
 
        
         
		gebed  aan  de  beschermgoden  van  het  huis,  en  die  eindigt  met  een maaltiid,  waaraan  
 alle  huisgenooten  deelnemen,  en  welke  bij  aanzienlijken  tot  een  grootsch  banket wordt. 
 De  overleden  voorouders  worden  in  het  huis vertegenwoordigd door de zoogenaamde  
 tabletten,  houten  bordjes,  waar  hun  naam  en  titel  op  zijn  geschreven,  benevens  de  
 datum  van  geboorte  en  dood  en  de  plaats  van hun graf.  Gewoonlijk vertegenwoordigt  
 elke  tablet  siechte  een  familielid,  doch  vader  en  moeder  zijn  dikwijls  in  een  enkel  
 bordje  vereenigd.  Die  tablet  maakt  dus  als  het  wäre  een  bladzijde  uit  van  de  genealogische  
 tabellen  der  familie.  Alleen  de  oudste  zoon  mag  deze  tabletten  bezitten;  
 hij  erft  ook  die,  welke  m  het  bezit  des  vaders  waren.  Zoo  wordt  het  huis  van  den  
 oudsten  broer  weer  de  plaats,  waar  de  voorouders  vereerd  kunnen  worden,  het  cen-  
 traalpunt  van  de  familie,  waar  men  den  stamboom  vindt.  Die  tabletten  worden  
 veelal  geplaatst  in  ,een  soört  van  tabernakel,  aan  den  reehterkant  van  de  huisgoden,  
 doch m vele  gevallen  is er  slechts  een  kastje  voor  beide.  Tenvijl  op' den  len en den  
 Iben  van  elke  maand  aan  deze  vertegenwoordiging  der  zielen  van  de  voorouders  
 t   morgens  en  s  avonds  wierook  en  kaarsen  geofferd  worden,  brengt  men .deze  in  
 den  meuwjaarsnacht  spijs-  en  drankoffers  met  wierook,  en  verder  knielen  alle  huis-  
 genooten  hiervoor neder,  met  het  hoofd  tegen  den  grond. 
 Gedurende  den  nacht  hebben  er  verder  nog  allerlei  religieuse  ceremonien  plaats.  
 voor  het  huisaltaar  worden  de  lampen  brandende  gehouden  tot  de morgenschemering,  
 De,mannen  e n jo n g e n s  bezoeken  onderscheidene  tempels,  om  tot  de  goden  te bidden.  
 De  dorps-  en  distrietsoudsten  verschijnen  in  statiekleeding  in  de  tempels,  en  voeren  
 te   middernacht  m  naam  van  het  volk  een  godsdienstige  plechtigheid  uit.  De tempels  
 worden  beider  verlieht,  en  terwijl  de  vromen  dankoffers  en  spijzen  aan  de  goden  
 brengen,  hun  zelfs  nagemaakt  papiergeld  aanbieden,  staan  aan  de  deur  muzikanten,  
 die-  bij  de  muziek  hunher  verschillende  instrumenten  liederen  zingen.  Op  het  oogen-  
 blik  van  middernacht  begint  er  een  onophoudelijk  vreugdevuur  van  zwermers  en  
 voetzoekers,  die  zelfs  in  de  tempels  niet  ontbreken  en  deze  heilige  ruimten  met  een  
 yerstikkenden  kruitdamp  viillen.  Die  vuurwerken  kosten  veel  geld  en  hoewel  enkele  
 gouverneurs  >ze  trachten  a f  te  schaffen,  bleek  dit  vruchteloos;  Voor  elk  huis  worden  
 die  vuurwerken  ontstoken;  zij  dienen,  om  de  booze  geesten  te   verdriiven  of  om  de  
 aandacht  der .  goden  te   trekken.  Zoo  blijft  men  meestal  den  geheelen  nacht  door  
 te e stv ie r en ;  de  bedelaars  zijn  in  dien  nacht  druk  in  de  weer,  zij  zwerven  door  de  
 straten  van  het _ eene  stadskwartier  naar  het  andere,  om  aalmoezen  in ;te   zamglcn  
 veien  nemen  ook  m  dien  nacht  een  bad  in  warm  water  met  een  aftreksel  van  den  
 lioang-pij,  een  vruchtboom. 
 Zoo  druk  als  het  in   den  laatsten  nacht  des  jaars  op  straat  is,  zoo  stil  is  het  op  
 nieuwjaarsdag.  Alle  Winkels,  magazijnen,  enz.  zijn  g e slo ten ;  geen  venters  vindt men  
 meer  in  de  straten.  Alleen  bezoeken ■ de ■ familien  elkander  tot  het  brengen  van  
 gelukwenschen.  Er  zijn  echter  weinig  voetgangers  te   zien,  maar  wel  vele  draag-  
 koetsen,  waarm  de  feestelijk  gekleede  heeren  en  dames  uit  den  aanzienlijken  stand  
 zieh Jäten  overbrengen  voor  de  bezoeken  en  om  hun  geschenken  te bezorgeh.  Want  
 op  dezen  dag  zeriden  vrienden  elkander  vele  geschenken,  bestaande  uit  lekkernijen,  
 sieraden,  enz.  - Ook  bedienden  gaan  rond  met  geschenken,. en-zij  ontvangen  een  rood  
 kaartje  terug, m gevu ld   met  de  woorden:  „in  dank  ontvangen.”  Een  geheele  dracht  
 van  deze  meuwjaarsgeschenken  terug!  te   z enden,:  zou  een  onvergefeliike  hoon  ziin,  
 doch  als  lemänd  door  een  vriend  wat  al  te  mild  bedeeld  wordt,  mag hij  een  gedeelte  
 terugzenden■ met  de  woorden  op .e en   kaartje:  „De  parelen  zijn  afgewezen.”  Ook  de  
 bedienden  van  een  gezin  ontvangen  met  nieuwjaar  geschenken  in  kleedingstukken  
 en  geld.  ,  . . .   5 i  De  feestelijkheden  en  ceremonien  worden  op  de  volgende  dagen  nog  voortgezet;  
 banketten  hebben  plaats,  geschenken  worden  wederzijds  gezonden,  nl.  oliekoeken  
 oranjeappels,  wijn,  enz.,  welke  door  vrouwen,  zoögen.  „nieuwjaarsthee-draagsters”  
 worden  overgebracht,  en  men  ziet-  soms  honderden  van  dezen  achter  elkander  door  
 de  straten  gaan.  Tusschen  den  vierden  en  den  zevenden  dag  richten  de  meisies  en  
 vrouwen  hun  gebeden  tot  Apo,  de  schuts-godin  van  het  huwelijksbed,  en  brengen  
 haar  ollere:  gember  en  roode  eieren,  soms  ook  varkenskarbonade,  hoenderen,  enz.  
 De  zevende  dag  is  in  ’t  bijzonder  een  damesfeestdag;  de  vrouwen  en  meisies  gaan  
 in  grooten  getale  naar  de  openbare  tuinen,  om  daar  gezellig  samen  te  zijn.  Als  een 
 NIETJWJAABSFEEST.