
 
        
         
		De  godsdienst  m  Tibet  bestaat  hoofdzakeiijk  in  het  Lamaïsme;  Doch  daarnaast  
 bestaat  nog  een  andere  religie,  die  zelfs  in  enkele  streken  overheersehend  is  en  
 aangeduid  wordt  als  Bon-pa,  Boa-ha  of Bont-chos,  doch  waarvan  in  Europa  weinig  
 bekend  is.  Deze  religie  schijnt  uit  het  oorspronkelijk  Sjamanisme  te  zijn  voortge-  
 komen,  dat  nog  bij  enkele  Mongoolsche  stammen  bestaat  en  in  vroeger  tijden  hier  
 verder  verbreid  was.  Dit  Sjamanisme  is  door  het  Buddhisme  wil  gedeelteliik  
 verdrongen,  maar  het  laatste  heeft  ook  in  Tibet,  evenals  elders,  nog  veel  van  den  
 ouden  godsdienst  overgenomen.  Op  dit  oogenblik  vindt  men  beide  godsdiensten  
 vreedzaam  naast  elkander;  het  oude  geloof  heeft  een  groot  aantal  aanhangers  in  de  
 rDJ  ,eu   f -S  ’ljan  !.  centrale  provinciën,  terwijl  het  Lamaïsme,  de  vorm,  dien  het  
 Buddhisme  hier  heeft  aangenomen,  meer  aanhangers  heeft  in  de  oostelijke en weste-  
 iijke  deelen  van  Tibet,  m  Mongolie  en  China.  ) VOver  
 het  Lamaïsme  zullen  wij  nader  in  bijzonderheden  treden. 
 Lamaismus  (van  het  Tibetaansch  Lama,  d.  i.  leeraar)  is  de  vorm,  welken  het  
 Buddhismus  bij  Tibetaners,  Mongolen  en  Kalmukken  heeft  aangenomen.  Wij  wezen  
 er  reeds  vroeger  op,  dat  het  Buddhismus  met  zijn  plooibaarheid  onder  verschiffende  
 volken  een  andere  ontwikkehng  had.  Wij  zagen dit nader in China,  bij  de Chineezen  
 m  Japan,  Korea,  enz. 
 Het  Lamaïsme  ontstond  uit  de  versmelting  van  enkele  in  Noord-Iiidië  (Nepal)  
 ontwikkelde  latere  Buddhistische  geloofs-  en  cultus-vormen met de in Tibet bestaande  
 oudere  godsdienstige  meeningen  en  vereeringen. 
 het..Bud<Ihisme  onder  koning  Srong-Tsan-Gampo  in  632  in<mvoerd.  
 Het  behield  aldaar  zijn  ouden vorm tot de heerschappij  der Mongolen.  Gedurende deze  
 werd  de  abt  van  een  Buddhistisch  klooster  in  Tibet,  sedert  onder  den  naam  Phaspa  
 bekend,  schatplichtig  heerscher  over  Tibet  en  daarmede  tegelijkertijd  hoofd  van  de  
 Tibetaansche  hiérarchie.  Hierdoor  ontstond  een  verbinding  van  de  hoogste geestelijke  
 met  de  hoogste wereldlijke macht, welke sedert in Tibet geheel  eigenaardig gebleven is. 
 Um  Phaspa s  groote  macht  en  invloed  te  breken,  schonken  de  Mongoolsche  
 heerschers  van  China  de  koninklijke  waardigheid  nog  aan  andere  klooster-abten  
 welke  daardoor  als  „Patriarchen”  in  Tibet  optraden.  Hun  hoofdaanhangers  waren  
 de  Shamar s,  een  aanzienlijke  verbroedering  van  monniken. 
 Tegenover  deze  erfelijke  hiérarchie  grondvestten  de  leerlingen  van  een  zekeren  
 Jsong-Khapa  (1357—1417)  een  meuw  stelsel,  dat aan het oorspronkelijke Buddhismus  
 vreemd  was.  Zij  voerden  als  kenteeken  hunner  aanhangers  een  gele  muts  in  
 waardoor  zij  zieh  uiterlijk  onderscheidden  van  de  Schamar’s,  die  een  roode  muts  
 droegen.  De  „Geelmutsen”  noemden  zieh  „Gelup  pa”  d.  i.  „vrienden  der  deugd”  of  
 ook  wel  naar  hun  eerste  middelpunt  „Galdan  pa”  d.  i.  „tot-Galdan  behoorende”.  
