Al
de Isr
GODEN d e r p h o e n ic ie r s . g o d s d ie n s t o e f e n in g .
mogelijk zijn, want wat
aantal hnnner goden was even groot l ^ t hun n e ^ ^ ® V°°r de Pb°emciers: het
dat het nog grooter was. Die vele goden wnnrmt if stede“ > men zou kunnen zeggen,
de plaatselijke vormen van den eenen Baal of v a n d ? » °S bes*aat, zijn eigenlijk
zou de Phoenicische godsdienst geheel uit kleine stam f V A®-arte- Aanvankelijk
bestaan hebben. De goden waren noch eigenlijke nTt u uLnH™J I «od®vereeringeD
wezens; zij waren stamgoden, beschermgeestenvan t o O I ’ D°, zeIfs mytbische
zij daarna goden van°een n e d e r z e tH n | t ^ a c h ^ t eenSC^ PP,en/ en werden
met de natuur in verband en paste men mythee eenigszins
polythéisme dankt dus zijn ontstaan hoch aan de lol-nÎu<Jri , Pboemcisch
goden, noch aan de samenvoeging van eenige honderdèn T nS.)|ari ejikele natuur-
m zekere mate aan beide, zegt Tiele. plaatselijke godheden, maar
Over die godheden slechts een enkel woord:
Den godheden der weldadige natuurkracht Rnnl or, a «
stonden als donkere, verderfelijke machtet de vuurgod’X ^ i ¡ h B I (Baältis)
Astarte tegenover, aan welke beiden menschenofferl g e h o l t “ j 6 krlJgsgodin
werd de lichtgod Melkart in >t bijzonder 1 ' Tyrus
De godsdienstoefenihg in Phoenicië was zinnelifk 'I- ? ]entegod Adonis.
gruwehjk. De tegenstelling tusschen genot en onthoudfuÎ i T ®nkele °Pzichten
en dooding van de eischen des lichaams, W h e n slà rlÎf*=hen zlnnelij ken lust
menschehjke mspanning komt voortdurend u R Î J i f ' V °vergave en boven-
fanatisme. Menschenoffers kwamen bij hen voor en zllf i • * “ eest bMnde
' É È É Î f f i E hun kinderen aan Moioch ten offer brenlen konlDgen moesten 1
De Phoeniciers waren handelaren en zëevaarders tnen +
vereenigd. Wei hadden zij karavaanbandel met het b in n e “ et elkand« '
Damaskus en Thadmpr, maar hun zeehandfl ™ blnt,eDland Azië, over
bevoeren niet alleen de Middellandsche Zee maar waanden^Tef “ d Hun SchePen
der Zuilen van Hercules. Huh oudste soort van schin a / aan gene ziJde
boeg, zonder spi egei en met roei- en zeilvermogen P H B i m e t ho°geD
Verschillende kunsten en uitvindingen worden aan de P W • -
doch vele dezer waren door hen aan de Egyntenaren T r iii Clers toegeschreven,
anderen ontleend. Maat, getalen eewirht nnthSfi ^ ’ ? abylomers en Assyriers of
aan de Chaldaeërs, purperweverij aan de Assyrièrs^lnsf*}? I f ®abyIoniërs> astronomie
Toch hadden zij hierdoor be te Îkenl, dat !zij a a n d i e a“ d® Egyptenaren.
praktisch karakter gaven, ze tot hooger o n t w i k k e l i n o - § en S v e n a i een
verbreidden. Zij maakten ook het letterschrift dat°7bwr • 6n r andere volken
voor-het levem In wetenschap en kunst^^ bkefkenJdfnendeZmp limtVOnden’ bruikbaar
alleen die wetenschappen, welke voor hun handél en Pboemciërs niet veel;
nut konden zijn, werden door hen beoefend • kunstniiverhfid a V®n recbtstreeksch
Niet als scheppend, niet als vindfnd v o l k a verd er ®P.d«'ontwikkeld.
erlangd; als bemiddelend Volk hebben zii ro om ™ Phoeniciërs beteekenis
nchtmg in hun leven was hun invloed van th d e^ ? !0™®"; die Praktisehe
Daardoor konden de Phoeniciërs verdwijnen uit de ri â f fî® Tan bIiJveDden aard.
arbeid was afgeloopen, zonder dat hun gémis gevoëld werd° ’ toen bun Praktische
* * *
naam w o r dÆ 'v o lk la n g e d u i j'da^VolgenT'd ^ p e ^ L d Ì Hehf l aeërs: Met dez®
aartsvader Abraham. Daar Abraham volo-ens He ®a , afIiomstl§ is van den
der Jordaan was jgekomen, noemden de overige bewoners^W Vfi” a® overziJde
geslacht zou ontstaan zijn, Hebraeërs of Ibraeërs d i van a ’ dat uit z«n
Later werd aan het volk de naam Israëlieten apaév'Z c^rzijde gekomenen.”
genoêmd werd, d. i. „strijder met God,” een naam ° d lf b f T ° ’ ook Israë1
reeds mgang vond. Na de Babylonische Ballina-schàn J a®" aanvan8 der bistorio
dgieen oemmede.s tal burgers van het vmroeeggeerree KkoonminnkJirniijkk Jtu Tda ware®n ,t ervuegeklaele reJnoddeenrt7
m m m