof-toevoer slechts wat
volkomener maken. T e s s i é d u m o t a y vond het gas in den regel te
weinig koolstof houdend en ging het, waar hij niet beschikken kon
over gas, dat uit cannel coal bij betrekkelijk lage temperatuur verkregen
was, carbureeren, dat is : hij liet het strijken door toestellen, die eene
vloeibare en vluchtige koolwaterstof bevatten b. v. benzin.
De brander van d e l a p o r t e bestaat eigenlijk uit twee branders, die
afzonderlijk kunnen dienst doen; voor gas alleen en voor gas en zuurstof.
In het eerste geval bezigt men den Argandschen buitensten brander;
in het tweede geval den binnensten; de toevoer van gas en zuurstof
geschiedt met behulp van een kraan.
De figuur stelt den brander in zijn geheel voor; met hetgeen tot het
garnituur behoort, den ballon-drager enz., hebben we niet'te maken.
De toevoer van lichtgas geschiedt door de benedenste buis A; die
der zuurstof door buis B. De regelingskraan D dient om buis B , al
naar verkiezen, te versperren; eene andere kraan bewijst dezelfde dienst
aan buis A. De zuurstof vervolgt haren weg door de linkerbuis E en
het lichtgas door de rechterbuis E. De beneden-regelings-kraan is
voorzien van een sleutel C; de standen van dien sleutel, in verband
tot de, bus der kraan, bepalen den aanvoer van lichtgas naar den
Argandschen, of van het »electrisch gas”, naar den binnensten brander.
Bij verticalen stand van den sleutel, zooals de figuur dien aangeeft,
stroomt het »electrisch gas” toe; maakt de sleutel met de aanvoer-
buis een hoek van 45°, dan is de weg voor het lichtgas Daar den
Argandschen brander vrij. Bij horizontalen stand is alle toevoer afgesneden.
Het stel buizen F , F, F, brengt het gewone gas naar den Argandschen
brander H. G representeert twee concentrisch geplaatste afdee-
lingen, respectivelijk verbonden aan de toevoerbuizen E en E voor
zuurstof en lichtgas; i is de buiten-tubuluur voor den »electrisch-gas”-
brander; zij eindigt in een doorboord koperen plaatje, dat aan het
lichtgas door de rechterbuis E toestroomende, doortocht verleent. In
het midden bevindt zich: de tubuluur voor den »electrisch-gas”-brander,
toegang verleenende aan de zuurstof; l is een koperen kegel, die,
ten behoeve van het gewone gas, den luchttoevoer naar den Argandschen
brander regelt. K is een doorboord gedeelte, waardoor de lucht
in kegel L komt.
De voordeelen, waarop t e s s i é d u m o t a y , in verband tot zijn stelsel
indertijd wees, waren de volgende:
Het aanslaan vatt voorwerpen in den omtrek der vlam wordt voorkomen
door de volledige oxydatie der koolstof van het gas.
G a s b r a n d e r v a n delaporte
Aangezien de verbranding grootendeels plaats heeft door middel van
de kunstmatig bereide zuurstof, die in de vlam wordt gebracht, wordt
de lucht in de vertrekken minder bedorven.
De door zuurstof onderhouden gasvlam geeft een wit licht, dat
minder nadeelig voor de oogen is en het onderscheiden van kleuren,
evenals bij daglicht, mogelijk maakt.
Yan de verhouding van zuurstof tot gas hangt alles af, als men in