 Under  lialdan  verstaat  men  een  döor  Tsong-Khapa,  niet  ver  van  Lhassa  in  1409  
 gesticht  klooster.  In  de  nabijheid  van  Lhassa  werden  spoedig  nog  twee  nieuwe  
 kloosters  gesticht,  die  dezelfde  richting  toegedaan  waren,  „Brepung”  en  ,Sera”.  In  
 deze  drie  kloosters  moeten  tot  30,000  monniken  geleefd  hebben;  tegenwoordig  
 bedraagt  het  aantal  nog  ±   16,500.  v   ? 
 Tsong-Khapa  was  een  aanhanger  der  leer  van  den  „avataras”  d.  i.  de nederdaling  
 oft  vleeschwording  van  bovènaardsche  wezens  op  aarde,  en  hierdoor  heeft  het  
 Tibetaansche  Buddhismus  het  eigenaardig  karakter  ontvangen,  hetwelk  het  tot  
 Lamaïsmus  stempelt.  De  hoofdbeteekenis  verkreeg  in  deze  leer  den  Dalai-Lama  de  
 opperste  pnester  of  bisschop  van  alle  Buddhisten  in  Tibet,  Mongolie  en  de  aan-  
 grenzende  Russische  gewesten,  en  in  naam  ook  de  wereldlijke  heerscher  van  Tibet. 
 Het  woord  Dalai-Lama  komt  van  het  Mongoolsch  Dalai,  d.  i.  zee,  oceaan  en  
 Balai-Lama  kan  men  gevoegelijk  vertalen  door  „oceaan  van  wijsheid”.  Yolgens  de  
 leer  van  Tsong  Khapa  zet  Buddha  zijn  verlossingswerk  in  hen  voort  en  wordt  hij  
 m  den  Dalai-Lama  steeds  nieúw  geboren. 
 „Gedun  grub  pa”  stichtte  in  1445  ten  zuidwesteri  van  Lhassa,  niet  ver  van  de  
 Indische  grens,  het  klooster  „Tashi  Lunpo”,  dat  spoedig  de  tweede  métropole  van  
 het  Lamaïsme  werd  en  welks  abt  eveneens  als  de  incarnatie  van  Buddha  werd  
 aangezien,  Panchen-Lama  geheeten.  De  tweede  opvolger  van  „Gedun grub pa” moet  
 het  eerst  den  half-Mongoolschen  titel  Dalai-Lama  hebben  aangenomen  en  bracht  het  
 Lamaïsme  over  in  Mongolie. 
 Den  hoogsten  bloei  bereikte  het  Lamaïsme  onder  Nawang  Lobsang,  overleden  
 omstreeks  1682.  Deze  bouwde  een residentie  voor zieh en zijn opvolgers op denzelfden  
 heuvel  Pótala  bij  Lhassa,  waar  eens  de  koningsbUrg  gestaan  had. 
 De  heilige  stad  Lhassa  werd  van  nu  af  het  doel van talrijke Mongoolsche  pelgrims.  
 Jonge  Mongolen  kwamen  naar  hier,  om  er  wijsheid  te  leeren,  in  de  Buddhistische  
 litteratuur  ingewijd  te  worden,  en  later  weder  in  verschiffende  landen  hun  kennis  
 te  verbreiden. 
 Doch  op  die  aanzienlijke  hoogte  bleef  het  Lamaïsme  niet  lang.  Misbruiken  slopen  
 in,  en  het  gebruik  kwam  meer  en  meer  in  zwang,  om  tot  den  hoogsten  Lama  zelfs  
 kinderen  te  verhelfen,  naast  wien  dan  een  andere  Lama  als  feitelijk  hoofd  werd  
 aangewezen.  Deze  regeerde  in  zöover,  als  zijn medebroeders,  die hem gekozen hadden,  
 dit  toelieten.  Onder  deze  omstandigheden is  het duidelijk,  dat de Chineesche regeering  
 meer  en  meer  invloed  op  de  keuze  van  den  Dalai-Lama  en  van  den  Panchen-Lama  
 uitoefende.  Ook  het  vroeger  bestaande  gebruik,  dat  de  Dalai-Lama  den  Panchen-  
 Lama  en  deze  omgekeerd  den  Dalai-Lama  in  zijn  ambt  huldigde,  bestaat  niet  meer. 
 Buiten  Tibet  genieten  de  hoogste  Lama’s  van  het  klooster  Kurun  of Urga  in  het  
 land  der  Khalkha’sy.en  die  te  Peking  groot  aanzien.  Zelfs  heeft  in  Mongolie  het  
 Lamaismus  nog  vaster  wortels  geschoten  dan  in  Tibet.  Ook  in  Kuku  Khotun  in  
 Tatarije  resideert  een  „Avatara-Lama”,  die  als  de  incarnatie  van  een  der  grootste  
 wezens,  welke  het  jongere  Buddhismus  kent,  wordt  beschouwd.  Eveneens  resideert  
 er  een  in  Bhutan,  waar  hij  „Lama  Rinpoche”  heet.  In  Sikhim  tusschen  Bhutan  
 en  Nepal  vindt  men  Lama’s  genoeg,  die  zieh  bezighouden  met geestenbezwering ;  de  
 incarnatie-leer  heeft  hier  echter  geen  wortel  gevat. 
