
 
        
         
		op  bezciek  komt  zit  de  vrouw  in  een  kamer  er  naast;  de  deur  tusschen  beide  
 vertrekken  is  zelfs  met  geheel  gesloten.  Ook  wordt  de  vrouw  wel  in  het  gesprek  
 betrokken,  doch  steeds  moet  een  sluier  haar  gelaat  bedekken.  Dit  gebod  kan  alleen  
 led°en  betreff11 ü  omstandigheden  worden  opgeheven,  waar  het  o.a.  familie- 
 De  beperkmgen  in  het  verkeer  tusschen  mannen  en  vrouwen  hebben  zieh  waar-  
 schijnhjk  ontwikkeld  uit  den  lossen  band  van  het  huwelijk  bij  de  Muzelmannen;  
 hierdoor  zou  gemakkehjk  de  huisvriend  de  plaats  van  den  man  kunnen  innemen,  
 doch  sluier  en  afscheidmg  moeten  nu  de  huwelijkstrouw  handhaven. 
 Bij  de  lagere  klassen  bestaan  wel  dezelfde  beperkingen  in  den  omgang  tusschen  
 de  geslachten,  maar  wegens  gemis  aan  huisruimte  kunnen  die  niet zeer  stipt worden  
 nagekomen  en  daaruit  volgt  noodzakelijk  meer  vrijheid. 
 %  * * 
 . Het,u hr ellJk  is  ,?en  fcelangrijk  verschijnsel  in  het  sociale  leven,  dat  gevoelens  en  
 gezmdheden  der  volken  karakteriseert.  Volgens  de  Mohammedaansche  wetten  is  het  
 huwelijk  een  contract,  zeiden  we,  dat  berust  op  den  wil  van  den  man  „idsehab”, en 
 contracten16' ü l  W   f T , "   ,”kabu1” ' 1 Dlt  Yerdrag  verschilt  daarin  van  alle  andere  
 wwoerrddeenn ,  tSer wMijil   dfe   vsrleoouhwts   ddiot orre ce,hetn  ndieert   bpeazritti.jen,  nl.  door  den  man,  kan  vernietigd  
 ,  De  huwelijken  worden  meest  tot  stand  gebracht  door verwanten  of door huwelijks-  
 bemiddelaars.  Ongehuwde  meisjes  en'  gescheiden  vrouwen  zijn  de  familie  tot  last,  
 als  zp  geen  geld  bezitten,  en  daarom  wordt  voor  hen  een  echtgenoot  gezöcht.  Riike  
 ongehuwde  vrouwen  gaan  met  zeiden  een  echtverbintenis  aan,  om  aan  den  invloed  
 der  uitzuigende  bloedverwanten  onttrokken  te  worden.  In  zulke  gevallen  is  de  
 huwehjksmakelaar  het  middel,  om  de  partijen  tot  elkander  te  brengeil. 
 r E S   Det  tamelijk  vrije  verkeer,  dat  tusschen  jongens  en  meisjes  tot  
 het  8e  ot  10e  levensjaar  .bestaat.  Huwelijken,  die  werkelijk  op  liefde  gegrondvest  
 zijn,  worden  met  zeiden  bij  het  speien  voorbereid.-  Ook  als  het gelaat van het meisje  
 door  den  sluier  omhuld  wordt,  weet  de  jongen  niet zeiden nog gelegenheid te  vinden, 
 •  J   Z1J?.  gevoelens  in  kennis  te  stellen  door  vertrouwde  tusschenpersonen,  en  
 emdelijk  wordt  de  toestemming  der  wederzijdsche  ouders  gezöcht  voor  een huweliik  
 In  de  hooge  standen  te  Mekka  wordt  niet  zeiden  door  de  wederzijdsche  ouders 
 io  -reen  ■Ieu8dlg®?1  B& fW   het  huvvelijk  tusschen  hun  kinderen  gesloten,  als  de  
 familiebelangen  hierby  in  het  spei  zijn. 
