H O O F D S T U K VI I .
DE TEGENWOORDIGE BEVÖLKING VAN ARABIE.
Bij de tegenwoordige bevölking van Arabie kunnen in hoofdzaak onderscheiden
■worden de stadbewoners, meestal kooplieden,- industrigelen, de half-nomadische
Arabieren, die aan den rand der woestijn een tent of een armoedige leemen hut
bewonen, en de Bedoeienen, de echte nomaden. De laatsten vormen nog natuurvolken,
bij -wie het oude, patriarchale leven bewaard bleef ; stammen, die ons in véle
opziebten aan de Oud-testamentische herdersvolken doen denken. Doch aan de
westkust van Arabie, waar men sedert eeuwen met andere volken in aanraking was,
waar de pelgrims van alle Mohammedaansche landen samenstroomen en begrippen
en neigingen overbrengen, is in vele opzichten het karakteristiek Arabische onderT
gegaan, om voor een mengsel van hoogere en lagere beschavingselementen pläats
te maken. Het sterkst uitkomend voorbeeld hiervan is oögetwijfeld Mekka.
Wij zullen op beide toestanden, die van het binnenland en van de westkust, de
aandacht vestigen. Voor de laatste is het belangrijke werk van onzen landgenöot
Dr. C. Snouck Hurgronje „Mekka” bovenal onze hoofdbron.
* *
Mekka is een internationale stad, waar men een verscheidenheid van huidkléur
en rastypen ontmoet, als misschien in geen tweede stad van het Oosten. De hemelsche
voordeelen, die men te Mekka hoopt te verwerven, en de aardsche voordeelen, die
uit. de samenstrooming van zooveel duizenden zijn te behalen, brengen elementen
van allerlei aard in de heilige stad Mekka te zamen. Van de pikzwarte Arabiers
tot de enkele blonde Türken vindt men er alle nuances van huidkleur. Türken,
Egyptenaren, Syriers, Buchari’s en andere Centraal-Aziaten komen in Mekka, om
verschillende weelde-artikelen aan de pelgrims te verkoopen; handwerkslieden uit
alle Islamietische cultuurlanden hopen hier iets te verdienen en ook tal van bedelaars
volgen den menschenstroom, om hun natuurgenooten door vrome gebaren of uitroe-
pingen tot weldadigheid te stemmen.
Elk volk heeft zijn eigen richting in Mekka. De Indiers komen hoofdzakelijk, om
door crediet- en bankzaken winsten te behalen, en vinden daarbij concurrenten in
de Hadramieten, die zonder geld te Mekka komen, maar door volharding en zuinig-
heid een klein kapitaal vergären en daarmede weldra weten te woekeren in overdrachtelijken
en werkelijken zin. Ook uit Jemen komen velen met gelijke bedoelingen
naar Mekka. Wanneer wij daarbij voegen, dat uit Egypte vele vrouwen naar Mekka
reizen, om den trouwlustigen mannen, ten dienste te zijn, die zelfs zoogenaamde
huwelijken sluiten, om de prostitutie te bedekken, dan hebben wij eenige elementen
der bevölking genoemd, die zieh als parasieten der pelgrims in Mekka vestigen.
Zoo is Mekka voor een gedeelte een vreemdelingen-stad, waar de vreemdelingen
zieh wel tehuis gevoelen, doch grootendeels onderling vreemdelingen blijven. Vele
vreemdelingen komen echter met de eigenlijke Mekkaners door handelsbetrekking en
later door huwelijken in nadere aanraking. Ook door polygamie en concubinaat
heeft er voortdurend vermenging der volken plaats. Hierdoor is het verklaarbaar,
dat men in de straten van Mekka, ook buiten de bedevaartsgangers, allerlei volks-
typen ziet, en dat zelfs in één familie allerlei kl euren der huid voorkwamen.
Omdat Mekka gedeeltelijk een vreemdelingen-stad is, gevoelt de menschenwereld
die alle talen spreekt, zieh in Mekka tehuis, doch altijd als vreemdeling, zeiden wij.
Wie eenmaal een in Mekka geboren en opgevoede vrouw huwt, wordt zelf een
Mekkaner, en zoo assimileert de kern der burgerschap van de heilige stad voortdurend
vreemde elementen. Doch trots die bonte samenstelling en de van elders ingevoerde
gebruiken en zeden komt in de maatschappij en levenswijze nog altijd het West-
BEWONERS VAN HET HOOGLAND VAN JEMEN.
Arabische karakter uit. Dit wordt bevorderd door de omstandigheid, dat vele
mmigranten m Mekka uit Zuid-Arabie in taal en zeden den Mekkaners nauw ver-
n zijn, en van hier komen voortdurend nieuwe mannen, die het burgerschap bewaren.
k overige vreemdelingen moeten veel van hun eigen gewoonten opgeven, om vol-
en ingeburgerd te zijn in Mekka, maar brachten ook vreemde gewoonten, kleedij,