a f met o-root6°rondbezit Dpe>|Zich 1 volksmeriigte ■ | ai, mei gioot grondbezit. De hun aangeboren zm, om de wapHenen ™ ten kvroiejgresnfa meirlfiJepn
p li c h /t ie r families’ ^an ges!acht oP gelacht over en werd aldus een eigenaardige
S oppp - , Daar Z1J land bezaten en slaven, om den grond te bebouwen
hun ie u -V af ^ d e V 9'01’ ), ,da«®^ksch bestaan ontheven en konden zij zieh van
a W h M M M 1 Op deze wijze ontwikkelde zieh een aan-
” t i Ä " gr r , S j ä i g ; t « r ü en ” “n
dp mtfLo I S ! 0I? ü bezii van nieuwe gewesten grootendeels geeindigd was en
der Aribrs f M l beter bePaald w e n f.o p e n b a aÄ e zieh bij e S groot gldeelte
te b4ouwen Aan T - vl.eedzaam, h!!nt kudd.?“ te.beheeren en het vruehtbare land
enkele lu S o e b ^ P n tp ieten Z1J bet Saarne over’ om den K°“ “ g bij
zii den a d e f nTef zii ; ■ voo/ ran«> dle daaraan werbenden was, benijdden
äI , , ! d • ? f maar m staat bleven, vreedzaam het land te bebouwen
n Y Ä I W m d6n S der tijde,i een andere klasse, die der Vaigja s (d?i. volk-
wprl-dn ff ok)nist®n) een klasse van landbouwers, herders en niiverheid of hand-
eiken beoefenende personen. De Kshatria’s zagen w e lu it de hoo^te od deze klasse
: » t e ß ' Ä s S B W j d~ h 4« H H « — m*nn+nDi f Vaicjas boven alles. Zij waren daar van elders gekomen en een
™rdttd d-Vad i1 n1 Keworden> wier grondbezit den eigen arbeid der bezitters
vorderde en die de: kern der econonnsehe arbeidende bevolking uitmaakten
Onder deze standen stonden npg de nakomelingen der donkerkleurige oorspronke-
e f w e ld T a k 3’p p 16 H aIs onderw0rpenen of slaven onder de Tnd“STeefden
aaapngSeauuiidd Dv ee nnaaaamml eSsruudderraaen («SaogeHdrrea)t Sitsa nmd ebt esucibt ohaewt dS awnesrkdreine,t amfe kto mdesnti gn aaemn i■s wa■ar-
boven de s t endm dendienstbaren stand bewaard bleef. Doch
11_ anden der Kshatria s, Vaicjas en Sudra’s stond in geesteliik oozicht dp
f sse yan hen, die zieh met de behartiging der religieuse belangen bezighielden
hnuuiisspprrfieesstteerrss ^des 0Komn1gs, mMet Idien van Brahmanen verwisselden Reeds aan de
Indus hadden enkele priesters den naam„ dat hun göffergebedef en hymnen een
bijzondere kracht en werking hadden. Daardoor verkregfn deze priestos groot
AP pplf’d 6n u WSi ln * an8’ van den geheelen stam, dat deze heilige gezangen
en gebeden bewaard en voortgezet werden. Dit geschiedde het zekerst als de aan-
™n elken stam hun wetenschap aan hun zoonf of leerlingen
ofienontscbä ontstonden priestergeslachten en priesterfamilien, die tot schoben
of genootschappen vereemgd werden, de gebeden, aanroepingen der goden en hvmnen
Aanvankehik P bun be^ d I S H U i l E i j stam een eigen pnestergeslacht, doch toen na een langer
«i"' f l f i P stammen m vreedzaam verkeer met elkander in aanraking kwanfen
lp)eetrterKeivkinLg.r r ZZiieijn. gleeeerrddeenr ddSep °hh eilrig6er ^hym nteuns secnh elwi etdeen.'s■cphraipespteenrg evsalna cehltkeann';deeerh nena dzeoroe
werden deze gerneengoed van alle priesters, die ze dedenopschriivehom ze aldus
vprjcta te doen bipven. Bij de priesterfamilien bleef e v e nw e l^ tennis van de
verbinden En t o ^ J n n d f8d ften bewaard> bä hen berustten de tradities, daaraan
pp toen onder de vreedzame toestanden aan de Ganges de religie meer
p voorgrond trad, vervulde dit de priesterfamilies met' het verheilend besef
dat zij een eigen, hoogen stand uitmaakten, aan den dienst der goden gewiid en de
wilksnieening sloot zieh: hierbij vanzelf aan. Zoo. ontstond d f prieste7kaste die
streng was afgescheiden. van de Kshatria’s en de Vai?ja ’s en door standshoogmoed
zieh boven dezen wist te verheffen, die ontwikkeling, wetenschap en godsdienstkennis
als hun bijzondere voorrechten beschouwden. Op straat en op de markt deden de
pnesteis zieh reeds kennen door den snit en de stof hunner kleeding door den staf van
bamboesnet, door den heiligen, gprdel,; die. h en ; omsloot. g’
j . ? , hierboven aangegeven. wijze ongeveer ontwikkelde zieh in de landen aan
dpzenVt t f Oanges een mdeelmg der maatschappij in standen. Toch moeten
deze met met de latere kästen verwisseld worden, die, zooals wij later zien zullen
hiernaast bestonden en het eigenlijke afsluitende -karakter hidden I L e n d^
I M i 1
TEMPEL YAN VISHNU IN DEN VORM VAN EEN WAGEN.