
 
        
         
		wordt  vooral  daardoor  ondersteund;: Vdat  van  de  32  in  China  bestaande  en  door  
 bisschoppen  „m  partibus  mfidelium”  (d.  i.  in het land der niet-Katholieke Christenen)  
 bestuurde  apostolische  yicariaten,  er  18  in  handen  zijn  van  Fransche  Jezuieten,  
 Hazaristen  of  van  de  Missions  étrangères  de  Paris,  9  van  Italiaansche  instellingen,  
 -,  'a n   Spaansche,  2  van  Belgische  en  1  van  Duitsche  zendelingsorden.  Door  de  
 Italiaansche  regeenng  is  in  den tijd van  het Fransch-Chineesche conflict van 1 8 8 3 -8 5   
 herhaaldehjk  met  succès  opgetreden,  pm  de  belangen  harer  zendelingen  in  China  te  
 behartigen;  mettegenstaande  dat  wist  het Vaticaan  te verhinderen,  dat de  Italiaansche  
 zendelingen  zieh  onder .beseherming  van  dien  staat  stelden. 
 .  ,f e? a!ioo-de  Fcr;ansche  staa*  °°k  de  Katholieke'Duitsche  missie  van  het Steyler-huis  
 sedert  1887  m  Sjantung  onder  de  staatsbescherming,  deze  nl.  van  het  Duitsche Riik  
 Deze  missie  heeft  voor  haar  arbeid  het  gedeelte  van  het  Chineesche  Riik  gekozen  
 waai  Confucius  en  Mèneras  geboren  en  gestorven  zijn.  Door  den  takt  en  de  volharmg  
 der  Duitsche  zendelingen  waren  zij  hier  zeer  vruchtbaar  werkzaam  in  een  
 land  van  Buddhistische  en  laoïstische  tempels  met  vele  opiumholen.  Dat  in  een  
 dergehjke  streek  de  veihgheid  niet  voldoende  verzekerd  blijft,  valt  wel  tebevroeden  
 zoodat  de  moord  op  de  zendelingen  in  1897,  hoezeer  ook  te  bejammeren,  toch  niet  
 geheel  buiten  de  rekenmg  mag  genoemd  worden. 
 krzwÍ  j antal  d®r   in  China  werkzame  Katholieke  vreemdé  missionarissen zal ongeveer  
 bedragen ;  het  aantal der Katholieke Christenen onder de inboorlingen plm  550 000  
 meest  nakomelmgen  der  sedert  de  17«  en  18«  eeuw  bekeerde  Chineezen. 
 -De  werkzaamheid  der  Protestantsche  zendelingen  in  China  dagteekent,  als  men de  
 werkzaamheid  der  Nederlanders  op  Formosa  van  1624—1628,  die  geen  sporen  heeft  
 achtergelaten,  uitzondert,  van  den  vrede  van  Nanking 1842.  Ongeveer 1500 personen  
 de  meerderheid  vrouwen  en  die  tot  een  veertigtal  Engelsche,  Amerikaansche  en  
 Duitsche  zendelmggenootsehappen  behooren,  zijn  m  China voor de Protestanten werkzaam. 
   Het  aantal  hunner  aanhangers  bedraagt  ongeveer  40.000.  Een  belangrijke  rol  
 speien  bij  de  Protestantsche  zending  de  artsen,  die- aan  ongeveer  20  hospitalen  Verbünden  
 zijn,  terwijl  aan  de  Katholieke,  meestal  door  barmhartige  zusters  bestuurde  
 hospitalen  uitsluitend  Chineesche  artsen,  naar  hun  methode,  werkzaam  ziin  De  
 Protestantsehe  zendelingen  staan  onder  de  bescherming  van  de  gezanten  der  naties  
 waartoe  zij  behooren,  en  hoewel  zij  daardoor  geen  politieke  rol  verrollen,  hebben ü   '  
 toch  dikwijls,  vooral  ten  behoeve  van  Engeland  en  Amerika,  tot  belangrijke  beslis-  
 singen  medegewerkt.  °  J 
 De  Amerikaan  Mr.  Galbers  Reid  heeft  in  Peking  een  zoogenaamde  zending  onder  
 de  hoogere  klassen gesticht,  en wil daardoor invloed uitoefenen in de regeeringskringen. 
 De  Gneksch-Kathoheke  Kerk  heeft  zieh  sedert  de  17«  eeuw  daartoe  beperkt,  dat  
 zij  de  zielezorg  der  nakomelmgen  van  de  Russen,  die  bij  de  inneming  van  Albazin  
 aan  de  Amur  in  1689  gevangen  genomen  en  naar  Peking  gevoerd  werden,  op  zieh  
 neemt.  Van  dezen  hebben  velen  belangrijken  wetenschappelijken  arbeid  verricht. 
 Als  de  Kathoheke  en  de  Protestantsche  zending  in  China  met  elkander  worden  
 vergeleken,  dan  blijkt,  dat  de  eerste  meer praktisch werkt, de laatste meer theoretisch.  
 JJe  Katholieke  weeshuizen  en  scholen  hebben  door  de  opieiding  der  jongelieden  voor  
 beroepen  en  door  de  meisjes  voor  huismoeders  op  te  voeden  belangrijken  invloed  
 uitgeoefend  op  het  leven  des  volks,  terwijl  de  Protestantsche  zending  er  meer  naar  
 gestreeld  heeft,  godsdienstwetenschap  aan  te  brengen. 
 Terwijl  de  Katholieken  het  „labora  et  ora”,  „werk  en  bid”  in  toepassing  brengen,  
 keeren  de  Protestanten  den  stelregel  om:  „ora  et  labora”,  „bid  en  werk”.  Beiden  
 stuften  in  hun  arbeid  op  den  tegenstand  van  den  geleerden  stand  in  China,  die door  
 den  voortgang  van  het  Christendom  den  ondergang  der  Confuciaansche  zedeleer  en  
 der  Umneesche  beschavmg  vreest. 
 h o o f d s t u k   x x v i i l 
 R E L I G I E U S E   F E E S T E N   D E R   C H I N E E Z E N . 
 oennen  de  Chineezen  met,  do<*  Pdie  a3an  hun  verschillende  goden  gewijd 
 WÊÊÈÊlÈÈÊÊlÈÈÊBm 
 Februari,  en  dus  werkelijk  het  eerste  ja a ^ ty d e , ^ e   L ^ o p e n t .   ^   nachtevening MmmS m 1M în  Ha  achtste  en  die  van  hetW  wmSterÊsoÊlsÊtitSiumm  m   de  elfde  maand. d e r h e r f s t ' 
 is  tevens  h e tje e st,  dat  h e t   jaargetijde  bp  heu  
 ,  n -+  0f  liever  „de  Nieuwiaarsfeesten  duren  gewoonlijk  een  tôt  dr e 
 w m m Ê Ê Ê m 
 w W t t 
 meL tr[ er P[ an'denur  worden  de  beeltenissen  van  twee  generaals  opgehangen  Deze