
en omhels den zijne knieen , onder het uiten van den gewo-
nen salainat, welke hij minzaam, hen op de schonders küssende
(1) , op dezelfde wijze beantwoordde. Met genoegen
beschouwde hij hen. stilzwijgend eenige oogenblikken , doch
toen het woord opvattende , zeide hij glimlagchende:
» Nu, kinderen! hetis welzoo.en mij dunkt het wordt
tijd, dat gij het daglicht eens weder aanschouwt. Daaren-
boven , — ging hij ernstig voort, — Orang kaija van Ca-'
paha ! buiten hebben omstandigheden plaats, welke uwe
tegenwoordigheid vereischen. lk begrijp , dat het u niet
aangenaam zijn kan zoo op eens ult uwe tijdelijke rust op-
gewekt te worden, want ook ik was eens jong, en herinner
mij, bij uwen aanblik , de dagen mijner jeugd , doch
der landen, soms wel Jeens ddne vroüw kan te weeg brengen.
Reizende Mahomedanen maken ook veelal gebruik van de vergun-
ning tot veelwijverij, om, waar zij komenen denken eenigen tijd
te kunnen doorbrengen ,tehuwen. Vertrekkende laten zij gewoon-
lijk hunne vrouwen, zonder onderhoud , waarvoor zij echter behooren
te zorgen, achter, doch die vrou wen hebben dan het regt
om eene scheiding te vragen, indien zij, wanneer zieh de gelegen-
heid daartoe over land binnen tien maanden en over zee binnen
drie jaren opdoet, noch tüding, noch onderhoud van hunne
echtgenooten verkrjjgen. In die gevallen weigeren de geestelijken
de scheiding noöit, doch zonder dezelve valt zij moeijelijk. Het
karakter der vrouwen , in verschillende opzigten, geeft ook dik-
wijls aanleiding tot scheiding. Ikhebte ta n d a k (Borneo’s West-
kust) eene vrouw gekend, die, hoezeer nog geen 40 jaren oud,
evenwel reeds, als een gevolg van haar naar het huisselijk mees-
terschap dingende karakrer, elfmaal gehuwd was geweest.
( 1) Het hoofd is bij de Mahomedanen het heiligste gedeelte van
het ligehaam en mag, behalve door echtgenooten, nooit door jemand
aangeraakt worden. Onder mannen is zulks de grooste be
leediging, welke men kan toebrengen.
apa boleh b ow a i! ( 1 ) het algemeen belang gaat voor,
en men wordt daar buiten bovendien ongeduldig en onge-
rust, dewijl gij u niet vertoont en zulks te meer, omdat
er eenige verontrustende tijdingen zijn van de Kotta La-
ha.”
» Zoo, vader ! dat spijt mij en het is mij heden zeer lästig
, dat ik . i . . . •”
» Ja, ja, Toblobcabbsie ! dat besef ik , maar nooddwang
breekt wetten en het algemeen belang mag niet door uwe
liefde lijden. Onder welke omstandigheden ook moet het
steeds uw pügt zijn alles daaraan op te offeren, of gij beant-
wpordt niet aan het vertrouwen, dat het grootste gedeelte
der bevolking in u .gesteld heeft. Sb Tiedja. ! ga eens e-
Ven bij Almiita en de overige vrouwen , want ik moet raet
uwen echtgenoot het een en ander afhandelen, waarbij u-
we tegenwoordigheid wel gemist kan worden.”
Schoorvoetende voldeed Sb Tiedja aan dit vaderlijk be-
vel en Toeloecabbsib , even min gesticht over deze tijdelijke
scheiding , zag Paiiwaki pruilende en knorrig aan.
» Foei! schaam u , Tobüoecabbsib !—hernam deze.—Wordt
weder een man. Ik heb hetgevreesd, dat gij u teveeldoor
uwen hartstogt zoudtlaten wegslepen en daarom uwhuwelijk
verhasst. Thansis het tijd omte handelen. Yerwijder der-
halve alle verwijfde gedachten van u , en bepaal ze tot den-
toestand, waarin wij ons tegenwoordig bevinden. De 0 -
rang kaija’s van Mamalo, C e y t, Negri-lama , Larieke,
Alang en S a to e zijn in het geheim op nieuw hier aange-
komen. Zij komen regtstreeks van de Rotta Laha en hebben
den knorrigen Gouverneur ontmoet, die lien niet te
vriendelijk behandeld moet hebben. Uw huwelijk was hem
reeds bekend.”
» Waar zijn ze ?” \
( 1) Wat kan men er tegen doen!