 Nïlet  leefstelsel  van  het  Lamaïsmus  moet  hoofdzakeiijk  geput  worden  uit  den  
 „Kahdschur”  (Tandschur),  de  Tibetaansche  canon  in  108  foliobanden  en de commen-  
 taren,  225.fo li o b an d e n  omvattend.  Eigenaardig  is  in  deze  leer,  naast  het  geloof  aan  
 de  zielsvernüizjng,  de  aanneming  van  een trias van machten,  die de wereld behouden ;  
 zij  zijn:  Manjmrü^Ae  verpersoonlijkte  wijsheid,  Avalokitesvara,  de  verpersoonlijkte  
 liefde,  en  Vajrapani,  de-verpersoonlijkte  kracht,  die  den  donderknods  draagt.  . Deze  
 wezens  genieten  goddelijke'vereering  naast  andere,  minder  voorkomende  goden.  
 Vooral  de  tweede  genoemde  wordt  in  Tibet  als  de  schutsgodin  des  lands  beschouwd  
 en  veel  vereerd;  de  meeste  gebeden  worden  tot  haar  gericht.  Overal,  vooral  op^de  
 bergen,  ziet  men  haar  beeid  voorgesteld  met meer gezichten  en handen,  en  vindt men  
 tempels  aan  die  godin  gewijd. 
 Een  ontaarding  van  het  Lamaïsme  is  het  tantra  of tooverwezen  met  zijn  Siddhis,  
 d. i.  tooverkrachten,  Dharamis,  d.i.  tooverformulieren,  en  zijn  Mandala’s,  d. i. toover-  
 kringen,  een  leer,  waarin  veel  zinnelijks  en  laags  is  opgenomen.  Zelfs  wordt  tegenwoordig  
 de  vrees  voor  hooze  geesten  overheersehend  over  bijna  alle  religieuse  
 gevoelens,  en  de  Lama’s  moeten  hen  door  toovermiddelen  in  bedwang  houden.  Het  
 oecultismus,  dat  in  enkele  kloosters  beoefend  wordt,  is  een  der  treurigste  vormen  
 van  religieusen  waanzin  en  bijgeloof.  De  zedelijke  idealen,  welke  het  oorspronkelijke  
 Buddhismus  kende,  rüsten  vergeten  onder een menigte  zinledige gebruiken en  vormen. 
 De  Lama'istische  hiérarchie  kent  drie  graden  van  kloosterhoofden,  die,  hoewel  in  
 macht  en  aanzien  verschiffend,  toch  affe  als  „avatara”  d. i.  als  de  beliehaming  
 (incarnatie)  van  een  Buddhistischen  heilige,  een  Buddha  of  een  dergelijk  wezen  
 gelden :  den  Khubilghan  Khutuku,  den  Dalai-  en  den  Panchen-Lama.  Er  bestaan  
 zelfs  ook  vrouwelijke  Khutuku’s.  Bij  de  vele  kloosters  met  hun  duizenden  van  
 monniken  in  deze  streken  is  de  avatara-leer  een  goed  middel  tot  handhaving  van  
 de  tueht  en  orde.  Alleen  de  hoofden  of  abten  van  aanzienlijke  kloosters  ziet  men  
 als  incarnaties  van  hoogere  wezens  aan.  De  meeste  kloosters  hadden  enkel  een  
 hoofd  „Khampo”  geheeten,  die  wel  een  Lama,  maar  geen  avatara-Lama  was.  Met  
 de  toekenning  ,van  den  naam  Lama  ging  men  echter  tamelijk  vrijgevig  te  werk,  
 zoodat  ieder,  die  volledig  monnik  was,  dien  kon  voeren.  Ook  onder  de  Lama’s  heeft  
 men  vele  rangen:  de  hoogere overeenkomende met ons doctor,  de lagere tot toovenaar  
 afdalend.  Een  Lama,  die  eenigszins  onderwezen  is,  geldt  voor  opvoedèr,  leeraar,  
 arts,  schilder,  astroloog  enz.  Ook  vagabondeerende  Lama’s,  die  zin  hebben  in  een  
 zwervend  leven,  vindt  men  veel  in  Oost-Azie.  De  Lama’s  zijn  nominaal  ongehuwd,  
 doch  enkelen,  bovenal  de  Shamars,  nemen  het  hiermee  niet  zoo  nauw.