 De  polygamie  is  geoorloofd,  maar  alleen  de  rijken  maken  slechts  een  enkele  maal  
 gebruik  van  het  recht,  vier  vrouwen  tegelijkertijdHte  hebben.  De  kosten  dier weelde 
 regel°VemaakT  '  Daardoor  heeft  de  economie  des  levens  monogamie  tot 
 Niet  de  polygamie  doch  bovenal  de  losheid  van  den  huwelijksband  geeft  aan  het  
 Muzelmansche  familieleven  een  eigenaardig  karakter.  De  man  kan  zijn vrouw zonder  
 eenige  reden  verstooten,  maar  hij  laat  zieh  daarvan  niet  zeiden  terughouden, minder  
 uit  medelijden  met  de  vrouw  zelf  dan  wel  om  haar  bloedverwanten  of  om  de  
 kosten  van  een  meuw  huwelijk.  De  scheiding  gaat  zelfs  met  minder  moeite  gepaard  
 dan  tusschen  den  Europeaan  en  zijn  maitresse. 
 Ook  de  vrouw  kan  van  eenige  wettelijke  en vele buitenwettelijke middelen gebruik  
 maken,  om  van  den  man  te  scheiden.  Voor  den  rechter  kan  de  vrouw  haar  vrijheid  
 erugvragen  wegens  mishandeling  door  den  man,  wegens  zijn  onvermogen,  om  haar  
 voldoende  woning,  kleedmg  en  voedsel  te  verschaffen,  of wegens impotentie  of krank-  
 zmnigheid  van  den  man.  Doch  gemakkelijker  is  het  haar,  den  echtgenoot  het  leven  
 zoo  onaangenaam  te  maken,  dat  hij  gaarne  zelf  den  huwelijksband  wil  verbreken. 
 Het  tijdehjk  karakter,  dat  de  huwelijken  in  Mekka vaak bezitten,  heeft ten gevolge  
 dat  de  pelgnms  die  hier  eenigen  tijd  doorbrengen,  en  waarvan  velen  met  goed  
 gevulden  bmdel  komen,  een  huwelijk  in  Mekka  sluiten.  Daarvoor  zijn  meestal  aan-  
 biedmgen  m  overyloed  en  gewoonlijk  künnen  de vrouwen hiermede voordeelige zaken  
 doen.  De  bekoorhjkheid  der  vrouw  wordt  tegen  hoogen  prijs  betaald.  Doch  ook  
 voor  hen,  die  minder  ruim  met  aardsche  middelen  bedeeld  zijn,  is  er  gewoonlijk  
 aanbod  in  overvloed,  als  zij  de  huwelijks-bemiddelaars  te  hulp  vragen  • 
 DE  VROUWEN  HUISDOKTERESSEN.  BIJGELOOF. 51 
 Dat  onder  deze  toestanden  het  echtelijk  leven  lijdt,  dat  de  zuivere huwelijken  voor  
 de  Mekkaners  bedorven  worden,  ligt  in  den  aard  der  zaak;  het  huwelijk  verkrijgt  
 te  veel  het  karakter  van  een  los concubinaat, wordt ook  in werkelijkheid  een  contract,  
 waarbij  de  man  zekere  materieele  verplichtingen  (huwelijksgeld,  levensonderhoud,  
 woning,  kleeding  enz.)  ten  opzichte  der  vrouw  op  zieh  neemt,  teneinde  het  sexueel  
 genot  te  kunnen  gebieten.  Een  hoogere,  edeler  betrekking  der  echtgenooten  tot  
 elkander  is  echter  daardoor  niet  uitgesloten. 
 In  dezen  toestand  zijn  het  over  ’t   geheel  materieele  inzichten,  die  het  huwelijk  
 beheerschen.  Man  en  vrouw  hebben daarbij  meestal tegenstrijdige materieele belangen  
 en  staan  in  dat  opzicht  wantrouwend  tegenover  elkander.  Het  meeste  huisraad  
 behoört  de  vrouw;  de  woning  daarentegen  is  het  eigendom  van  den  man.  De  man  
 gaat  des  morgens  zelf  naar  de  markt  en  koopt  de  noodige  eetwaren,  voor  zoover  
 zij  niet  in  de  spijskamer  aanwezig  zijn.  De  voornamen  laten  de  regeling en  bereiding  
 van  den  maaltijd  aan  de  slavin  in  de  keuken  over;  in de minder wel varende  standen  
 koken  de  mannen  zelf. 
