longto atgehakt, on daarop overlangs in tw©ö geljjko doolon
gohonwon, \ an ieder deier doolon wordt oon plank gemaakt
door or mot do bijl spaandors at' to kappon, tot zij oon gelijk-
matigo dikto hobbon van drio ot vior duim, waarbij men in
hot begin, om hot splijteu to voorkomou, aan iodor oindo oon
ati'vig blok laat Bitten. In hot middon van iodoro plank worden
oon reeks van ovorlangsoho nitstokkon of khnnpon, drio of
vior dniiu boog on brood, on ongovoor 0011 voot lang, uitge-
sp aa rd , die in hot samenstel van hot vaartnig van hot grootsto
gowioht zijn. Wanneer oon genoogzaam aantal plankon geroed
is j worden zij mot vool mooite, iodor door drio of vior man,
door hot bosch gosloopt naar de plaats aan het strand, waar
do boot moot gemaakt worden. Eon grondbalk, breed in het
midden on aan iodor eiude aamnerkelijk oprijzende, wordt nu
eerst op blokken gelogd en behoorlijk geschoord. De randen
van dozen balk worden met den dissel volkomen zuiver en
etfen gemaakt, en eene plank met de vereischte ronding en
naar beide einden spits toeloopend, wordt er vast tegenaange-
houden en over de geheele lengte met een lijn geteekend,
die aanwijst hoe ze moet worden behouwen om nauwkeurig te passen.
\ ervolgens wordt in de randen die op elkaar moeten
slniten, eene reeks van gaten geboord, zoo grootals een mans-
vinger, en daarin worden pennen van zeer hard hout beves-
tigd , om de planken stevig samen te hechten, die daarop zoo-
danig tegen elkaar worden gedreven, dat er niet de geringste
msschenrnirnte overblijft. Op deze wijze gaat men voort plank
met plank te verbinden, tot de geheele boot de vereischte hoogte
en wijdte bereikt heeft. Hoe moeilijk het nu 00k schijnen
moge, zonder eenige andere hnlp dan die van ruwe praktische
kennis, de randen zoo te vormen, dat zij volkomen aan de
krommingen, waarop zij passen moeten, beantwoorden, en de
gaten zoo te boren, dat zij aan weerszijden in plaats en rich-
ting volmaakt met elkander overeenkomen, wordt toch beide
zoo goed verriebt, dat men mag twijfelen of de beste Koro-
peesebo Hebeepstimmerman zijne plankeri jtiistfet en «teviger
kan doen aaneenjfluiten. Men beeft rm eene hnid verkregen die
allocn wordt Hamengeboiiden door de pennen van bard bont
welke de fanden der planken verbinden, wel xterk eri veerkraeh-
tig, maar waarin onkel de bondkraebt der perinen de planken
verhindert vaneen te wijken. In de kleinere booten worden nn
zitbanken, in de groote dwarsbalken vastgemaakt Deze hon-
den in kleine kepen, ingekerfd om ze te ontvangen, en worden
verder aan de klampen van de plank daar beneden rnet
een sterk bindsel van rotan Uevestigd. Vervolgens worden mtg
ribben of inhouten gemaakt, ieder uit een enkel «tnk taai bont,
zoo gekozen en pas gemaakt, dat zij door middel van kleine
kepen nauwkeurig slniten in de klampen van iedere plank,
waarmede zij bovendien stevig rerbonden worden door middel
van rotans, gestoken door een gat dat in ieder uitetek diekt
bij de oppervlakte der plank is geboord (7). De niteinden der
planken worden samengevoegd tegen de reehtstaande posten
aan voor- en achtersteven en bovendien met pennen en rotan«
vastgehecht, en daarmede is het lichaam der boot voltooid,
die, als ze nu nog met roeren, masten en atappen bedekking is
toegerust, gereed is de worsteling met de baren aan te väugen.
Eene zorgvuldige overweging van het beginsel waarop
deze construetie rust, 00k de sterkte en bindkracht van rotan
(die in dit opzicht meer op ijzerdraad dan op touwwerk ge-
lijkt) in aanmerking genomen, doet mg gelooven dateenseinp
met zorg op deze wijze gebonwd, inderdaad sterker is dan een
dat op de gewone wijze met spijkers is aaneengehecht.
Gedurende ons verblijf Mer ter plaatee hadden wij het allen
zeer drnk. Onze kapitein Meid dagelijks toerieht op de toI-
tooiing zijner twee kleine prauwen. Den ganseben dag dexer
kwamen inlandsche booten bg ons aan boord met viseh. kokos-
noten, parkieten en lori’s , aarden pannen. betelblad. hon