 De  mannen  in  Mekka  hebben  aan  hun  vrouwen  veel  levenservaring  en  menschen-  
 kennis  te  danken.  In  beide  toch  zijn  de  Mekkaansche  vrouwen  den  mannen  ver  
 voor.  Daarenboven  zijn  de  vrouwen  huisdokteressen,  wier  raad  men  bij  vele ziekten  
 het  eerst  inwint.  1)  Gewoonlijk  hebben  zij  een  huisapotheek  en  altijd  bezitten  zij  
 kennis  van  de  geneeskracht  van  enkele  kruiden.  Geneeskunst,  toovenarij  en  bezwe-  
 ring  behooren  hier  nog  bij  elkander,  evenals  ziekten,  als:  booze  geesten,  booze  oog  
 enz.  De  geneeskunst  leert  men  verder  als  ieder  handwerk;  de  zoon,  neef  of  helper  
 leert  die  kunst  van  vader,  oom  of meester,  doch  door  vreemde woorden geeft hij  zijn  
 kunst  een  zekere  voornaamheid. 
 De  Islam  is  de  offieieele  religie,  die  de  verschallende  bestanddeelen  der  steeds  in  
 wording  verkeerende Mekkaansche  bevolking  samenbrengt en verzamelt,  en om^ekeerd  
 brengt  die  bevolking  uit  alle  werelddeelen  vooroordeelen  en  bijgeloof mede° welke  
 zieh  in  den  Mekkaanschen  Islam  oplossen.  Vooral  de  vrouwen  werken  ijverig daartoe  
 mede;  hun  levendige  phantasie  maakt  hen daartoe ten zeerste geschikt, terwijl  slechts  
 zeiden  een  betere  kennis  van  den  Koran  een  tegenwicht  daarvan  vormt.  Zoo  is  een  
 belangrijke  hoeveelheid  bijgeloof  langzamerhand  gemeengoed  der  Mohammedaansche  
 wereld  geworden. 
 In  Mekka  beschouwt  men  het  Muzelmansche  westen  (Tunis,  Algiers  en  Marokko)  
 als  het  stamland  van  grof-bijgeloovige  vormen.  De  kunst,  om  zijn  vijanden  ten  
 prooi  te  doen  worden  aan  ziekten  en  ongelukken  van  allerlei  aard,  zou  vandaar  
 overgebracht  zijn.  De  bewoners  der  Oost-Indische  eilanden  beschouwt  men  er  als  
 bezitters  van  toovermiddelen  tegen  booze  geesten.  Misschien  is  dit wel het uitvloeisel  
 van  het  algemeen  gerucht,  dat  het  op  die  eilanden  van  booze geesten wemelt,  zoodat  
 mea  daar  wel  leerde  er  zieh  tegen  te  wapenen. 
 Vooral  de  Afrikaansche  slavinnen  en  de  Indiers  beschouwt  men  als importeurs van  
 bijgeloof  m  Mekka.  Bijna  ieder  draagt  dan  ook  amuletten,  bezweringsformules  
 in  allerlei  vormen  bij  zieh,  om  tegen  de  schelmsche  streken  der  dzjinn  beschut  te  
 zijn.  ¿en  kleine,  wit  metalen  ring  aan  den  pink  beschut  tegen  de  hier  veel  voor-  
 ¿omende  ziekte  der  hiemorrholden;  komt  de  ziekte  toch,  dan  tracht  de  vroutv  in  de  
 eerste  plaats  de  geesten  door  het  rooken  van  mastix  of dergelijke welriekende  stoffen  
 b p j f u ' JV<äi \   en  verzuimt  daarbiJ  niet>  -door  allerlei  beloften  den  profeet  bij  de  
 vrnm!  f  S I S ®  te  oen  krÜSen-  -Vis  ook  dit  niet  helpt,  rieht  men  zieh  tot  eeb  
 xurnen  öcneik,  die,  na  een  diagnose  gemaakt  te  hebben,  eenige  letters  of woorden  
 een  stak  papier  sehrijft,  om  dit  te  verbranden;  de  zieke  moet  dan  de  ascR  in  
 ^   opgelost,  gebruiken  onder  het  uitspreken  van  gebeden  en  vrome  uitroepinnen ■  
 dan. . . .   „als  Allah  het  wiL”  zal  hij  genezen. 
 Een  overvloed  van  bijgeloovi'ge  gebruiken van  allerlei aard, bij verschiffende gelegenvolk  
 bekend  T “ ?!!  ®h e ? _n0? s.”  ^   m»mge  lezer  zeggen,  die  met  de  plattelandstoestanden  b«  ons  
 dmiee   ooookk   hbipi   a. 1l1le« ' zi■ eki t. en  ger&e0e°dls  0wha s dmorePt   hzaaagre nr aawdij.   een  onde  vronw,  de  „moeder  van  L.”  buipiDgeennaaaammda,